Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mitt MF 550 projekt

190 inlägg • Sida 12 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

David, Luleå (trådstartaren)

#166 » 13:47:25, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med det ”lätta” oljetråget så jag kan lossa vevstakarna.

Bild
Bild

rätt ok lager var det.

Bild

Sen mötte jag fodren i förhållande till blocket två låg 0,35 lågt och ett 0,30 lågt. Dessa ska ligga mellan 0-0,1 under blockets plan. Hmm.
Bild

Av olika metoder och sätt att ta ur foder så gick jag på ett som jag kunde fixa själv. Hacka ut ett spår men en tillslipad mejsel. Första gick bra.
Bild
Bild

Uppställt för ordning och reda. Så gott det nu går. Jag har helt enkelt gjort en för liten arbetsbänk.
Bild

Det syns vilken jag gjorde sist. Fick till rätt knicks på spårhackandet.

Bild

Sen fick jag lite bra ämnen av en vän som jag svarvade till en bra platta av.
Bild

Bild

Finns olika sätt att hålla emot. Men då veven är kvar i blocket så gjorde jag en special balk som mothåll i botten. Denna höll. Men slutade något krokig. Kunde fått vara lite kraftigare gods.
Bild

Sen puts och rengöring. En inmätning gav grönt ljus så nu kommer det spännande momentet att få in de nya fodren.
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



David, Luleå (trådstartaren)

#167 » 14:30:15, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med kanterna för fodren på -4,20mm på två cyl och -4,15mm på en så kommer de nya fodren utan shims att hamna på samma höjd som de gamla. Enl data ska dessa lägen ligga på -3,76-3,86!
Hur kan det blivit så här? Om detta är ett fabrikationsfel så förklarar det att fodret och topp packningen gått. Packningen kan inte nått ner att täta mot fodren så att kompressionen har kunnat trycka förbi och trycka på baksidan av fodret vilket tillslut gjort att det spruckit.

Lite matematik. Med fodrens kant på 3,85 och djupet på kanten så behöver jag 0,35 i shims. De finns hos olsonparts på 0,17. Två sådana blir 0,34. Perfekt!

Men den sista… med djupet 4,15 så blir det med samma matematik 0,3mm kort. Med två 0,7shims kommer fodret för högt. Med en 0,17 shim så blir fodret 0,13mm lågt.

Reservdelsimporten visade sig ha samma shims fast i 0,12mm. Beställde sådant. Då landar jag på 0,01 lågt. Samma som de två andra. Jag kör på det.

Då är matematiken klar så jag kan börja. :idee:

Att få ner shimsen över fodren var inte så lätt. Men här kom mitt gamla foder väl till pass att trycka ner shimsen.

Bild

Rengjort, inoljat och kollat. Allt uppriggat och kontrollerat att allt går rakt. Nu kör vi.
Bild

Kollade att det gick rakt för varje varv jag drog ner muttern i början. Det drog fint och kändes säkrare och säkrare.
Bild

Phuh. Det här var svettigt. Men en på plats.
Bild

Tvåan gick bra men när jag öppnade det tredje paketet körde jag fast.
Det nya fodret var spräckt redan när jag packade upp det. :sad:
Bild

Olsonparts skötte det fint och snabbt var ett nytt foder på väg. Snart var alla foder på plats.
Men här var jag för snabb. Det nya ersättningsfodret kändes något annorlunda i utformningen. Lite rundare kant på insidan uppe och en annan typ av märkning. Jag borde mätt kanten på även denna. Men samma 2x0,17 shims så hamnade fodret 0,12 under kanten. :insomnia: (De övriga ligger på 0,01) förtvivlad över detta lusläser jag lite mera och upptäcker att toleransen på 0till 0,1 under kanten som jag skrev tidigare inte var rätt. Verkstadshandboken säger 0,15mm. Då klarar sig ju mitt 0,12 under ändå. :svettas: (även om de 2st extra 0,12 shimsen jag tog hem som ligger i "bra att ha" högen kunde kommit väl till pass om jag upptäckt detta lite tidigare.)

Sen blev jag så inne i detta att jag glömde att fota. Men fodrens diameter mättes in några dagar efter de monterades och jag testade tolka fodren med en kolv utan ringar. Allt kändes bra så kolvar och stakar fick åka i.
Bild


Nu är det på g. Kanske jag får i potatisarna i landet i år ändå.

10 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#168 » 15:08:40, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag vet att det finns s.k servicefoder som inte kräver efterbearbetning, men alla som är någorlunda seriösa verkar avråda från att använda dessa.


Jag vet. :insomnia: Men det finns många som använder dem med. Då detta inte är en renovering utan jag vill bara laga maskinen så att jag kan puttra på mina 20 timmar om året så valde jag servicefoder istället.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

bmrobban

#169 » 18:34:40, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju iallafall varit seriös och mätt lite, inte bara dunkat i fodren..
Så det blir säkert bra, är ju ingen racemotor :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

David, Luleå (trådstartaren)

#170 » 19:54:50, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket montera nu.

Bild
Bild

Var lite orolig för hur dessa skulle placeras. Men det var grymt logiskt. :)
Bild

Men här körde jag fast. Tog loss toppen med grenröret fast då jag inte kom åt. Det hade jag ju glömt. Kanske passar in bland idiotkonstruktioner av idiotiska konstruktörer…

Bild
Bild

Bort med bränslesedningar och filterhållaren. Så fick jag loss så att jag kom åt.
Nu är allt löst fast. Bara svänghjul och koppling så kan den stoppas i traktorn.

Bild

Skulle så vilja dra ut den och avfetta och tvätta nu. Men jag är fortfarande inte sjysst i ryggen så ska inte riskera att köra fast med motorstället på gruset ute. :ohnej:

Nu ska jag bara komma på ett fiffigt sätt att få den av motorstödet och i traktorn…
… utan motorlyft :insomnia:

20 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

vazman 67

#171 » 17:55:13, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer nog att gå väldigt bra med några extra hk. Motorlyft modell stadig finns att låna om du inte löst det :smile:
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

David, Luleå (trådstartaren)

#172 » 19:16:04, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack? Jättesnällt. Men dagens övning fick mig en bra bit på väg.

Jag tror jag får till det här utan ändå. Men känner jag att jag inte kommer att få till det så ringer jag:)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#173 » 19:27:38, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde bakvänt från när jag satte motorn i stativet. Men med skillnaden att jag satte fast den i fronten direkt.
Bild
Bild

Tog bort packboxhållaren. Men packboxen var som ny så jag lät bli att byta. En ny packning bakom och på med svänghjulet.

Bild

Jag har ett svänghjulslås till VW typ 1. Ena sidan för 108 kuggars ”6volts” svänghjul och den andra sidan för 130 kuggars ”12volt” svänghjul. Det passade utmärkt mot Perkins startkrans så det vart lätt som en plätt att momentdra bultarna. :D
Bild

Inget som slår heller. :). Det här går ju fint.
Bild

Nu blir det kväll och lite långhelgsbesök. Får ta vid till veckan igen.
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#174 » 12:22:12, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för kopplingen. Då den nog är original så skulle jag inte vilja satsa på att det inte är en massa asbest i allt damm.
Jag tog ut svänghjulet och tryckplattan och spolade av dem med en massa vatten. Då de inte var oljiga så fick jag dem hyfsat rena och dammfria. Ställde upp tryckplattan på tork så att även vatten skulle rinna ur den. Nu nån vecka senare så var den inte så vacker. Men det är ju bara ett tunt puder av rost på baksidan. Blir nog bra. Hellre det än att ha asbest i hela garaget.

I tråden om koppling på MF 135 [Traktorer] Centreringsdon till MF 135 koppling Fick jag fin hjälp med centreringsdorn och övriga kopplingsverktyg.


Men i brist på tillräckligt grovt råmaterial så fick jag leta i vedboden :vissla:

Bild

Det gick ju det också. Men då jag fått bort all bark vart det ändå för smalt i den grova änden. Tur att det finns tejp. Men sen funkade den fint :)

Bild

Då jag skruvade tillbaka min gamla koppling med en ny lamell så behövde jag kolla justeringen. Dessutom rekommenderade OIE att byta justerskruvarba så jag tog hem 3st när jag beställde alla delar. Tur det de gamla var kanske inte så lämpliga att skruva på mera.

Bild

I Kopplingstråden fick jag en ritning på en bygel att justera kopplingen efter. Den var lite för smalbent, men efter en breddning så blev det lätt att justera kopplingsarmarnas lägen. Justeringen för kraftuttagslamellen gick superlätt med bladmått. Även de måttet felade en halv mm. Vilket på det lilla måttet ändå är 25%fel.

Bild
Bild

Dåså. Bara att para ihop fram och bak då.
Bild

Så nära men ändå så långt borta…

Men med lite kreativ pallning kom allt i linje och med vridning på kraftuttaget så klonkade allt ihop. :hurra: Att få ihop en motor och låda måste vara en av de skönaste känslorna när man skruvar.
Bild

21 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#175 » 17:57:58, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var allt tillbakaskruvat ny olja glykol, nya filter och batteriet laddat.

Men vis av erfarenhet så kan nystartade motorer ryka en del unna oljan bränts ur så jag knuffar ut den här innan jag gör mer.
Bild

Aj aj. Undrar vilket snille som satt den här remmen runt batteriet. På håret att spännet kortsluter över huvudströmbrytaren på batteriet. :insomnia:

Bild

Baxade ut den och luftade spridarna. Sen fick min köra sambo föreviga startförsöket på film. (Hade det inte lyckats hade jag inte visat den)

https://youtube.com/shorts/nwrFSX7bqAk?feature=share

Oljetryckslampan slocknade inte på detta så jag kollade att det kom olja i filtret och när det var bra flöde där så körde jag lite till med starten utdragen. Det tog inte många varv till så slocknade lampan.

Har provkört lite. Sjukt vilken skillnad. Lätt dubbelt så stark. Orkar på 3an och 1000rpm det jag körde på 2an och 1500rpm tidigare. Och lättstartad. Ingen gas när jag startar och tänder bara jag nuddar nyckeln. :hurra:

Nu är jag förtjänt av en helg öl och fredagsbastu. :bira:

28 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

R_Bergsten

#176 » 20:40:35, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat du e nog värd 2 öl
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

tortap

#177 » 13:00:47, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har vägarna förbi så kan jag sätta ihop en kasse hembryggd öl åt dig :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

InläggDetta inlägg har raderats av tortap den 13:01:56, 27-05-2023.

David, Luleå (trådstartaren)

#179 » 14:35:51, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Om du har vägarna förbi så kan jag sätta ihop en kasse hembryggd öl åt dig :bira:



Oj. Det måste man ju nappa på. :bira:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#180 » 00:02:17, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var målet nått. Jag ville ju få ihop traktorn så att jag kunde få ner peran i mitt lilla land. Idag var det dags.

Grabben och min kära sambo högg i och detta gick på nolltid.

Bild

6 rader blev det en tidig rad och 5 höstrader.
Bild

Sen hörde jag på radion att första färskpotatisen börjat säljas…. Jag som just satt mina :insomnia:

12 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se