Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur många timmar innan renovering MF 240

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

larsisten (trådstartaren)

#1 » 18:16:40, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Letar efter en mindre gårdstraktor. Jag har fått ett antal annonssvar på MF 240 och BM 430. Tyvärr har många tilmmar på mätaren. Finns det ngn generell uppfattning om vad som är för många timmar? Naturligtvis är skicket beroende av regelbundet underhåll, men kan man generellt säga hur många tusen timmar en normalt underhållen motor A3-152 (?) går innan det är dax för renovering?
/Lars
larsisten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:39, 05-12-2009



LeifAndersson

#2 » 18:27:15, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt omöjligt att säga. Om motorn körts på universalolja brukar det var över på c.a 4000h och med motorolja av god kvalitet går dessa Perkinsmotorer ofta det dubbla utan problem.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

larsisten (trådstartaren)

#3 » 19:32:35, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar!

Jag får väl försöka utröna hur underhållet skötts, Båda traktorerna jag skall titta på i morgon har gått 6000 tim resp 6200 vilket jag tycker är generellt mycket. Man våf väl anta att en välhållen traktor inebär bra underhåll.

/Lars
larsisten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:39, 05-12-2009

Lennart Johansson

#4 » 20:25:23, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I MF 240 har du en AD3-152,

Rent generellt så kolla så den inte ryker, och att den är lättstrartad, är den ok så räcker det att titta på startnyckeln, så skall den starta direkt, okej, missförstå mig rätt.

Rätt skött skall den klara 8 - 10000 timmar. Hört talas om sådana som gått 16000 timmar, men då är cylinderfodren nedslitna.

Det handlar om hur motorn har använts, mellan 50-80 % av cylinderslitaget uppstår vid uppstart och varmkörning till drifttemperatur. Kolla att den har motorvärmare.

Jag har hört talas om sådana som kört slut på en sån här motor på 1200 timmar, ......
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007

roland 1970

#5 » 17:05:24, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 430 som nu ligger på 5900 timmar, den saknar motorvärmare och har mestadels körts på universalolja, i alla fall de första 5500 timmarna som min far hade den, (nu använder jag Mega Truck i stället!)
Motorn är mycket lättstartad och går utmärkt att starta utan att glöda ned till ca 12 minusgrader.
Dock tycker i alla fall jag att den "slammrar" lite i motorn, vilket kanske tyder på slitna ram/vevlager, men oljetrycket är helt OK!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

larsisten (trådstartaren)

#6 » 17:28:50, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit på en söndagstur och sett på två annonssvar.

Den första en MF 240 -81 på 5200 timmar, startade mkt lätt utan rök och jämn fin gång. Funkade bra i koppling, hydraul och bromsar. Dock mycket oljig och skitig spår av läckage (extra skitig) vid hydraul armar och motor.
Vid körning droppade det diesel från insprutningspumpen, kunde inte lokalisera var läckaget kom.

Den andra var en BM 430 -72 på 4200 tim. Mkt välvårdad torr och fin motor mkt lite rost i hytt, nästan nya däck bak. Traktorn hade stått oanvänd i 10 så ngt start försök gjordes ej.

Är nu i "valet och kvalet" Kan köpa loss 430 riktigt billigt men något av grisen i säcken. MF 240 till ett bra pris men av det yttre verkar den inte ha fått det underhåll som borgar för många framtida bruks timmar.

Är en MF 240 mkt modernare än en BM 430?
Är läckande insprutningspump ett vanligt fel på MF 240?
larsisten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:39, 05-12-2009

LeifAndersson

#7 » 17:41:51, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med MF:en är att då har du garanterad tillgång till reservdelar till hela traktorn.
Till gamla BM blir det till att leta begagnade delar ibland, så det får bli lite improvisationer vid rep av vissa detaljer. Men BM traktorn har vissa fördelar rent tekniskt, det är liksom mer "traktor" men tyvärr saknar många servostyrning vilket är standard på MF 240.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lennart Johansson

#8 » 18:07:31, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag kan trösta dig med att båda traktorerna har samma motor Perkins 3.152, gå gärna in på www.tractordata.com

Läckaget från insprutningspumpen kommer troligen från någon av genomöringarna för stopp och gasreglaget.

Om jag skall rekommendera något, så ta MF240. Det är en välkänd konstruktion, stort samma som MF TE20 (Grålle) --> MF399 producerad 1946 - 1997, service och reservdelar tror jag inte är några problem över överskådlig tid.
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007

roland 1970

#9 » 08:51:56, 30-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent mekaniskt spelar det nog ingen roll, som ren gårdstraktor är dock kanske 240ín lite nättare.
Har du däremot tankar på lite skogskörning så är 430ín lite rejälare, lite mera tyngd och större hjul ger bättre dragkraft och frigångshöjd och är i mina ögon då bättre val.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

larsisten (trådstartaren)

#10 » 10:41:15, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tacksam för Era svar. Är dock inte mer säker i mitt val. Har därför bestämt att köpa båda traktorerna, jämföra på plats och behålla den som passar mig bäst. Hämtade 240 igår, körde i 2,5 tim i något studsig tillvaro i hytten, men motorn gick jämt och inga temperaturöveraskningar heller.
Har Nu tvättat av traktorn som ser ganska skaplig ut, läckaget vid insprutningspumpen uppstår endast vid avstängning vilket talar för att läckget har med avstängningsaxelns rörelse i pumpen att göra.

Skall senare hämta BM 430 senare i veckan. Planen är att kontrollera alla vätskor byta motor olja och filter sedan start försök och för hoppnings vis hemfärd. Ca 2 tim körning. Hur länge tror ni att jag skall låta den gå innan jag börjar köra, tänker på kylslangar och andra gummidetaljer som har mått dåligt av att stå stilla? Skall jag byta den gamla oljan "kall" eller ska jag försöka köra ingång först för att få oljan varm?

Enl instr boken kräver BM 430 ett batteri om 160 A, enl säljaren har han efter verkstads rekomendation klarat sig på ett 80A batteri. Jag tänkte ta med ett fräscht 125 A batteri, kommer det att räcka?


Bild

1 person gillar det här inlägget.
larsisten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:39, 05-12-2009

Lennart Johansson

#11 » 15:37:11, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Töm gärna även bränslesystemet och byt bränslefilter.

Tag helst en startbogsering första gången.

Motorolja, har den stått i tio år, byt olja och filter innan motorstart, sedan nytt byte när du får hem traktorn varmkörd.
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007

dimmu

#12 » 18:24:11, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

aldrig sett en sådan hytt før :uupps: men den ser ju bra ut! forstår du vil ha best ekonomi.
Men det avgjøres inte med enbart kjøpesum på gamle traktorer.har renovert en 430 och en mf 135 sjelv.motorne er like men ikke 100%pakningsett ock dieselpump er inte likt.-hadde det varit på mfn min dieselpump havarerade hadde jag fått ny for 3000kr,på volvon var det ingen pump å få men delen kunne skaffes til 5500krmed 3,5 mnd levering.fikk tag i en begagnat!
min erfaring er at plutslig så fins inte ordinere deler til 430,det er inte altid lett å billigt at handla begagnade slitte deler.
På mf er det tvert om man har alternativ vart man vil handla och det fins inte en enda skruv det inte går å få tag i . kolla her lite inblikk http://www.agrilineproducts.com/tractor ... guson.html
på sikt vil mfn vara billigast at holde i drift.min mf 135 hadde gått 14000 tmmer den er fullrenoverat med motor på verkstad med slipning borring.mmm+pakke nyhydrualpump clutch ny plåt målning ny el nya dekk det kom på ca 90 000 det er blligt
timmarna har inte så mycke at si,vid den her traktor åldern kan en simring i feks vexel lådan gå om traktorn har gått 1000timmar eller20000timmar
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

roland 1970

#13 » 21:42:43, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lite olika bestyckningar av batterier till 430ín, min hade ursprungligen 2 st 6V Batterier, men har sedemera blivit ombyggd till 2st 12V.
Det sitter alltså nu 2 st vanliga Bilbatterier (volvotyp) av god kvalitet (heavy duty 2x65AH) och det har aldrig varit något problem.
2 st 6voltare är dyrare än 2 st 12voltare, jag tror de bägge 6voltarna låg i serie, och nu ligger 12voltarna paralellt, alltså samma spänning!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Ludwig

#14 » 15:15:08, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimmu skrev:aldrig sett en sådan hytt før :uupps: men den ser ju bra ut!


Har samma hytt på min 240, står "EMO-hytten" bredvid kupébelysningen, men tror den går under beteckningen Fernmohytten? :?

Fin traktor! Får man fråga om prisnivån på den?

Är det pedaler som trycks "framåt" eller "rakt ner" på den traktorn? På min har centrumbultens (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=27618) bussning lämnat in och ska ersättas senare i vår, måste bara ta av lastaren först.

Ett tips kan vara att byta kylvätska och spola igenom kylsystemet också, lär vara en del gunk i det, det var det i mitt. Glöm inte att öppna sidokranen på blocket (om du har någon, det var ingen på min) där samlades det en hel del gegga. Jag satte i en kran där, likadan som till botten på kylaren. (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26118

Om du har planer på att använda kraftuttaget på den så kan det vara läge att justera kopplingsspelet så du kan koppla ur/i kraftuttaget lite lätt. Det är ju tvålägeskoppling på den och det nedre läget för kraftuttaget är det som blir lidande om spelet har blivit för stort.

Jag är jättenöjd med min 240 i vilket fall och har väl 4600tim på mätaren nu, tog över den efter första ägarens 4300 timmar. Min är dock lite rostigare runt rutorna än den du visar bild på. Grattis till köpet!
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

larsisten (trådstartaren)

#15 » 00:00:33, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu fått hem mitt andra traktorköp. Efter affär och handslag bytte jag olja, satte på motorvärmaren, väntade, lite startgas och gjorde startförsök med extra battteri start kablar och hjälpstart. Funkade ej. Tydligen är startkablarna för klena och klämmorna har för dålig anläggningsyta för att ge tillräckligt med kraft. När jag ställt ett batteri på rätt plats och med traktorns egna batterikablar på polerna startade den direkt. Lite gnissel från vattenpumpen annars gick motorn jamt och fint.

Har nu spolat av traktorn och börjar få lite intryck. Den verkar vara ett nummer större än MF 240. Kraftigare axlar, drag, längre, större hjul, större hytt. Klumpigare inte lika smidig som MF, krångligare vxlåda, motorn verkar vara svagare (trots att det är samma motor) och ett allmänt äldre intryck. Är dock inte mycket klokare på vilken traktor jag ska behålla. Tydligen har 430 nästan dubbelt så mycket flöde i hydraulpumpen 33l/min mot MF 17 l/min. Det blir till att prova och se vilken som passar bäst i mina behov (snöplogning, vedpallar i trepunktslyften, skogskörning i mindre omfattning)
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
larsisten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:39, 05-12-2009


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se