Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lufta Ford 5600

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Stone66 (trådstartaren)

#1 » 22:57:25, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej köpte en Ford 5600 för några dar sen. Har stått några år satt i batteriet o när jag väl fixat jordfelet small den igång direkt ogick fint. Lastade på ett maskinflak o när vi kom hem till gården o skulle lasta av den så va den tvärdöd. Som o mala med stoppen ute. Har bytt filter o blåst ledningar luftat filter o pump men startar inte. Jag har inte haft nån traktor med rotorpump förut. mina andra traktorer har vanlig matarpump o är ju inga problem o lufta. Är det nått man ska tänka på med den här typen av pump?? Mvh stone66
Stone66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:45, 10-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 4200.IH 955. grålle.MF 185.power major-59.power major-63 Ford 5600



mathiast

#2 » 06:18:19, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Soppan självrinner från tanken,se till att den är ganska välfylld.
Du får lufta på spridarna samtidigt som du kör startmotorn.
Det ät ganska vanligt med igensatt bränslekran och filter på fordarna
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Michael Meier

#3 » 09:19:14, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaa, fordägarna har ju hamnat i äldreboendet å ligger under sängen och mekar (har sett en bild)

dom har ju glömt bort att fylla i ren soppa i tanken, annat är det md MF-ägare, dessa filtrerar sitt bränsle innan ihällning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stone66 (trådstartaren)

#4 » 20:44:03, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starta till slut. Inga problem o få fram till filter o pump. Men gick trögt fram till spridarna öppnade alla spridare o till slut kom det diesel vred till o till slut small den igång. Har aldrig varit med om en så svårluftad traktor. Men varför har man inte matarpump??
Stone66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:45, 10-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 4200.IH 955. grålle.MF 185.power major-59.power major-63 Ford 5600

mathiast

#5 » 20:49:24, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns igentligen en liten vingpump i lucas insprutningspumparna så det är inte nödvändigt med den tankplaceringen.
Att lucaspumpen är rätt tråkig att lufta är ju som det är
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

johnneballe

#6 » 17:12:55, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lucaspump är det ju inte, CAV heter den. varför man inte har matarpump: Det är väl för att tanken sitter rätt högt på den modellen! Man behöver egentligen inte lufta bränslepumpen så länge det är bränsle i den, öppna enbart röret till pumpen från filtret till det kommer rent bränsle stäng sen röret och lossa 2 spridarrör klart för start! Vissa modeller på 5600 6600 hade rotorpump vissa hade radpump. Jag är ingen expert så jag vet inte varför det är så!
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

torbjorn_forsman

#7 » 18:51:19, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja...CAV köptes upp av Lucas någon gång på 80-talet och Lucas i sin tur har köpts upp av Delphi. Så exakt samma dieselpumpar, tillverkade i samma fabrik, kan heta CAV, Lucas eller Delphi beroende på årgång. De finns även licenstillverkade under ytterligare en uppsjö namn, mest bekant där är kanske franska Roto-Diesel.

De där fördelarpumparna av typ DPA eller DPC klarar sig ofta utan yttre matarpump även då de sitter högt över tankens nivå i personbilar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Matsohlsson och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se