Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Glykol i oljan Valmet 502.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

kemppiacdc (trådstartaren)

#1 » 20:46:45, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper grannen som ska sälja en Valmet 502 från 1980 och har gått 4000 timmar som har stått onvänd i fyra år och inte startar trots bra batteri.
När jag kommer dit sätter jag mejseln på start motorn som genast slår till och snurrar till, anar att det kan vara tänningslåset som är problemet.
När jag nu ändå står vid oljestickan kontrollerar jag nivån som visar mycket över max, kollar sedan kylaren som verkar sakna vatten.
Beslutar att tappa ur oljan och först kommer 3-4 liter klar glykol som visar sig klara över 30 grader sen kommer några liter normal svart olja.
Tar sedan bort ventilkåpan ser att frostpluggarna där under är hela men det ligger vatten på toppen mot ventilerna.
Ventillyftarna är fyllda med glykol och jag tror att glykolen kan ha kastats upp från dom vid mitt startförsök.
River sedan bort toppen och ser inga tydliga spår av något läckage på topppackningen.
Funderade om det kunde vara fodersättning, men då borde det inte kommit glykol i lyftarna.
Så frågan är har jag missat något eller ska jag montera ny packning och hoppas att det är felet?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
kemppiacdc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:26, 05-12-2015



torbjorn_forsman

#2 » 20:59:33, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det var glykol i botten av oljetråget så är det väl troligt att oljepumpen har sugit upp den under startförsöket och att glykolen har kommit till ventillyftarna via smörjsystemet.
Kolla om det finns glykol eller olja i oljefiltret!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 21:49:05, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen fodertätningarna som läcker.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kemppiacdc (trådstartaren)

#4 » 21:55:52, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startförsöket varade bara i ett max två varv på motorn så det har max kommit in i oljepumpen.
Om fodertätnigarna har gått borde väl glykolen komma direkt i tråget?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
kemppiacdc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:26, 05-12-2015

Turbodiesel

#5 » 22:00:38, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i alla fall det som brukar ge glykol i oljan på valmetmotorer, och andra med våta foder. Det kastas inte upp något på lyftarna under sekundsnabba startförsök, så troligen har det varit glykol i oljan tidigare, som separerat vid stilleståndet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kemppiacdc (trådstartaren)

#6 » 22:17:44, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag tycker talar mot fodertätningarna är att det var fullt med glykol och ytterst lite olja i lyftarna och det därifrån hade stänkt upp lite ovanpå toppen därifrån.
Start försöket var så kort att det inte kan komma från oljepumpen eller att vavaxeln stänkt upp glykol i lyftarna.
kemppiacdc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:26, 05-12-2015

Turbodiesel

#7 » 22:23:13, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftarna har i alla fall inte kastat upp någon glykol till toppen, de rör sig inte direkt som en katapult. Speciellt inte på startmotorvarvtal.

Den som lever får se, och det är svårbedömt på distans.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

busholle

#8 » 07:15:32, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fodertätningar har varit ett problem på äldre Valmet så Turbodiesels förslag är absolut mest sannolikt.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Åsa-Nisse

#9 » 09:33:43, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det varit glykol i oljan när den stannades för fyra år sedan så har du ju resultatet efter det i hela motorn.
Kan ju även fundera på hur lagerna ser ut.....
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kemppiacdc (trådstartaren)

#10 » 09:54:22, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är rätt så säker på att läckaget skett när den har stått.
Oljan ser inte ut som det gått mycket inte någon antydan att innehålla vatten och ren glykol.
Han som har kör den tidigare var en person som var noga med att kolla olja och vatten nivåer och byten, att det är mycket på stickan kan man eventuellt missa men att det fattas några liter vatten tror jag inte han skulle ha missat.
Vill inte påstå att ni har fel men jag har svårt att förstå varför det är glykol i lyftarna och ovanpå toppen.
Funderar om fryspluggarna på ovansidan toppen läcker fast dom ser bra ut.
kemppiacdc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:26, 05-12-2015

Turbodiesel

#11 » 10:20:42, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt provtrycka toppen om du vill vara säker.

Det måste onekligen vara en noggrann ägare om nivåerna kollas dagligen även om den inte körs på flera år, men ändå missar att kylaren är tom på den yttersta dagen.

Är det hyfsat jämn förekomst av glykoldroppar runtomkring i motorn är det oljan som tagit med sig dom, under drift. Sedan har glykolen separerat från oljan under stillestånd. En läckande "frostbricka" kan knappast fylla alla lyftare, och flera hålrum i toppen.

Givetvis kan det vara något annat än fodertätningarna, men de är huvudmisstänkta tills motsatsen bevisas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Valmet 99

#12 » 18:42:24, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är troligen fodertätningarna. Jag renoverade en 502 motor i somras med läckande fodertätning, eller fodren var sönder ätna på utsidan, gick att slå könare genom :grin: . Traktorn hade 9000 h vid renoveringen i somras. Blev också renoverad vid 3000h på grund av att den skar när det fanns mycket kvar bliven gjutsand i blocket då, delarna den gången blev på garanti.

Har traktorn varit igång med glykol i oljan kan lagren tagit skada och bör bytas.

Äldre foder har två oringar, de som används idag har 3 st per foder.

310B motorn är annars lätt att arbeta med i traktorn.

Orginal motorsats kostade 980€ + planing av topp, slipning av ventiler och kontroll av spridare 500€, så 1480€ ink. moms 24% för renoveringen. Tycker det var förmånligt med tanke på att orginal delar användes.

Ventilerna bör nog kontrolleras på den när ni fixar tätningarna för de slits ganska mycket på dessa motorer.

Lycka till med försäljningen/reparationen.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Aron.B, Google [Bot], Simse och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se