Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpa Volvo T22, vad ska jag kolla på?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mickev (trådstartaren)

#1 » 21:04:48, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som rubriken lyder, hade eventuellt tänkt fara och kolla på en T22 om någon dag men har ingen erfarenhet av dom. Vad ska jag kolla på? Vanliga eller besvärliga fel? Enlg ägaren ska motorn gå bra men ibland behöva flera startförsök, risk att det är något allvarligt?
Vi ska ha den som andratraktor på gården för lite Småjobb på sommaren, typ köra strängläggare, kanske ta en hösvans eller dra någon hövagn emellanåt. Är det en lämplig traktor för sådant småpyssel? Denna va rätt billig och fanns inte långt ifrån oss.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901



Hidsmekolek

#2 » 21:44:16, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker T22an är en rätt trevlig traktor, dock rätt "omodern" men det är ju typ en Victor åxå.. :klia:
Det som kan krångla är väl grenröret som spricker/rostar bort, kan bli hål mellan insug och avgas å då går dom kass på riktigt..
Men det finns ju nya!
Sen kan ju magnettändningen ställa till en del, men är den bara i ordning med brytare och kondensator så går dom oftast riktigt bra.
Förgasaren kan väl krångla lite men inte mer än nån annan bensin/fotogentraktor.
Sen drar den väl en del mer bränsle än en dieseltraktor men till små lätta körningar är det inte så farligt tycker jag!
Min T22a är rätt petig med rätt tändstift (Varma!) för att den ska gå bra, vill minnas att jag har ngk B2 nu dom har gått rätt många år nu utan strul..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#3 » 22:01:19, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att inte motorblocket är sönderfruset och tvivelaktigt lagat. Man kan se hårresande lagningar med konservburksplåt, popnitar, tennspackel, plastic padding och lite av varje.

Om motorn vill sota eller olja igen tändstiften så är trolig orsak fastbeckade kolvringar. Brukar kunna gå till sig om man byter olja (helst till syntetolja) och kör den med hård belastning några timmar i sträck. Förmodligen är den nya oljan kolsvart sedan så det kan vara lämpligt med ett olje- och filterbyte till.

Varvtalsregulatorn kan haverera om den blir utan smörjning pga stopp i smörjröret till den. Jag är inte säker på hur det ser ut på T22, men misstänker att det är ett separat rör från oljefilterburken till regulatorn som på T31-T34. Det kan vara klokt att lossa nippeln vid regulatorn medan motorn går, och kolla att det kommer fram olja.

Håll koll på ventilspelen, precis som på andra liknande motorer kan för litet spel på någon avgasventil lätt leda till att den bränns.

T22 hade ursprungligen en generator med inbyggd laddningsregulator som höll dåligt pga bristfällig kylning och allmän underdimensionering. De flesta sådana generatorer torde dock för länge sen vara bytta mot det utförande som sitter på sena T24 och T25, alternativt ombyggda med yttre regulator enligt ett servicemeddelande från Bosch.

Kolla att hydrauliken fungerar, pumpen sägs lätt kunna haverera om den får gå utan olja eller med igensatt sugsil. Det första som försvinner från en skrotad T2x är hydraulpumpen.

Det är vanligt att det kommer in vatten i växellådsoljan på traktorer som ständigt har stått ute. Troligen regnar det in via växelspakens kulled om damasken är trasig eller borta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Countrybonde

#4 » 22:09:01, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en T-22 själv i fyra år, som har fått jobba med det du ska använda din till. Har även en lastare monterat som som jag använt för utgödsling och diverse.
Fungerar fortfarande och startar på första försöket.

Bra Traktor
Countrybonden
Countrybonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:33, 16-10-2018
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -59


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: seppo25 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se