Hejsan
Ny här på forumet. Det är så att jag/vi har en gammal luftkompressor som drivs av en luftkyld deutzmotor som heter F2L514
Är det någon som är insatt i en sån hör gammal maskin?
De började så att när vi körde med den så började den låta konstigt (var min far som körde med den så kan inte förklara hur det lät exakt)
Efter det så har den inte vilja gå normalt längre.
Den hoppar igång men går knappt på "tomgång" ryker kraftigt svart, i och med att det är en luftkompressor så är den inställd att gå upp på "fullvarv" med en gång för att sedan reglera varvtalet.
Mina första tankar va kompressionsproblem, tog ett test och det visade jämnt på båda cylindrarna. Dock (nu i efterhand) så har jag förstått att det var lågt. 20-22bar.
Men efter de så tog jag och gjorde ett leakdown test, alltså hällde i diesel i cylindrarna för att se om de läcker igenom. I den ena cylindern så rann det rakt igenom
Så nya kolvringar m.m byttes. Dock osäker på om jag fick rätt schims till cylindrarna.
Imellan detta så renoverades även dieselpumpen o spridarna..
Men är det någon som sitter på info om tillvägagångssätt på hur man monterar cylinder o topp då jag körde på dom gamla schimsen och ny topppackning men fick inte (vad jag tycker tillräcklig bra komp) hört nämligen att man ska göra på ett visst sätt men aldrig fått det förklarat för mig exakt.
Även vad de optimala kompressionstrycket ska vara?
Söker även hur man nollar motorn så man ser att den sprutar in bränsle vid rätt tidpunkt.
Har ju nollat den på veven men hittar inga märkningar till kamaxel.
Blev lång text men hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig.
Mvh Simon.