Kolla att inte motorblocket är sönderfruset och tvivelaktigt lagat. Man kan se hårresande lagningar med konservburksplåt, popnitar, tennspackel, plastic padding och lite av varje.
Om motorn vill sota eller
olja igen tändstiften så är trolig orsak fastbeckade kolvringar. Brukar kunna gå till sig om man byter olja (helst till syntetolja) och kör den med hård belastning några timmar i sträck. Förmodligen är den nya oljan kolsvart sedan så det kan vara lämpligt med ett olje- och filterbyte till.
Varvtalsregulatorn kan haverera om den blir utan smörjning pga stopp i smörjröret till den. Jag är inte säker på hur det ser ut på T22, men misstänker att det är ett separat rör från oljefilterburken till regulatorn som på T31-T34. Det kan vara klokt att lossa nippeln vid regulatorn medan motorn går, och kolla att det kommer fram olja.
Håll koll på ventilspelen, precis som på andra liknande motorer kan för litet
spel på någon
avgasventil lätt leda till att den bränns.
T22 hade ursprungligen en
generator med inbyggd laddningsregulator som höll dåligt pga bristfällig kylning och allmän underdimensionering. De flesta sådana generatorer torde dock för länge sen vara bytta mot det utförande som sitter på sena T24 och T25, alternativt ombyggda med yttre
regulator enligt ett servicemeddelande från Bosch.
Kolla att hydrauliken fungerar, pumpen sägs lätt kunna haverera om den får gå utan olja eller med igensatt sugsil. Det första som försvinner från en skrotad T2x är hydraulpumpen.
Det är vanligt att det kommer in vatten i växellådsoljan på traktorer som ständigt har stått ute. Troligen regnar det in via växelspakens
kulled om damasken är trasig eller borta.