Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

bm 2250 kopplingshaveri

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

niklas.andersson (trådstartaren)

#1 » 14:50:11, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Köpte en bm 2250 för någon månad sedan, gamla ägaren sade att han hade haft problem med koppling i sommras, han justerade kopplingsspelet och efter det fungerade det. Det lät ju bra tyckte jag, och vi köpte traktorn. Har kört ett fåtal timmar, och efter ett tag tyckte jag att det var problem att koppla ur, skumt så jag justerade kopplingsspelet igen. Blev dock lite orolig, eftersom vi borde inte behövt justera kopplingsspelet bara efter någon månad igen.

Kopplingsspelet borde ju bara behöva justeras allt eftersom kopplingen blir sliten, och då antar jag att man borde "förlänga" dragstången för att kompensera för att lamellen blivit tunnare ..?

När jag justerade fick jag korta dragstången, nästan så mycket som går ...

Tänkte att det är bäst att låta traktorn stå.

Idag öppnade jag inspektionsluckan för kopplingen under traktorn, och möttes av en tråkig syn:

Bild


Bild


Antar att det är urtrampningslagret som skurit ..?

Antar att hela kopplingen måste bytas, inkl. lagerhållaren ? Ser ju ut som om det varit lite varmt :-)

Vågar man ge sig på något sådant här själv? Kollar man i verkstadshandboken ser det ju inte så krångligt ut, dock har vi lastare på vår ... vilket gör det jobbigare att dela traktorn. Till saken hör också att jag är tämligen oerfaren mekaniker ...

Annars, någon som vet någon bra traktorverkstad/mekaniker kring Östersund? Lantmännen maskin har jag koll på, även "Roland i Slandrom"

Någon aning om vad det kan kosta? Skall ringa dem på måndag, men om någon har ett hum skulle det vara intressant att veta....

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250



Bengt Erik Eriksson

#2 » 08:29:20, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar ju vara urtrampningslagret som givit upp.
Vet inte exakt hur armana ska se ut men nog har de fått stryk. Om du inte vet när kopplingen byttes senast eller är mer än 2000 timmar (på en lastartraktor är det bara att "byta allt" dvs lamell och tryckplatta. Utrampningslager. Men även detdär man sällan tänker på. Dvs stödlagret i svänghjulets centrum och vevaxeltätningen, vilket kräver att svänghjulet måste demonteras men det ska nog antagligen svarvas om ändå. Kanske några tätningar mot växellådan också. Lager hållaren som du nämner är inte självklart att byta pga värmen men har den fått mekaniska skador ska den förståss åtgärdas/bytas.

Så vad kostar det då.. Länge sedan jag köpte den tjänsten så är osäker. Men med lastare kvar på kanske 15-25 tusen. Kan bli billigare. Kan bli dyrare. Men du har bra timpeng på att göra så mycket som möjligt själv. Dvs av och påmontering av lastare och annan extra utrustning som kan komma att vara ivägen.
Syna lastarfästena efter sprickor och se till att få dem svetsade när de ändå är demonterade.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LeifAndersson

#3 » 12:00:12, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 15k kostar det att fixa. Ser ju torrt och fint ut i övrigt så det verkar ju inte vara några läckage som behöver fixas. Men när det är en 2250 så är det risk för att det finns en snabbväxel som behöver kärlek när det ändå rivs i de trakterna och då blir det ungefär 10k till! :sad:
Delarna är inte så dyra men det är mycket skruvande i en lite motsträvig konstruktion, men tar du det bara lugnt och tar det steg för steg så fixar du bytet, och du har en bra slant för jobbet. Det är ungefär 10k i arbetskostnad på ett kopplingsbyte på en sådan beroende på vad det sitter för lastare på den.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

niklas.andersson (trådstartaren)

#4 » 18:26:50, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack Leif och Bengt-erik!

Har fått pris från Lantmännen maskin här i Östersund, och de ville ha 17-18 000 ex moms, då skulle de hämta traktorn också. Har hört med en annan verkstad också, men inte fått offert från dem ännu.

Känns väldigt mycket att lägga på en traktor som vi betalt 28000 ink moms för ...

Så får vi inte ett mycket bättre pris från den andra verkstaden, så får jag nog helt enkelt ta och kavla upp ärmarna. Visste ju att det var en del att fixa på traktorn när vi köpte den, men tänkte att vi skulle få köra något år först innan det var dags :-)

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

63an

#5 » 18:32:13, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med beg. är det alltjämt dags, men gör jobbet själv så kan du snart maskinen :thumme: :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

håkan 13

#6 » 19:12:44, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
om du vill slippa framtida problem med snabbväxeln så kan du ju passa på att steloperera den...
https://www.tractorparts.co.uk/internat ... rsion-gear

Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Valmet 99

#7 » 19:23:21, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Med beg. är det alltjämt dags, men gör jobbet själv så kan du snart maskinen :thumme: :thumme:


Alltid bra att lära sig sin maskin men man ska komma ihåg att fråga hjälp om man funderar på något, kan bli dyrt att testa sig fram. :thummar:
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

niklas.andersson (trådstartaren)

#8 » 19:29:51, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ja, det kanske är dags..:-)

Det lät ju spännande med en steloperation av snabbväxel, den är ju trasig på vår traktor, och det är ju också lite därför jag inte vill lägga så mycket pengar på den. Känns ju lite som en tickande bomb.

Innan jag köpte traktorn pratade jag lite med dem på lantmännen maskin, och de sade att det skulle kosta 30-40k att fixa, och de tyckte inte att man skulle göra det heller eftersom den bara skulle paja igen.

Har du gjort steloperationen själv någon gång, eller vet du hur det går till?

Har haft funderingar nu efter kopplingshistotirn, om man skulle försöka hitta en 2200 eller 500 utan snabbväxel och lastare, och flytta över lastare från vår 2250 .. för att "återanvända" lite pengar så att säga. Men med en steloperation åstadkommer man ju nästan samma så.

Mvh
Niklax
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

niklas.andersson (trådstartaren)

#9 » 19:32:15, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fråga har jag inga problem med ... är mer lite rädd att jag skall fråga för mycket, men jag intalar mig att alla frågor är bra, och eftersom det sker på ett forum kommer ju svaren även andra till gagn.

1 person gillar det här inlägget.
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

håkan 13

#10 » 19:56:48, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

niklas.andersson skrev:Hej!

Ja, det kanske är dags..:-)

Det lät ju spännande med en steloperation av snabbväxel, den är ju trasig på vår traktor, och det är ju också lite därför jag inte vill lägga så mycket pengar på den. Känns ju lite som en tickande bomb.

Innan jag köpte traktorn pratade jag lite med dem på lantmännen maskin, och de sade att det skulle kosta 30-40k att fixa, och de tyckte inte att man skulle göra det heller eftersom den bara skulle paja igen.

Har du gjort steloperationen själv någon gång, eller vet du hur det går till?

Har haft funderingar nu efter kopplingshistotirn, om man skulle försöka hitta en 2200 eller 500 utan snabbväxel och lastare, och flytta över lastare från vår 2250 .. för att "återanvända" lite pengar så att säga. Men med en steloperation åstadkommer man ju nästan samma så.

Mvh
Niklax


näe... har inte gjort det skälv... än... men som jag har fattat så sätter man i den istället för lamellerna i snabbvx...
så borde ju va en ganska enkel grej att fixa!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

niklas.andersson (trådstartaren)

#11 » 20:03:15, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ok, ja det lät ju spännande i varje fall. Bästa hade väl kanske varit att få bort hela snabbväxel, men då borde det väl vara mer en axel man borde ersätta den med.

Har läst lite om olika havererade snabbväxlar, och det låter ju som att det även kan vara andra grejor än lamellpaketet som pajjar.
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

Wizzman

#12 » 21:02:20, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon stans att vara och skruva?
Jag bytte koppling två ggr på en vecka på min 500 pga att OIE hade fel på tryckplattorna de sålde. Första gången gjorde jag en massa annat samtidigt - rengjorde, fixade el, bytte vevaxeltätning mm "när jag ändå kommer åt". Det tog tid...

Andra gången när jag bara bytte koppling, allt var redan rengjort och uppsmort så var traktorn isär på dryga timmen och ihopsatt på 2-3h nånting.

Har man bara ett plant golv, tak över huvudet och möjlighet att dela traktorn på ett säkert sätt är det inte speciellt svårt att byta kopplingen. Jag använde domkraft och pallbockar under bakdelen och en truck (ledstaplare) till framdelen.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

niklas.andersson (trådstartaren)

#13 » 21:47:15, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det lät snabbt :-)
Oj det lät lurigt med tryckplattorna hos OIE hadde tänkt handla därifrån, då kanske man skall tänka om...

Jag har tyvärr inget tak överhuvudet, men traktorn står på vår ridplan, så det är hyfsat plant i varje fall.

Om jag ger mig på detta så börjar jag med lastare och lastarfästena tänkte jag. Om modet sviker kan jag ju alltid lämna in den utan lastare och då lär det ju bli billigare.

Har funderat lite kring delningen och läst mycket här på maskinisten och i verkstadshandboken. För att dela lär jag behöva ordna något att rulla domkraften på, så det blir rakt stadigt och lätt rullat. Såg några bilder i en annan tråd där det var byggt som "räls" åt domkraften såg smart ut. Jag lär ju behöva fixa något sådant.

Sedan gäller det ju att vara försiktig så att man inte får något över sig, när jag lite försiktigt antydde för sambon att vi kanske måste göra det själva, så utbrast hon du kommer få traktorn över dig och DÖ!! :-)

.. men jag är rätt så försiktig av mig som person, så det är jag inte så orolig för.

Det som känns som svårt är att allt lär väl sitta som berget, de mesta är ju säkert inte rört på ca 30år.

Finns det några bra tips för att lossa bultarna till lastaren? Någon rostlösningsvätska, kanske?

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

Wizzman

#14 » 21:57:35, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta var ganska problemlöst att lossa tycker jag, men jag har ju en ganska bra utrustad verkstad och det underlättade ju. Lite lagom olje- och dieselläckage under årens lopp har ju fördelen att saker inte rostar fast Lastarfästena sitter väl bultade fram och ihop med fotstegen som på min antar jag. Tunga som s-tan var de i alla fall. Jag använde en stark mutterdragare för att lossa dem.

Att dela traktorn på en grusplan, om det är det du menar, är jag tveksam till. Allt går ju, men det kan bli lite väl spännande om det inte är plant och om domkraften eller vad du nu använder för att dela traktorn sjunker ner i marken. Dela är en sak, men den ska ju ihop också.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Hymax

#15 » 22:26:12, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pallyftare har jag använt flera gånger , är stabilare än en domkraft. Lägg en tjockare plywoodskiva under så rullar den bra.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: littla och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se