Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trasig bakaxel BM35

31 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tjabo16 (trådstartaren)

#16 » 11:40:12, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
med risk för att verka om möjligt ännu dummare än vad jag redan lyckats.
Jag tror mig ha lokaliserat en komplett bakdel från en T31 med axlar och allt kvar. Jag funderar att köpa denna, och då delas den vid växellådan och jag tar med mig bakaxeln.
Passar denna rakt av, dvs, passar inte bara bakaxeln i fästena, utan passar den direkt in i min BM36-växellåda med axlar osv?
Jag behöver inte flytta över några grejor från min bakaxel till denna, utan det ska vara "plug and play"?
Tack alla för all hjälp till en idiot.
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35



Stefan1972

#17 » 12:19:02, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

annars har ju volvo ganska ofta nå gjutnummer/reservdelsnummer i gjutningarna så med nå sånt nummer är det ju snabbt verifierat om det är lika.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#18 » 12:27:36, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:annars har ju volvo ganska ofta nå gjutnummer/reservdelsnummer i gjutningarna så med nå sånt nummer är det ju snabbt verifierat om det är lika.

Men det säger ju bara om de vanligtvis stora, gjutna delarna är lika. Inget om ifall alla axlar etc. inuti är samma.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stefan1972

#19 » 12:53:12, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Stefan1972 skrev:annars har ju volvo ganska ofta nå gjutnummer/reservdelsnummer i gjutningarna så med nå sånt nummer är det ju snabbt verifierat om det är lika.

Men det säger ju bara om de vanligtvis stora, gjutna delarna är lika. Inget om ifall alla axlar etc. inuti är samma.


nä förvisso inte men det ger ju en viss vägledning iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Tjabo16 (trådstartaren)

#20 » 16:29:29, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten lägesuppdatering.
Jag har plockat av skärmar och lite annat smått och gott.
Inte går det fort inte..den står 6 mil från där jag bor, så det kan bara göras något på helgen, och lite skruvhjälp underlättar ju att få med sig, vilket inte alltid går..osv.
Sen inbillar jag mig att det varit lättare om åkdonet stått inomhus, eller åtminstone inte på ojämn mark utomhus.
Hade velat få ihop eländet innan snön ligger, men börjar tvivla.

Nästa besök ska jag montera bort fotstegen, ta bort gängstängerna som går från grävdelen till ramen, tömma lådan på olja, ta bort brythylsan i lådan (antar jag), palla upp traktorn under växellådan och bakaxeln, skruva av lyftramen från bakaxeln och släppa ner denna lite, och sedan försöka dela bakaxeln från lådan..någonting sånt.
Sedan är den bizarra idén att lyfta ur bakaxeln med timmerkran..kommer bli spännande, på flera sätt. Återstår att se om taket kan vara kvar eller inte under denna operation.

Apropå inget, axeln mellan bakaxel och växellåda, denna sitter "fast" i bakaxeln antar jag, och "sticks in" i växellådan? Är hålet mellan bakaxel och växelllåda stort eller är det någon styrning där som axeln ska in i, som den precis passar i? Sitter det några styrningar mellan låda och växellåda eller är det "bara" bulten mellan låda o bakaxel som styr hur det ska monteras?





Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35

Viktorputts

#21 » 17:21:45, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen imponerad, det där jobbet är inte lätt att göra ens i en gårdsverkstad :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

magirus

#22 » 17:28:59, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här under länkade inlägget finns en mycket informativ PDF som gjorts av en Maskinist.
Visserligen kallas den "bromsrenovering" men jag tror att du jkan ha bra hjälp av denna

MartinBM36 @ [Traktorer] Hur demontera slutväxeln BM 36

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Tjabo16 (trådstartaren)

#23 » 19:21:23, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla och tack för all hjälp såhär långt.
Projektet går sakta framåt, jag har nu inhandlat en bakaxel samt en slutväxel från en T31.
Jag har en fråga till er. På mina slutväxlar som sitter på traktorn (synes på bild ovan - till en 35/36a) sticker hjulbulten ut. På en slutväxel från en T31 går hjulbulten utifrån och in (man gängar dem i navet). Det verkar (ska dubbelkolla nästa helg) som att storleken på hålen i navet för hjulbulten är olika. Hur gör jag lättast för att flytta över mina utstickande hjulbult från min gamla slutväxel till T31-slutväxeln?
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35

Tjabo16 (trådstartaren)

#24 » 14:00:29, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag har nu monterat av allt, bara för att märka att bakaxeln jag köpte till T31 förvisso passar rakt av på växellådan, men att den saknar 2 bulthål längst ner på varje sida av bakaxeln (under skarven mellan bakaxel och slutväxlar sitter det ett extra järn nedanför, äldre bakaxlar är helt runda utan dessa fästen), för att fästa frontlastaren i.
Dessa tycks saknas på äldre bakaxlar, men finns troligen på T35-36 direkt från fabrik.
Så..är det någon som har en T35-T36 bakaxel där ute?

1 person gillar det här inlägget.
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35

Tjabo16 (trådstartaren)

#25 » 23:28:14, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, avslutande inlägg.
Efter nästan ett år (!) så blev traktorn idag äntligen ihopsatt igen. Resan har kantats av elände och prövningar, som väl är det normala när man grejar med gamla grejor. Som sagt hände raset ute på ett ojämnt gärde och traktorn gick ej att flytta så all mekning har gjorts på plats.
Som sagt sitter det på denna traktor ett grävaggregat i ramen, och en frontmonterad lastare och hytt. Detta gissar jag har försvårat allt en hel del, mot om man haft en traktor utan dessa tillbehör. Dessutom hade nog inte bakaxeln gått av till och börja med om dessa inte varit monterade..
Nå, jag hade stora problem att få isär alla bultar osv, som satt dumt till och var fastrostade. Ovan nämnda monterade tillbehör hjälpte inte till.
Efter jag fått hjälp med att skära bort bultar så fick jag plocka bort taket på hytten och lyfta ut bakaxeln med min timmertraktor.
Sedan gjorde jag ett amatörmisstag. Jag hade införskaffat delar från en tidig T31 som tydligen hade inåtgående hjulbult, vilket jag inte reflekterade över. Mina grejor hade utstickande hjulbult. Vidare reflekterade jag inte över att bakaxeln jag handlat på mig saknade två bulthål på varje sida i ett "specialfäste". Det verkar som att de flesta bakaxlar inte har dessa fästen. Dock hade man ju hört att alla axlar var de samma till T31-T36, så såna detaljer tänkte inte jag på.
När jag märkte detta var det bara att jaga rätt på ännu en bakaxel, med dessa fästen på samt dessutom "nya" slutväxlar med utåtgående hjulbult.
Lyfta in bakaxeln genom taket igen, montera slutväxlarna med hjälp av samma timmertraktor och sedan ihop med hela rasket igen. Motorlyft på slätt underlag hade nog varit bättre, men jag har ingen dito och dessutom var åkern inte jämn.
Då jag inte bor där traktorn står, och man inte är vidare händig samt ovan nämnda omständigheter tog mig alltså detta nästan ett år.
Jag hoppas och tror att jag aldrig kommer göra ett större mekarbete, utan nu ska jag bara fiska och dricka öl resten av livet.
Tack för visat intresse,
Mvh

26 personer gillar det här inlägget.
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35

Viktorputts

#26 » 00:51:58, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storverk!!
Du är värd all lycka med ölen och vad gäller fisket så ska du ha skitfiske.

2 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

martin wheelnut

#27 » 03:22:59, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående! Mycket bra jobbat!! Kan förstå att det känts motigt ibland...
Då e det bara och korka upp ölen nu då och i med draget :bira: :rock_on:
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Michael Meier

#28 » 08:18:57, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas nästa kan lära av dina misstag, samma bakaxel är inte alltid lika.. hur långt kom du med fel delar innan du märkte det ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tjabo16 (trådstartaren)

#29 » 20:50:35, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hann montera fel bakaxel innan jag märkte att det saknades fästen..Men då var det ju fortfarande ganska lätt o ta bort den igen..

4 personer gillar det här inlägget.
Tjabo16
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:57, 13-11-2014
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson ME 35

CountyBruff

#30 » 22:23:34, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati!
Jag bytte styrsnäcka på min ena County
bara föratt märka att det finns snäckor som går åt andra hållet.
Märkte det när jag skulle provköra!
Ridå :ohnej:

9 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, Google Adsense [Bot], JoEn och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se