Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

"Renovera" trepunktslyft BM 650 -73

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BoraV6 (trådstartaren)

#1 » 13:14:26, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Jag har börjat få lite mycket oljesöl från trepunkten. Det smådroppar lite här och var.
Samt att den vid lättare belastning står och rycker (kompenserar) med ca 10 sekunders mellanrum.

Finns det någon verkstadshandbok för detta eller är det bara motorn?

Är det bara att tömma ur oljan och byta alla tätningar som oie tillhandahåller? Drar man dessa rakt ut bara? Specialverktyg?
Hur byter jag tätningar i lyftcylindern? Kan den vara anledningen till ryckandet?

Även ventilpaketet, 1 enkelverkande och 1 dubbelverkande, mår lite dåligt och verkar läcka igenom då skopan tiltar efter ett tag trots att traktorn står och går. Går ventilpaketet att renovera?

Många frågor blir det :)
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T



Valmet 99

#2 » 14:01:06, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstadshandbok åt 650:https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=288

Boken är för hela traktorn.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#3 » 14:15:35, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BoraV6 skrev:Även ventilpaketet, 1 enkelverkande och 1 dubbelverkande, mår lite dåligt och verkar läcka igenom då skopan tiltar efter ett tag trots att traktorn står och går. Går ventilpaketet att renovera?


Om traktorn går eller inte har ingen betydelse, lasten hänger på ventilerna, inte på pumpen.
Om tilten tiltar ned kan det lika gärna vara dåliga cylindertätningar.

Det kan också vara att ventilen inte centrerar helt pga att nånting går trögt.

Det kan också vara ventilen som läcker internt. Tätningen i en slidventil består bara av att att det är väldigt fin tolerans mellan sliden och huset, några tusendels mm. Är det slitet är det oftast huset som är slitet, går inte att renovera. Det är heller inte lönt då en ny ventil är ganska billig.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

BoraV6 (trådstartaren)

#4 » 14:39:12, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 99 skrev:Verkstadshandbok åt 650:https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=288

Boken är för hela traktorn.

Tackar för boken. Jag har en som jag laddat ner härifrån som saknar de delar jag nu söker.

Ska jag bry mig om att renovera cylindern? Är det den troliga anledningen till ryckandet?

Jac skrev:
BoraV6 skrev:Även ventilpaketet, 1 enkelverkande och 1 dubbelverkande, mår lite dåligt och verkar läcka igenom då skopan tiltar efter ett tag trots att traktorn står och går. Går ventilpaketet att renovera?


Om traktorn går eller inte har ingen betydelse, lasten hänger på ventilerna, inte på pumpen.
Om tilten tiltar ned kan det lika gärna vara dåliga cylindertätningar.

Det kan också vara att ventilen inte centrerar helt pga att nånting går trögt.

Det kan också vara ventilen som läcker internt. Tätningen i en slidventil består bara av att att det är väldigt fin tolerans mellan sliden och huset, några tusendels mm. Är det slitet är det oftast huset som är slitet, går inte att renovera. Det är heller inte lönt då en ny ventil är ganska billig.


Cylindern för tilten är ny och helt tät. Stänger jag av traktorn tiltar den inte. Endast om den är igång.
Finns det originalventil att köpa? Var?
Däremot sjunker lastaren om motorn är avstängd men inte när den går.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

bonnen513

#5 » 19:08:50, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla Jacs idé om centreringen innan du gör nåt annat med ventilen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

BoraV6 (trådstartaren)

#6 » 22:21:19, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Kolla Jacs idé om centreringen innan du gör nåt annat med ventilen


Jag ska göra det.
Det står ju i boken hur man byter o-ringarna i dessa. Men det är alltså ingen idé?


Är det någon som testat att göra verktyget för att plocka ur tätningsringarna till lyftarmarna? Sitter dom så jävligt att man måste göra som det står eller räcker det med två långa träskruvar?

Någon som bytt tätningsringarna till dragkraftsregleringen? Jag förstår inte riktigt texten i boken så här utan att ha sett det på riktigt.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

fretchi

#7 » 17:10:28, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftarmarna har jag bytt på en T800, om det ser likadant ut reserverar jag mig dock för. Men det var bara att borra, skruva i en plåtskruv, och bända ut den med denna som grepp.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BoraV6 (trådstartaren)

#8 » 21:00:41, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Lyftarmarna har jag bytt på en T800, om det ser likadant ut reserverar jag mig dock för. Men det var bara att borra, skruva i en plåtskruv, och bända ut den med denna som grepp.


Det låter bra!
Tackar!
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: daddy cool, Ole.L, vfr och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se