Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dålig värme i Kubota L4200.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

femcittror (trådstartaren)

#1 » 12:25:20, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en beg Kubota L4200 -01 i våras då det inte behövdes nån värme till hytten. Nu inser jag att kylarvattet med viss möda bara cirkulerar via värmepaket så länge som termostaten är stängd.
Innan termostaten öppnar verkar framledningen nära motorn till värmepaket bli ca. 70 grader men returslangen låter vänta på sig innan den blir varmare än rumstempererad.
Jag är ju nybörjare på Kubotan men kan inte förstå annat än att värmpaketet sitter längst upp under hyttaket och att det måste finnas en luftficka där uppe som förhindrar fri cirkulation.

Det går ju att manuellt "stänga" termostaten genom att klämma ihop övre kylarslangen men acceptabel varmt blir det inte då heller, troligen knappt något vatten i värmepaketet.

Termostaten har jag kollat och den börjar öppna, som den ska, vid 71 grader och stänger snabbt vid kallare vatten.
All vätska(6 liter, skall innehålla 7,5 l) som jag tappade ur då fick plats, nivån ligger lite över medel i expansionskärlet

Jag vet inte hur omfattande det är att demontera innertaket i hytten för att ev. hitta en luftkran.

Fattar heller inte hur den troliga luften skall kunna ta sig ut ur systemet om jag skulle kunna få igång cirkulation.

Nån som har något tips :help:
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota



63an

#2 » 13:01:11, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna bara upp! Så syns vad som måste åtgärdas ! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#3 » 22:28:52, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylvattenpumpen borde ge tillräckligt med fart på vattnet för att en luftficka inte ska vara något större problem. Mer troligt är då att värmepaketet är igensatt. Det är vanligt på japanska maskiner, som från fabrik har fyllts med en kylvätska som har tillsatser som inte alls är kompatibla med tillsatserna i någon slags kylvätska som finns på den svenska marknaden.
Det är nämligen så att i Japan förekommer praktiskt taget inte hårt vatten, men däremot är surt och kemiskt aggressivt vatten vanligt. I Japan behövs alltså kylvätskor som är bra på att stoppa korrosion, men de behöver inte alls ha förmågan att hindra pannstensbildning.
Eftersom vattenkvaliteterna är annorlunda i vår del av världen, säljs glykoltyper som är anpassade för sådant kranvatten som är vanligt i Europa här. Och skulle man nu ha fyllt på kylsystemet i Kubotan med första bästa grönfärgade glykol som verkar bra, så kan det bli problem med avlagringar och igensättningar om man inte bytte ut hela originalfyllningen. Man brukar kunna hitta gråvita tvålliknande avlagringar på kalla och "lugna" ställen i kylsystemet - t ex vid värmepaketets utloppsände och längst ner i kylaren.

Så jag skulle tro att man kan behöva spola igenom värmepaketet grundligt med hetvatten från kran, kanske göra en ordentlig rensning på hela kylsystemet, och fylla med en kylarvätska som passar bra ihop med svenskt vatten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

femcittror (trådstartaren)

#4 » 12:34:49, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kylvattenpumpen borde ge tillräckligt med fart på vattnet för att en luftficka inte ska vara något större problem. Mer troligt är då att värmepaketet är igensatt. Det är vanligt på japanska maskiner, som från fabrik har fyllts med en kylvätska som har tillsatser som inte alls är kompatibla med tillsatserna i någon slags kylvätska som finns på den svenska marknaden.
Det är nämligen så att i Japan förekommer praktiskt taget inte hårt vatten, men däremot är surt och kemiskt aggressivt vatten vanligt. I Japan behövs alltså kylvätskor som är bra på att stoppa korrosion, men de behöver inte alls ha förmågan att hindra pannstensbildning.
Eftersom vattenkvaliteterna är annorlunda i vår del av världen, säljs glykoltyper som är anpassade för sådant kranvatten som är vanligt i Europa här. Och skulle man nu ha fyllt på kylsystemet i Kubotan med första bästa grönfärgade glykol som verkar bra, så kan det bli problem med avlagringar och igensättningar om man inte bytte ut hela originalfyllningen. Man brukar kunna hitta gråvita tvålliknande avlagringar på kalla och "lugna" ställen i kylsystemet - t ex vid värmepaketets utloppsände och längst ner i kylaren.

Så jag skulle tro att man kan behöva spola igenom värmepaketet grundligt med hetvatten från kran, kanske göra en ordentlig rensning på hela kylsystemet, och fylla med en kylarvätska som passar bra ihop med svenskt vatten.


Tack, det där var ny information betr. den japanska glykolen. :buga:

Nu har jag just fått info från en annan Kubota L4200-ägare som har haft samma problem, där krävdes det slangspolning för att ta död på luftfickan uppe i värmpaketet.

Såg när jag hade återfyllt glykolvätskan efter termostatkollen att det fanns en brun bottensats kvar i dunken, rost kanske, så hög tid att byta plus att jag sen vet vilken typ av glykol traktorn har.
Kommer att följa dina tips så långt det är praktiskt möjligt, hetvatten från slang blir svårt där traktorn står i garaget.
Tänkte tömma systemet och spola runt med slang, fylla igen med vatten och lite kylarrens som får gå några timmar med slangvämarens cirkulationspump och avsluta med enbart motorns vattenpump och öppen termostat.

Betr. glykol, finns det någon anledning att inte välja Longlife etylen, prisskillnad bara ca. 100 mot den vanliga som innehåller mer salter och jox.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

torbjorn_forsman

#5 » 09:29:01, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör inte finnas några hinder att använda longlifeglykol i det här fallet. Bara man är säkert på att kylsystemet är grundligt sköljt innan, så det inte finns kvar några rester av kylarrens eller andra sorters kylarvätska.
Och var misstänksam mot Biltemas "longlifeglykol" - åtminstone för några år sedan verkade det, enligt säkerhetsdatabladet de har på nätet och den finstilta texten på dunkarna, vara exakt samma tillsatser i både den och i deras "icke-longlife". Dessutom påstod texten på dunkarna att alla deras glykoltyper bl a uppfyllde VAG:s standard för longlifeglykol. Det stod även på propylenglykolen, som just för att den är propylenglykol inte stämmer överens med VAG:s standard! Det lönar nog sig att köpa kylarvätska av ett välkänt märke.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

femcittror (trådstartaren)

#6 » 11:42:51, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läget har försämrats, nu är det noll cirkulation upp genom hytten. Har tagit isär slangarna mellan motor/kylare och värmepaket, det går inte att handpumpa runt i kretsen.
Ett tips som jag går efter nu är att kranen värme/kyla inte fungerar utan står stängd för värme till paketet. Förstår samtidigt inte hur det skulle fungera sommartid, är det nån typ av shunt ?

Har kommit en bra bit på lossningen av innertaket, har dock problem med att få loss reglaget för värme/ac från taket.

Nästa större svårighet blir att få det på plats igen :???:
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

femcittror (trådstartaren)

#7 » 20:27:45, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag innertaket nere en liten bit, så pass att har hittat kranen och konstaterat att den fungerar. Däremot är det stopp i slangen som går från motortoppen fram till kranen.
Proppen ser ut att sitta mitt under golvet, dvs där slangarna går horisontellt en liten bit.

Med vad löser man felblandad(?) glykol ?

Firman som sålde den lovade att byta alla vätskor utom transmissionsoljan.
Börjar tvivla på att dom bytte mer än dom sex liter som finns i kylare och motor.

Så min vilda spekulation blir då att det var annan typ av glykol i värmsystemet, med kranen i "kallt" fram till det jag ville ha värme i mitten av september.

Som sagt, hur löser jag proppen ?
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

torbjorn_forsman

#8 » 21:25:16, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du lossa slangen i båda ändar och försöka blåsa igenom den med tryckluft eller vatten från vattenledning med tryck, till att börja med?
Eller kan slangen ha blivit tillplattad någonstans så det är därför det är stopp i den?
Om den är tillräckligt grov så kanske det går att få in en "iller" (avloppsrensslang till högtryckstvätt) i den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#9 » 21:35:46, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte en kran vid motorn, den med en liten spak, fungerar kranen, går väldigt trögt ( har själv en sådan kran på min 4200 -98 )
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

femcittror (trådstartaren)

#10 » 22:00:26, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragtråd för VP*rör kommer bara till stoppet ca 160-170 cm och 70 cm från andra hållet.
Försökte inledningsvis med kranvatten men vågade inte fortsätta då det inte gav något gensvar i andra änden.

Slangarna är 13 mm inv. så i böjarna kan det nog bli trängre.

Nu vet jag ju vilken slang det är så jag får väl ev. uppta det försöket igen.

Målarsoda(eller liknande) har jag just nu läst om i en annan tråd, skulle kanske prova det i hett vatten från båda håll ?
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

torbjorn_forsman

#11 » 22:05:53, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått något material ur stoppet att fastna på dragtråden så du kan se vad det är för någonting?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

femcittror (trådstartaren)

#12 » 22:11:16, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har du inte en kran vid motorn, den med en liten spak, fungerar kranen, går väldigt trögt ( har själv en sådan kran på min 4200 -98 )


Nej den borde jag inte ha kunnat missa, ser det ut att vara original ?

Kranen på den här -01 sitter ovanför innertaket där b-stolpen slutar, sedan fortsätter båda slangarna horisontellt 50-70 cm mot värmepaketet.

Som nödlösning har jag funderat på en liknande kran som du har, om originalet skulle vara kaputt.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

femcittror (trådstartaren)

#13 » 22:15:53, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Re: Dålig värme i Kubota L4200.

Inlägg av torbjorn_forsman » 21:05:53, 28-09-2018
Har du fått något material ur stoppet att fastna på dragtråden så du kan se vad det är för någonting?


Rostbrunt, inga fasta partiklar bara brunt vatten som kräver fler omgångar intvålningar av händerna.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

torbjorn_forsman

#14 » 22:19:04, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag föreslå något surt (t ex toarengöring eller Hessa Kalkbort) för att försöka lösa stoppet. Hade det däremot varit något oljigt eller tvålaktigt hade det kunnat fungera med soda eller andra alkaliska saker.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

femcittror (trådstartaren)

#15 » 22:24:37, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då skulle jag föreslå något surt (t ex toarengöring eller Hessa Kalkbort) för att försöka lösa stoppet. Hade det däremot varit något oljigt eller tvålaktigt hade det kunnat fungera med soda eller andra alkaliska saker.


Tack, då blir det nåt åt det hållet i morgon.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se