Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startmotorns infästningsläge?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 19:15:46, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid byte av startmotor idag, så märkte jag att det inte verkar finnas någon exakt passform i hålet (originalmotorn var likadan), vilket jag tycker är lite märkligt, för det borde påverka drevets förmåga att greppa tag i startkransen, eller är jag Helt ute och cyklar?
Ett tränat öga kan se skillnaderna på bilderna nedan.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



torbjorn_forsman

#2 » 20:30:43, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var "originalstartmotorn" verkligen original eller kan den ha varit bytt mot en mer eller mindre opassande en gång förut?
Kan det tänkas att skruvhålen i startmotorn har så liten frigång att de hjälper till att styra upp den?

Jag har sett servicemeddelanden om att det har funnits motorer som ska ha en distans- eller adapterring mellan blocket och startmotorn (förmodligen nödlösning för att något blev feltänkt eller missuppfattat under konstruktionsarbetet), kan det tänkas att det saknas en sådan i det här fallet?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 21:06:21, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Var "originalstartmotorn" verkligen original eller kan den ha varit bytt mot en mer eller mindre opassande en gång förut?
Kan det tänkas att skruvhålen i startmotorn har så liten frigång att de hjälper till att styra upp den?

Jag har sett servicemeddelanden om att det har funnits motorer som ska ha en distans- eller adapterring mellan blocket och startmotorn (förmodligen nödlösning för att något blev feltänkt eller missuppfattat under konstruktionsarbetet), kan det tänkas att det saknas en sådan i det här fallet?

"äkta" original....(därav inte värd att renovera)
Okej! Aldrig hört talas om faktiskt....men funderade lite på att tillverka små bussningar för att få skruvarna i centrum av skruvhålen....såvida det är Rätt läge vill säga.
Har man tur så kan motorn endast komma för långt ut, och inte för nära så att kransen kan skadas.....alt. så skruvar jag fast motorn så att den sitter så långt ut som möjligt, och hoppas på att det blir bra. Dock vore det intressant att få veta hur motorn Ska sitta...
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Stefan1972

#4 » 07:53:39, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ersättningen likadan? Man måste ju kunna se skillnaden om det är sådär? Har aldrig sett att det glappat i styrningen så där på nån jag har bytt och det är nog tusentals vid det här laget. Det är ju A och O att startmotorn styr i nånting.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#5 » 08:36:24, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något är fel, JD har fin styrning på startmotorläget i vanliga fall. Någon som bearbetat svänghjulskåpan för att få någon annan startmotor på plats? Just på JD med det där lilla drevet på startmotorn är det extra noga med startmotorns placering!
Original Bosch startmotor är alltid både möjlig och lämplig att renovera. Billiga delar och går snabbt att ställa i ordning. Faktiskt den enda startmotormodell vi reparerar i dag. Har du jämfört och kontrollmätt den nya och gamla startmotorns mått?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 08:57:14, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Är ersättningen likadan? Man måste ju kunna se skillnaden om det är sådär? Har aldrig sett att det glappat i styrningen så där på nån jag har bytt och det är nog tusentals vid det här laget. Det är ju A och O att startmotorn styr i nånting.


Har ej jämfört de båda.....men snarlik...men, de är väl bara att bita i de sura och lossa allt igen :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 09:04:59, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Något är fel, JD har fin styrning på startmotorläget i vanliga fall. Någon som bearbetat svänghjulskåpan för att få någon annan startmotor på plats? Just på JD med det där lilla drevet på startmotorn är det extra noga med startmotorns placering!
Original Bosch startmotor är alltid både möjlig och lämplig att renovera. Billiga delar och går snabbt att ställa i ordning. Faktiskt den enda startmotormodell vi reparerar i dag. Har du jämfört och kontrollmätt den nya och gamla startmotorns mått?

Det är ju inget jätteglapp, men ska ta loss och mäta med skjutmått....om jag kommer åt!
Tack för informationen! Bäst att kolla upp detta extra noga alltså!
Givetvis går den gamla renovera, men det är den gamla modellen av solenoid.....som var svår att få tag på/extra dyr.....annars hade jag inte tvekat på att köpa delar till den!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Stefan1972

#8 » 10:40:57, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för nummer på den gamla då? Håller ju själv på med reparationer av dylikt så det kan ju vara kul att se vad det är för någe.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#9 » 12:49:11, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga större problem att få tag i solenoid. Finns två varianter, med två eller tre skruvar, och båda går att få tag i till rätt pris. Är ju vanliga Bosch i JD serien. OiE har tydligen hamnat snett på den "tvåskruvade". :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#10 » 16:55:14, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Bosch solenoid brukar alltid gå att fila till som ny, mycket sällan det är fel på dom
Alla tror att så fort startmotorn klickar så är det soleoiden, den måste ju jordas också....
Nu fick jag det sagt....
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#11 » 18:28:31, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fast solenoiderna i em maskiner slits ganska hårt. Det är inget ovanligt med solenoidbyten på det viset. Har bytt många sådana på maskiner där de i övrigt varit ganska fina. Och nej jag står inte och pillar isär dem och filar på dem, det kan jag möjligen göra på mitt eget. Eller egentligen, gör jag mig omaket att löda isär dem så köper jag ju en repsats isåfall för kaffepengar.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 19:54:15, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Vad var det för nummer på den gamla då? Håller ju själv på med reparationer av dylikt så det kan ju vara kul att se vad det är för någe.

Nu har jag ju köpt en ny, men varsågod :

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#13 » 20:05:40, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Inga större problem att få tag i solenoid. Finns två varianter, med två eller tre skruvar, och båda går att få tag i till rätt pris. Är ju vanliga Bosch i JD serien. OiE har tydligen hamnat snett på den "tvåskruvade". :???:


Ja herregud....Oie var extremt dyra! :uupps: Reservdelsimporten 750 ink. moms.........Hursom, jag behövde ändå nytt drev osv.....blev en ny "billig" från Kramp :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jakob Persson, Larsih624 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se