Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Deutz F2L514 information, kompression, ryker svart, startar knappt

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Nelzon91@simon (trådstartaren)

#1 » 14:23:59, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
Ny här på forumet. Det är så att jag/vi har en gammal luftkompressor som drivs av en luftkyld deutzmotor som heter F2L514

Är det någon som är insatt i en sån hör gammal maskin?

De började så att när vi körde med den så började den låta konstigt (var min far som körde med den så kan inte förklara hur det lät exakt)
Efter det så har den inte vilja gå normalt längre.
Den hoppar igång men går knappt på "tomgång" ryker kraftigt svart, i och med att det är en luftkompressor så är den inställd att gå upp på "fullvarv" med en gång för att sedan reglera varvtalet.

Mina första tankar va kompressionsproblem, tog ett test och det visade jämnt på båda cylindrarna. Dock (nu i efterhand) så har jag förstått att det var lågt. 20-22bar.
Men efter de så tog jag och gjorde ett leakdown test, alltså hällde i diesel i cylindrarna för att se om de läcker igenom. I den ena cylindern så rann det rakt igenom
Så nya kolvringar m.m byttes. Dock osäker på om jag fick rätt schims till cylindrarna.

Imellan detta så renoverades även dieselpumpen o spridarna..

Men är det någon som sitter på info om tillvägagångssätt på hur man monterar cylinder o topp då jag körde på dom gamla schimsen och ny topppackning men fick inte (vad jag tycker tillräcklig bra komp) hört nämligen att man ska göra på ett visst sätt men aldrig fått det förklarat för mig exakt.

Även vad de optimala kompressionstrycket ska vara?

Söker även hur man nollar motorn så man ser att den sprutar in bränsle vid rätt tidpunkt.

Har ju nollat den på veven men hittar inga märkningar till kamaxel.

Blev lång text men hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig.

Mvh Simon.
Nelzon91@simon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:11, 30-09-2018
Ort: Oskarshamn
Sverige



Turbodiesel

#2 » 16:15:40, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får motorn luft som den ska?

Om du monterar ur glödstiften och kör på startmotorn, roterar motor och kompressor hyfsat lätt, och inte stannar tvärt när du släpper startvredet?

Kompressionen är inte speciellt hög på gamla "förkammar"-deutzar med glödstift, har dock ingen siffra framför mig.

Shimsen är för att justera spalten mellan kolv & cylinderlock, det har jag troligen uppgifter på någonstans, om det inte finns i downloads.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Nelzon91@simon (trådstartaren)

#3 » 20:30:21, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men motor och kompressor snurrar lätt med ett normalt motstånd.
Nelzon91@simon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:11, 30-09-2018
Ort: Oskarshamn
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 23:46:09, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns handböcker i downloads, och man kan hitta mer på andra ställen på nätet. 514-motorer med andra cylinderantal är ju mycket lika varandra, så de flesta uppgifter går att använda även från t ex en F3 eller F4-motor.
Motorer med 1, 2 och 3 cylindrar har Deutz-tillverkad insprutningspump som styrs av extranockar på motorns kamaxel, motorer med fler cylindrar har en Bosch-pump med egen kamaxel.
På en och samma motortyp finns en hel del skillnader beroende på om den är avsedd som traktormotor, industrimotor eller lastbilsmotor.

Spalten mellan kolv och cylinderlock kollar man genom att skruva ur glödstiftet, ställa kolven nära övre dödpunkt, sticka in en bit grovt lödtenn genom glödstiftshålet så änden hamnar mellan topp och kolv, vrida vevaxeln försiktigt förbi övre dödpunkt, ta ut lödtennbiten och mäta hur mycket den trycktes ihop.
På samma motortyp är måttet olika beroende på utförande på topparna, det finns minst tre olika (har inte detaljerna i huvudet just nu).
Det nyaste utförandet av toppar ska monteras utan packning, de äldre ska ha packning.
Åtdragning av topplocksskruvarna är ett kapitel för sig, det ska göras i många steg och som en slags vinkeldragning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nelzon91@simon (trådstartaren)

#5 » 13:22:16, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag kollade i downloads efter jag skrivit inlägget( visste inte att det fanns handböcker där) men det är bara tyska och tyska kan jag inget alls.. Men som du skriver om att 1,2,3 cylindrar liknar varandra ha rjag också förstått efter lite forskande..

Men de här med om de ska vara eller inte vara topp packning på maskinen blir jag konfunderad över. Satt ingen när jag plockade bort men som bilmekaniker tkr jag att de bör sitta en.. Fick även med topppackning när jag beställde sotningssats..

Tack för förklaringen om inmätning av spaltmåttet.

Nu är de ju bara spaltmåttet jag behöver få tag på (och vad de ska va för kompression i maskinen)


Åtdragningsnoment och ordning har jag redan fått tag på.
Nelzon91@simon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:11, 30-09-2018
Ort: Oskarshamn
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 08:54:08, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara ganska allmänt på tyska luftkylda motorer att topplockspackningarna avskaffades i början av 60-talet. Även VW hade en kopparring som topplockspackning för länge sedan, men från och med 34 hk-motorn användes inte längre den.
Det finns en "guru" på deutzmotorer här på forumet, vi får väl se om han nappar på den här tråden så småningom...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#7 » 15:30:14, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressionsdruck mit Zylinderkopf 75-R = 22-28 atü
Kompressionsdruck mit Zylinderkopf 84-R = 25-31 atü


https://de.wikibooks.org/wiki/Traktoren ... F2L_514/53

Har du provat med helt öppet insug? helt utan luftrenaren alltså.

Låg kompression brukar ju ge startproblem i första hand, men kommer den bara igång så brukar de gå helt ok. Lågt komp brukar inte ge svart rök heller, för svart rök betyder ju att bränslet faktisk tänder som det ska, för att sedan brinna med luftunderskott.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Nelzon91@simon (trådstartaren)

#8 » 00:46:38, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har demonterat luftrenaren just för att utesluta de du säger.

Jag ska ta bort topparna och plocka igenom dom o slipa in ventilerna med mera. Så de inte är något konstigt med dom. Har bara inte haft tiden för det än..
Nelzon91@simon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:11, 30-09-2018
Ort: Oskarshamn
Sverige

magirus

#9 » 08:42:37, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de 4cyl 514-motorerna av "lastbilsutförande" har lagren i drivaxeln till insprutningspumpen visat sej vara en grej att hålla koll på.
Kan det vara så att det hänt nåt där så att inte pumpen står rätt? :klia:
magirus
 

torbjorn_forsman

#10 » 09:54:55, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den 2-cylindriga har jag för mig att motorns kamaxel har extra nockar för insprutningspumpen, så det finns ingen särskild drivaxel för den.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nelzon91@simon (trådstartaren)

#11 » 11:57:38, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som du säger torbjorn_forsman så är de extra nockar på kamaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
Nelzon91@simon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:11, 30-09-2018
Ort: Oskarshamn
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: haraldur, Peaa1967 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se