Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valtra reservdelar

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 16:54:44, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat fundera på att importera reservdelar till valtra direkt från Finland. Någon som har koll på om det finns någon säljare "over there" som kan leverera till Sverige utan att behöva gå genom Lantmännen?
Pratar man med Valtra direkt så blir bara svaret att de har en generalagent redan, som man får vända sig till.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



bert

#2 » 17:10:38, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora prisskillnader mellan Sverige och Finland?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Valmet 99

#3 » 19:23:19, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ej om dom får sälja utomlands. :klia:

Valtras hemsida är helt på finska här. :???:

Här hittar man reservdelsförsäljarna på Valtras hemsida: https://www.valtra.fi/palveluhenkilot.html

Kryssa för VARAOSAT = Reservdelar, välj då kommun för att få kontakt uppgifter.

De pratar svenska här i Vasa, på Åland och säkert även någonstans i Nyland.

När man beställer här i Vasa så har man delen följande dag om den finns vid fabriken (om man väljer snabbleverans, annars 2-3 dagar).
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#4 » 21:24:18, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eget bruk eller sälja? Var inne på samma spår gällande tume delar med det sprack. Tume skiljde tydligen runt 50 % i pris.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#5 » 09:58:38, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtra kan sälja direkt till mig, men till ungefär 50% högre pris än vad lantmännen begär. Även Jake tar liknande prissättning för direktförsäljning, så där blir det billigare att tillverka prylarna hos en smidesverkstad.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Valmet 99

#6 » 14:08:54, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Valtra kan sälja direkt till mig, men till ungefär 50% högre pris än vad lantmännen begär. Även Jake tar liknande prissättning för direktförsäljning, så där blir det billigare att tillverka prylarna hos en smidesverkstad.


Valmet 99 skrev:Jag vet ej om dom får sälja utomlands. :klia:

Valtras hemsida är helt på finska här. :???:

Här hittar man reservdelsförsäljarna på Valtras hemsida: https://www.valtra.fi/palveluhenkilot.html

Kryssa för VARAOSAT = Reservdelar, välj då kommun för att få kontakt uppgifter.

De pratar svenska här i Vasa, på Åland och säkert även någonstans i Nyland.

När man beställer här i Vasa så har man delen följande dag om den finns vid fabriken (om man väljer snabbleverans, annars 2-3 dagar).



På samma sida som jag länkade om man väljer HUOLTO = service, och väljer kommun så kommer service verkstäderna som också säljer delar.

Här i Finland säljer AGCO/Valtra traktorn, delar och service går via avtalsföretag(köper delarna av Valtra och säljer åt kund), (syns på den där sidan när man söker, företagsnamn är efter kontaktpersonens namn) .

Så om du ska beställa delar här ifrån, då ska du inte kontakta Valtra utan kontakta något avtalsföretag i svensk Finland
Avtalsföretagen vill nog säkert sälja bara dom får. Tycker dom borde få sälja åt vilken kund som helst, är ju bara till deras fördel ju mer dom säljer. Det kan ju inte Valtra heller hålla koll på tycker man.


Härifrån vet jag att folk har beställ delar direkt från Väderstad och fått det till halva priset mot vad det kostar att köpa här.

Dumt att det blir mycket dyrare när det går via någon koncern.

Lantmännen har vi ju blivit bekanta med här när de köpte K-Maatalous. Här i Finland får vi inte heller vara "delägare" i Lantmännen utan all vinst dom lurar av oss går till Sverige...
Blev strängare kvalitetskrav och större prisavdrag på spannmålen i och med övergången.
Här är det många som har styrt sina inköp och försäljning till andra aktörer. Bägaren rann över här när Lantmännen tog hit foderkorn från Sverige och sålde det här med förlust för att hålla priset nere. Lite dåligt att etablera sig och göra så direkt efter, om de vill behålla sina kunder.

4 personer gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

P Andersson

#7 » 21:54:31, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått lite samma tanke när kollade efter reservdelar till en Farmi kran, dom kunde inte sälja direkt till sverige för Nordfarm är svenskt importör.
De roliga är att dom bara tar in flistuggarna.
När jag uppgav priset för Farmi jag fått i sverige mailade den finske reservdelsansvarige till Nordfarm o undrade om priset var rätt, svaret jag fick av Nordfarm var att de inte ser onormalt högt ut med tanke att frakt ingick och att jag kanske kunde förhandla om priser med den lokala ÅF då Nordfarm bara är importörer.
Misstänker att någon mer än jag tyckte att priset var väl tilltaget denna sidan av Östersjön. ...
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#8 » 09:15:04, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju regler inom EU för att handel inte får begränsas mellan länder, men det finns inget som säger hur prissättningen ska ske. En tillverkare kan ju "subventionera" sin generalagent i annat land och ta hutlöst betalt av annan köpare.
Det är ju samma sak men ändå inte, så fri handel är ju bara vackra ord.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

P Andersson

#9 » 09:41:03, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är de fri prissättning men de skulle varit kul att höra vad delen hade kostat i Finland bara för att få en hum om vilket påslag som görs här för en del de bara tar upp en beställning på för leverans, lagerkostnaden för delen finns inte i Sverige iaf.
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Valmet 99

#10 » 09:54:07, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan med alla reservdelar så har handeln ganska stor vinstmarginal. Det beror på att det inte finns någon konkurrens och att köparen oftast köper utan att utreda andra möjligheter.

Fasta kostnaden för en reservdel vid fabrik + ca 40% tar tillverkaren, det priset + frakt + 30-60% tar handeln.
Detta var en grov uppskattning hur det går till.
Inte så konstigt att de flesta reservdelar är dyra... Men alla mellan händer ska ju också få sitt levebröd.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13

#11 » 16:43:22, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det här med res.delar måste va lönsamt... :mrgreen:
men som nån skrev så måste det bästa va att gå genom nån finsk handlare!!
så gjorde vi är vi köpte ny styrkolv till Magnumen... chefen letade fram nån amerikansk handlare och beställde från dom...
en helt ny kolv från USA var billigare än en svensk packnings-sats!!
sen finns ju det här att dom ibland inte vill sälja...
lite :off_topic: kanske... men var en på ett annat forum som konstaterade att solenoiden på dieselpumpen på hans
Mitsubishi L200 lagt av.. och återförsäljaren sålde inte den löst!! utan bara en komplett pump för 61000...
som tur är så finns den hos Millner... kostar under 16 pund...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

e_pettersson

#12 » 20:13:32, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha en axel i en slutväxel till magnum runt 13.000 i Sverige 2.500 från Amerika rakt ner i brevlådan ink frakt.
Jag har faktiskt på senare tid börjat pruta när jag köper resev/slitdelar 20-30% rabatt inte helt ovanligt hos vissa aktörer :thumme:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

P Andersson

#13 » 20:32:16, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just därför hade de varit kul att veta vad just denna del kostat i Finland för att lättare pruta här i sverige
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Marcus06 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se