Jag passade på att göra om mitt program lite idag. Nu börjar jag min "insprutningsmodul" på tand 15 istället för 16, detta ger mig mycket större möjlighet till rätt förtändning utan att det tar i botten, dvs. nu kan jag ställa förtändningen tidigare än vad motorn behöver men samtidigt så fungerar den automatiska tidskorrigeringen med hänsyn till batterispänningen bättre. Nu har jag ställt tändningen så man precis börjar höra diesel- knacket på alla
varvtal. Mer vetenskapligt blir det inte i dag... Tidpunkten för tändning vid start är på tand 19,5 dvs ca 15 grader FÖDP, detta verkar var känsligt, några grader tidigare den bankar ganska hårt på startern, några grader senare, den startar inte alls, tvärdöd. Förtändning= insprutnings början. Obs: jag skrev nog 9 grader FÖDP förut men det är nog fel, 15 grader skall det vara om jag nu inte gjort en tankevurpa igen...
Det är lite svårt att få ett exakt gradtal på motorn då vevaxelgivarens känselkropp inte sitter i mitten utan vid sidan, så hur man vrider den påverkar ochså.