Hjälper grannen som ska sälja en Valmet 502 från 1980 och har gått 4000 timmar som har stått onvänd i fyra år och inte startar trots bra batteri.
När jag kommer dit sätter jag mejseln på start motorn som genast slår till och snurrar till, anar att det kan vara tänningslåset som är problemet.
När jag nu ändå står vid oljestickan kontrollerar jag nivån som visar mycket över max, kollar sedan kylaren som verkar sakna vatten.
Beslutar att tappa ur oljan och först kommer 3-4 liter klar glykol som visar sig klara över 30 grader sen kommer några liter normal svart olja.
Tar sedan bort ventilkåpan ser att frostpluggarna där under är hela men det ligger vatten på toppen mot ventilerna.
Ventillyftarna är fyllda med glykol och jag tror att glykolen kan ha kastats upp från dom vid mitt startförsök.
River sedan bort toppen och ser inga tydliga spår av något läckage på topppackningen.
Funderade om det kunde vara fodersättning, men då borde det inte kommit glykol i lyftarna.
Så frågan är har jag missat något eller ska jag montera ny packning och hoppas att det är felet?
Skickat från min F5121 via Tapatalk