Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Service transmission John Deere 6210 SE

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bassek (trådstartaren)

#1 » 17:30:50, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihop.
Har i helgen bytt olja + filter på transmission och hydraul på min JD 6210 SE årsm. 2001. Varmkörde samt lät den stå och rinna av länge, bytte transmissionsfilter samt hydraulfilter, rengjorde sugsilen, samt återmonterade och fyllde upp med hyguard-olja. Nu har hela hydraulsystemet fått tupp-juck när jag skulle provköra. Hydraularmarna går i topp direkt även om spaken står i sitt nedersta läge, för jag den till topp och sedan ner igen sjunker hydraularmarna sakta nedåt, men inte hela vägen. Gör jag sedan något med en annan hydraulfunktion åker armarna i topp igen men sjunker sedan sakta. rör jag någon av knappar/rattar/uteknappar går armarna itopp igen och man hör hur det jobbar i hydrauliken tills man höjer och sedan sänker igen eller trycker på sänkknappen inne. jag provade lastaren, men den går sakta och är helt orkeslös, samt att hydraularmarna går upp, dock ej så det står och jobbar i hydrauliken. Det är elektrisk hydraul men mekaniska tipputtag. Tips motages tacksamt.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)



bassek (trådstartaren)

#2 » 08:31:51, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får svara på min egen fråga.
Vid felsökning började plötsligt allt fungera igen.... Talade med reparatör hos JD återförsäljaren och vi kom fram till att det troligtvis blivit både ett hydrauliskt fel samt elfel, och ja,sådant kan ju hända.....MEN...jag började med att koppla bort elen till hydraulen, vilket inte gjorde mer skillnad än att det aldrig gick att sänka hydraulen, och då skulle jag attakera fusk ls ventilen som fördelar ut oljan till förbrukarna, men då plötsligt började allt fungera igen. Så troligtvis har en liten flaga av något lyckats att stanna kvar utanför sugsilen, gått igenom pumpen och fastnat i sliden till fusk ls ventilen så den hamnat i något mellanläge. Allt frid och fröjd, förutom tanken på var den kommer att hamna härnäst.....Det tog ungefär 15min att få reda på, då lastaren inte slutade höja.....Men efter lite slit i spaken släppte den därifrån också och sitter troligen i returfiltret nu då jag kört ett antal timmar efter det. Slutsats av detta är att oavsett hur väl man rengör vid sugsilen skulle ett tryckfilter räddat situationen, vilket troligtvis kommer dit innan nästa service.
Ha det bra alla Maskinister.
MVH Basse

3 personer gillar det här inlägget.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Turbodiesel

#3 » 23:40:56, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, felet känns lite komplext, men det är lätt gjort att dra av skräp till den rena sidan på de som har sugsilen åt sidan bakom en egen plugg. Även minsta färgflaga eller gummirest kan ställa till det om man har otur. Hydraularmsventilen har sätesventiler till skillnad från det normala med slid, och det gör det hela ganska skräpkänsligt, å andra sidan är det sällsynt med problem där.

Här är ett låsringsöra som tog sig friheten att hamna i transpumpen efter service. Var det kommer ifrån är ju frågan, kanske från kraftuttaget.
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se