Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

New Holland TL90 bekymmer

58 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

GBA (trådstartaren)

#1 » 20:39:15, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Köpte i somras en -00 NH tl90 med kopplingsfri fram/väck som jag nu försöker lära mig, lite annorlunda jämfört med belarusen jag hade innan :grin:

Efterlyser någon som känner till något om dem eller kanske har vhb.

Nu har den börjat krångla med snabbväxeln, det går inte att få i hare när jag kör. Har hållt på och försökt och upptäckt att man får i den om man lägger växelspaken i neutral, sedan kan jag växla ner till sköldpadda som vanligt.

En annan sak som varit sen jag fick hem den, är att efter kallstart, så ibland när man lägger i fram/back å ska köra så börjar både sköldpadda å hare att blinka, och traktorn står still. Då får man prova åt andra hållet några gånger innan den kör.. normalt?

Vet inte om det har med varandra å göra dessa bekymmer, eller om det är elfel?

/masen
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385



håkan 13

#2 » 20:46:27, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
hur är batteriet/generatorn??
moderna traktorer med en massa elektronik gillar inte dåliga batteri!!
och generatorn kan också ställa till det om den laddar för lite/mycket...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

GBA (trådstartaren)

#3 » 21:21:57, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Då ska jag göra en koll på det imorgon, å ladda batteriet! Vad är för mycket i laddning då?
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

mathiast

#4 » 06:10:12, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En anledning till att hare sköldpaddan blinkar är den inte får svar från tryckgivaren att resp koppling trycksatts.
Manöverventilen sitter mellan tank och traktorkropp och tryckgivarna uppåt,kablarna sitter med vanliga flatstift vilket ger mindre bra kontakt med tiden.
Även givarna kan ju vara kass,finns säkert fler fel som kan ge samma symtom.
Lampan med kugghjul/bok blinkar ut felkoder om aktiva sådana finns.

Viktigt är att aldrig starta en sådan traktor med nätansluten starthjälp för då brinner oftast transdatorn då dom var väldigt dåligt skyddade mot överspänningar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

busholle

#5 » 08:46:01, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent generellt gäller att allt måste få ta lite mer tid när traktorn är kall. 30sek tomgång rekommenderas innan försöker komma iväg.

Angående ditt ursprungliga fel, är det samma sak på alla växlar?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

GBA (trådstartaren)

#6 » 20:36:17, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Nä kör aldrig starthjälp på fordon med dator , blir startkablar eller vänta på laddaren! Laddade batteriet inatt, dock samma problem. Spakdamasken vid golvet har spruckit- fiskade där fram kontaktstycket till knapparna, å vips så fungerar nu haren! (Sporadiskt) så jag räknar nu felet som hittat!

I boken står det nog 30 sekunder tomgång ja, har följt rekomenderingarna ganska noga- oftast står den i 1-5 minuter, det gör ingen skillnad. Däremot tycker jag den felat mindre å mindre från hur den var i somras. Förre ägaren körde inte så mycket med den, några riktiga varmkörningar var kanske healande(höskörd i +34 grader :mrgreen:)
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

torbjorn_forsman

#7 » 23:08:38, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektronikproblem på 15-20 år gamla fordon, som verkar bli mindre allvarliga när det är riktigt varmt men värre i kyla, orsakas ofta av åldrade elektrolytkondensatorer i diverse elektronikenheter. Alltså samma slags fel som brukar orsaka att en platt-tv eller billig datornätdel lägger av efter 3-4 år.
Det är bara att plocka isär, identifiera de dåliga kondensatorerna, löda loss och byta dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#8 » 06:23:02, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemen med dessa system är nh's oviljs att använda riktiga kontaktstycken och att dom nog hittat världen minst hållbara givare
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#9 » 08:21:03, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

GBA skrev:Okej! Då ska jag göra en koll på det imorgon, å ladda batteriet! Vad är för mycket i laddning då?


Om det är ett 12 V-system, så bör spänningen inte gärna gå över 14,4 V vid de utetemperaturer vi har nu och då maskinen har gått någon timme efter kallstart. Direkt efter start kan man vänta sig lite högre spänning. Är det -30 grader ute så kan spänningen få stiga upp mot 16 V , är det 30 grader varmt bör den inte gå över 13,5 V.
Om du har 24 V-system, så räkna med dubbla spänningarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#10 » 08:33:01, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Problemen med dessa system är nh's oviljs att använda riktiga kontaktstycken och att dom nog hittat världen minst hållbara givare



Om NH slarvar med sådana saker så kan man misstänka att de har tagit ganska lätt på kvalitetskrav när det gäller komponenter som ingår i elektronikenheter också.

Just elektrolytkondensatorer som jag nämnde förut, är ett ständigt bekymmer om man ska få ett kretskort serieproducerat. Konstruktören har egentligen inga val mellan att antingen speca ett bestämt fabrikat och typserie (med risk att det blir alldeles för dyrt eller att produktionen blir stående pga långa ledtider), eller att bara ange mått, kapacitans och spänning, och låta legotillverkarens halvkunnige inköpare handla billigast möjliga kondensator som går att få dit (och då är ju risken stor att man får något som knappt håller garantitiden ut). Och det är sällan inköpare och konstruktörer samarbetar så väl att de kan komma överens om sådana saker för varje serie som ska produceras. I synnerhet om produktionen är utlagd på en legotillverkare som inte är på gångavstånd från kontoret där konstruktören sitter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#11 » 17:26:01, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta är ytmonterat i dessa boxarna men bortsett från att man brännt dom med starthjälpen har det alltid varit yttre fel på dom jag fixat.
Tryckgivarna med anslutningar är en felkälla och givarna som känner av växelspakslägena en annan.
Det stora problemet med detta systemet är att kalibrering och lite annat bara går att göra med ett speciellt instrument som varit oköpbart ett par år nu.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

GBA (trådstartaren)

#12 » 21:44:48, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej men altså måste traktorn kalibreras efter givarbyte, eller när behövs det? Har NH-verkstad detta instrument eller har dom skrotat bort.? Har den där datorstyrda 3punktslyften med typ 4-5 rattar som är helt omöjlig att ställa in, den hamnar aldrig i samma läge man ställt in, funderar om det är nå knas med den, eller så är det bara jag som är dum i huvve! Finns ingen instruktion på den i instruktionsboken heller.
Tur man har en ursus- en spak- upp eller ner. Den klarar tillochmed jag av :mrgreen:
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

mathiast

#13 » 06:09:43, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kalibrerar när f/b är ryckig/hård.
Man behöver det även gör att justera in givarna på kopplingspedalen.
Det hår även att kontrollera värden på ingångarna och läsa av lagrade felkoder
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#14 » 06:10:42, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trepunktlyften är nog bara svår att lära sig,dom var i stort sett skottsäkra
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Trigon

#15 » 08:51:19, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om trepunktslyften verkar vilja byta höjd från gång till gång så är det ofta så att man råkar ha den inställd på dragkraftsreglering mer eller mindre. Ska man få exakt samma höjd på lyftarmarna så måste den vara på 100% lägesreglering. Vet inte om det var felet i detta fall, men själv har jag råkat ut för det några gånger på några olika traktorer.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Claes Folkesson och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se