Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nybörjarfrågor John Deere 955

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Wargen023 (trådstartaren)

#1 » 09:50:13, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Blev igår ägare till en liten traktor med lastare, tänkt att använda för snöröjning och att köra grus och jord vid anläggning av plattor och gräsmattor bl.a.

Jag har många dumma frågor gällande alla funktioner och alternativ gällande redskap, här kommer några: :-/

Vad innebär frontlyft? Är det helt enkelt en frontmonterad trepunktlyft? Försökt läsa mig till vilka standarder för fästen som finns, frågan är kan jag köpa vilken plog som helst "avsedd för frontlyft", den liknar typ en trepunkt med två lyftarmar nedtill och möjlighet att fästa ett stag i mitten upptill.

För att skotta lite snö på gården kanske lastaren räcker till? Eller ska man slå till på en plog till frontlyften eller rent av ett schaktblad till trepunkten bak? Det sista ser ganska smidigt ut när jag kollat runt på youtube...

Tror även det sitter en lyft och kraftuttag med varvtal 2100 i mitten, antar att detta enbart är avsett för klippdäck?

Hittar ingenting om lastaren som är en John Deere 70A, någon som har koll på vilket fäste som vanligtvis sitter på en sådan?

Hur mycket kan eller rättare sagt bör man maximalt dra med en sådan liten maskin, vad är rimligt för att orka uppför och samtidigt få stopp i nedförsbackar? Tänker på om man skulle skaffa någon liten tippvagn i framtiden eller köra en minigrävare på ett par ton.

Jag ska köra traktorn hem idag vilket är ett par mils körning, blev förvånad att den bara gör 18 km/h men det är väl inga problem att åka längre sträckor med en sådan? Den bör väl vara gjord för att ta sig ganska långa sträckor?

Tackar ödmjukt för alla som kan bringa lite klarhet! :buga:
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955



63an

#2 » 10:02:59, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

googla typbeteckningen! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Wargen023 (trådstartaren)

#3 » 13:57:08, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har googlat så det ryker, men hittar inga entydiga svar.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955

63an

#4 » 15:24:53, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hittar väl motornr/årsmodell, motortyp å bestyckning Typ PTO osv. är väl en bra början? Verkar finnas snöslunga fram till den? Bl.a. :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

lellemars

#5 » 13:39:55, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade lite på tractordata.com och den väger ju bara runt ett ton och kanske lite mer med lastaren. Så jag skulle inte hänga på så mycket bakom, jämför vad du vågar hänga på obromsat i nedförsbacke bakom en nissan micra typ!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Wargen023 (trådstartaren)

#6 » 22:42:51, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan så här efter några dagars användning besvara mina egna frågor tror jag, kanske var dom för dumma för att någon skulle ta sig tid. :smile:

Den är i alla fall riktigt bra till att lasta jord, har bara erfarenhet av en Avant i samma storlek som kostar betydligt mer och måste säga att den presterar lika bra eller bättre gällande att få i skopan och kännas stabil med full skopa. Lastaren känns riktigt stark och bra. Har haft två mindre missöden av liknande karaktär, körde sönder en luftventil första dagen, och fick ett senare hål i navreduktionen som dock är pyttelitet och behöver nog bara en svetsloppa. Har kört med full skopa i stenig terräng vilkt varit orsak till båda incidenterna. Framhjulen har en tendens att gräva ner sig och med mycket sten i marken får man vara försiktig. Hittills känns den helt rätt och är mycket glad att äga en traktor istället för en kompaktlastare, hoppas nästan på en lika snörik vinter i år. :driver:

Frontlyften verkar helt klart vara en trepunktlyft, ungefär i alla fall då den är lite annorlunda i sin uppbyggnad och lyftarmarna sitter fast i sidled istället för reglerbar med kedjor som trepunkten bak. Nåt mer än lastare lär inte behövas för enklare snöröjning, med lite träning borde det funka bra.

Sedan verkar John Deere hålla hårt på sin dokumentation, har inte hittat någon form av manual på nätet. Främst servicemanual hade varit intressant men kostar en slant. :skratta3:
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955


PO

#8 » 05:31:06, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostnaden för manualer kan vara snabbt intjänad det kan bli dyrt o göra fel.
Ser ut att vara en trevlig maskin väcker ett visst villhöver begär. Uppdatera gärna om dina erfarenheter o
äventyr med maskinen.

2 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Wargen023 (trådstartaren)

#9 » 08:50:18, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:https://www.scribd.com/document/367296981/655-755-855-955-756-and-856-co-tm1360-tech-small

https://partscatalog.deere.com/jdrc/nav ... UlQTUVOVF0

https://partscatalog.deere.com/jdrc/nav ... ment/57091

Supertack för länkarna Jac, letat som en galning och det här var ju bra mycket billigare än ebay!! :buga:

Ja begär väcker dom och behöver vore fel ord även för egen del :razz: , har sneglat på och drömt om en kompakttraktor länge och framför allt varit avundsjuk på alla parkförvaltare som åker runt och myser i sina små John Deeres hela dagarna. Det är precis så mysigt som jag föreställde mig, utan att ha allt för mycket att jämföra med känns den både gedigen och komfortabel.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955

63an

#10 » 09:25:53, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är alltså medveten om att de är en "babytraktor" å ska handhas efter de mottot... :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Wargen023 (trådstartaren)

#11 » 19:41:15, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hände igen, botten på huset till vänstra navreduktionen har ett stort hål den här gången och åverkan kan omöjligtvis komma utifrån denna gång. :help:

Kan det vara så att "drivaxeln" i spindeln p.g.a. glapp slår i botten och därigenom slår hål på den? Det jag förstått efter lite googling är att det inte verkar vara vanligt och att delarna till navreduktionen är värda sin vikt i guld. :sad:

Ska få hjälp att svetsa i en helt ny botten imorgon och så hoppas jag att det funkar, men vore kul om någon har en idé om vad som kan vara den bakomliggande orsaken. Axeln och lagret i del nummer 11, spindeln eller låda (rör sig upp och ner när man vrider hjulen) står det på John Deeres hemsida såg repig ut när man tittar in i hålet och det har smällt till lite från det området när jag backat ur med full skopa. Det är del 35 som det går hål i, känns teorin rimlig och har någon varit med om något liknande?

Känns som att jag lär byta del 12-18 för att undvika att det händer igen.

Bild
Senast redigerad av Wargen023 00:09:41, 22-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955

gustav9797

#12 » 20:33:48, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju inte bra alls.
Har du prövat att lyfta framänden med domkraft och rucka på hjulen så du ser var det glappar?
Tror inte det ska vara något glapp vare sig axiellt eller radiellt i spindeln.

1 person gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Wargen023 (trådstartaren)

#13 » 21:27:29, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade loss spindeln och navet igår för att svetsa ihop ett 3 mm hål men idag blev hålet 2-3 cm, det glappade lite mella del 11 och 35. Men kan inte vara annat än det jag misstämkte, trodde det var maximal otur och en fastkilad sten som var orsak men tog det superlungt och undvek att gräva ner hjulen idag. Men fulla skopor och fullt rattutslag har gett lite missljud, med all sannolikhet när spindeln slår i botten.

Utgår ifrån natt John Deere iaf tillhandahåller delar snabbt och smidigt, kanske räcker med att byta lager, lagerbana och packning. Kostade runt 70-80 dollar för allt i USA så hoppas att det inte kostar allt för mycket mer här.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955

xc banbyggare

#14 » 14:30:30, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

med ref. till inlägg nr 10, tror inte du ska köra så mycket fulla skopor med annat material än snö i den där.... ffa inte om det blir flera på rad. Njut av åkturen och kör fler gånger istället med halvfulla. :coffee:
Edit: alt om du har 3-punkt bak, fixa bakskopa istället. Bakaxeln lär tåla betydligt mer stryk...
jm2cw /
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Wargen023 (trådstartaren)

#15 » 21:00:34, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit isär hela navreduktionen och spindeln, lagret längst ner var i molekyler. Kulorna och lagerbanan låg löst och orsaken till hålet är nog att småbitar och kulor legat i kläm och till slut trycktes ut genom botten. En djäkla tur att dreven bara var minimalt skadade och att del del av botten som lagret vilar i var helt, annars hade det blivit betydligt svårareoch dyrare att fixa.

Blir att skaffa alla nya lager och packboxar sen ska nog allt funka, var orolig att jag kört för hårt men när man såg hur det såg ut var det inte ett dugg konstigt att det inte höll ihop. Ballast på trepunkten säger flera ska hjälpa, borde inte ge mindre tryck på framvagnen men kanske blir lite bättre. Tycker nog att det borde gå att köra fulla skopor med tanke på att den även är utrustad med en babyskopa.
Wargen023
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:17, 11-10-2017
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1503
John Deere 955


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se