Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135 - måste jag byte toppackning?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kessy (trådstartaren)

#1 » 13:00:43, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag är från Norge och har nyligen köpt en MF 135 (1967 model), perkins 3.152 diesel. Jag kan inte skruva något särskilt och det här är första gången jag har haft en traktor.

Jag tror att jag har lurat sedan den tidigare ägaren inte sa något om problemet.

När jag startar traktorn sprutar det kylvätska och det bubblar rätt mycket från radiatorn. Vattnet kommer ur dräneringsröret uppe vid locket, detta ändrar sig inte efter motorn har varit i gång. Jag har rensat kylsystemet, och kylvattnet var rätt så smutsigt.

Jag kan inte se vatten i motoroljan, hellre inte olja i kylvätskan.

Är det mest troligen toppackning?
Kessy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:23, 16-10-2018
Norge
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 15:06:09, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mest troliga är spricka i toppen. Oerhört ovanligt att toppackningen ger sig på de motorerna om det inte beror på något annat fel. Skadade foderlägen kan orsaka problem med toppackningen t.ex. men att packningen bara går sönder av sig själv är oerhört ovanligt om den är rätt monterad vill säga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kessy (trådstartaren)

#3 » 15:53:35, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det mest troliga är spricka i toppen. Oerhört ovanligt att toppackningen ger sig på de motorerna om det inte beror på något annat fel. Skadade foderlägen kan orsaka problem med toppackningen t.ex. men att packningen bara går sönder av sig själv är oerhört ovanligt om den är rätt monterad vill säga.

Tack for svar. Jag känner inte till traktorns historia. Men det kan indikera att det finns en fiberpackning där och inte kopparförpackning. Kan det tyda på att packning har varit utbyten under senare tid?
Kessy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:23, 16-10-2018
Norge
Maskintyp: Traktor

Kessy (trådstartaren)

#4 » 19:10:53, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Jag tog av fläktremmen slik att vattenpumpen ej roterad. Titta på videon https://www.dropbox.com/s/2ihx10vil7go8i1/IMG_3722.MOV?dl=0
Kessy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:23, 16-10-2018
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se