Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mitt MF 550 projekt

190 inlägg • Sida 4 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

wol

#46 » 20:53:17, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kedjorna får alldrig spänas hårdare än att dom kan flytta sig på däcket annars så slits kedjan ut mycket snabbt då samma länkar alltid nöts mot marken och det blir även gropar i däcket där kedjan ligger.
När man har lagt på kedjan och kört en bit och kedjorna lagt sig tillrätta på hjulen då gör man en effterspäning och sedan brukar det räcka.
Att bara ha en spännare på varje kedja har inte någon större betydelse för det räcker att offtast att sträcka kedjan på en sida.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.



gaffa

#47 » 22:28:46, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle du tröttna på att köra din fina MF 550 någon gång så kan den även användas som heminredning


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

12 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#48 » 23:08:37, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#49 » 19:05:37, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hur går det här då?
Fiffiga killen kom inte i mål med höstens traktorfix så jag snöröjer i en mörk traktor utan arbetsbelysning utan dörrar. Bra med hel tät hytt med ”värme” när man kör körsdrag året runt.

Har burit in dörrarna för avfrostning i matkällaren iallafall.

Bild

Skrapade plogkanten mot landsvägen idag när det tog tvärstopp, skopan vek in sig under traktorn med resultatet att tiltcylindern gick åt skogen. Trist jobb mitt när den behövs som mest. Tur att det blev i dagens sista moment efter att hela gården var klar.

Bild

När jag ändå stod och stirrade på den trasiga cylindern började jag göra nåt åt arbetsbelysningen.
Satte nitmuttrar att skruva fast den i. Kanske inte bättre än de popnitar jag rensat bort. Men snyggare. Och fästena går ju att ta bort om man behöver någon gång.

Bild

Provmontage. Glömde skruvarna i snickarboden. Får fortsätta en annan gång.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

PeterR

#50 » 21:30:46, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati!
Cylindern lagar Du kvickt om Du har en svets. Antingen snabblösningen: räta till öglan så gott det går och bygg upp nytt material med svetsen. Du behöver ju bara dra isär cylindern, inte ens plocka isär. Mer seriös lagning borde väl vara att skaffa en ny ögla att svetsa dit.
Försök få arbetsbelysningen lite skyddad mot till exempel förbistrykande träd och liknande. Dvs montera lyktorna hängande i Dina fina konsoler.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

David, Luleå (trådstartaren)

#51 » 21:40:11, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara en 150 A mig svets. Vill nog ha mera att kräma på med för den där. Ska se om jag får loss den men om låsskruven jäklas kanske jag kör till någon med en kraftigare svets.

För belysningen är tanken att de ska hänga. Tidigare nät jag köpte maskinen så stack de upp ovanför taklinjen. Jag håller ju även på med mitt garage. Tanken är ju att det ska vara ett hobbygarage för bilar. Men nu ryms det 240 höga portar. Men inte mera. Traktorn är 236 hög... Så jag satsar på hängande lyktor. Då är det bara att kapa ner skorstenen lite så att den går in :D

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#52 » 13:57:16, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick ut och monterade klart. Hittade en fin liten yta med enkelplåt, perfekt att sätta kabelgenomföringarna i. Hopas det inte läker in för mycket regn. Men det kommer ju mest att förvaras under tak. Och på vintern så är det ju fruset vatten som inte kommer in :)

Bild

Känner mig nöjd för nu. Bara lite el kvar då. (och min hydraulcylinder såklart.)

9 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#53 » 10:08:07, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick jag tillbaka min cylinder med en ny kolvstång. hålet borrades enl en gammal reservdelslista för en 3/4 UNF bult. När jag skulle montera den så skulle jag sätta i gamla bulten som visade sig vara en M20 :sad:

Men lite sökande och runtringande så hade ingen leverantör i Luleå UNF eller UNC på hyllan i 3/4" Laitis hade en skruv men ingen mutter Ahlsell kunde få fram till dagen efter, men det ska ju bli + grader idag och jag måste få bort snön innan.

en kollega löste det då han hade en pall med div UNC och UNF skruv och mutter. Det landade att jag fick dit en 3/4 UNC iallafall. Den passade i det nya hålet i kolvstången och det blev bra. Tack för den :shake_hands:
Men fästet mot redskapsfästet kunde varit lite bättre. Det får bli ett framtida projekt.

Bild


Och nu fungerar arbetsbelysningen. Då är det bara dörrar kvar då. Och kanske positionsljusen fram och bak och ... :vissla:

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#54 » 11:15:42, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dörrar kan ju inte vara så viktigt just nu sommaren är snart här 10 plusgrader idag :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#55 » 14:02:18, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade dessa, kanske intetsägande bilder men ändå.

Lite av en dammsamling här bakom.
Bild

Lite tryckluft så känns det bättre.
Bild

Efter att försökt få liv i positionsljusen utan att ta loss hela säkringsdosan gjorde jag en fuling och satt kabeln på samma plint som kabeln till instrumentbelysningen på dosan. Jag hade spänning på ingående in i säkringsdosan, men inte nån på säkringen.
Men den 8 amp säkring som bara försörjer tre små instrumentbelysningslampor klarar nog av 4 st 5wattare till :)


Det kom en dryg decimeter snö igår. Men jag blev avbruten i skottningen så jag fick testa kallstarta och göra klart imorse. -5 gick då bra utan motorvärmaren. Men vad alla rutor han frosta igen i natt.
Bild

Får jaga på dörrarna lite...

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#56 » 14:13:25, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört över dem nu med roterande stålborsten på vinkelslipen och maskerat dem. Drog på ett varv med rostomvandlaren som jag gjort med alla andra ytrostiga ytor.
24 h senare kan jag grunda dem. :)
Bild

Men innan jag gjorde nåt dumt så dokumenterade jag lite. Var går gränsen mellan silver och rött? Bättre ha koll på det nu än när hela dörrarna är grundfärgsgrå.

Var gränsen hamnat måste ha varit väldigt godtyckligt på fabriken när den var ny.
Dessa 33 millimeter till gränsen för det röda ovan det nedre sidofönstret var 20mm på andra dörren.
Bild

och de här 4 mm under gångjärnet var 15 mm på andra sidan. :huh:
Bild

På förardörren kändes linjen mer harmonisk så jag kör med dessa mått och drar en rak linje mellan dem. Men jag kommer garanterat att missa motsvarande linjegräns som redan är målad på traktorn. Det bästa vore väl att hänga på dörrarna. Markera upp linjen och sen måla. Men det är vinter och dörrarna är nerbökade längst ner i värmen källaren. Kör på denna linje nu och hoppas på det bästa. :thumme:

10 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#57 » 21:06:49, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grund.
Bild

Silver.
Bild

Rött.
Bild

Det börjar ta sig :dancing_geek:

8 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#58 » 21:09:33, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj aj, det kliar i fingrarna. Började ta bort tejpen fast andra varvet rött är nymålat. Det är som gjort för att bli tok och kladd.

Nä, mera än så här törs jag inte nu. Det får torka till imorrn innan jag avmaskerar nedre rutorna.

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#59 » 13:31:20, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hemma med sjukt barn, under tuppluren så pasade jag på att hänga på dörrarna medan det var ljust och allt.

Det blev bättre finnish på ytorna jag gjorde i somras. Tycker att färgen var lite tjockare och så gjorde jag inte en mellanslipning innan sist lagret färg. Men får ta det till sommaren om jag inte kan leva med detta.

Ser att jag målade gränsen mellan silver och rött på A-stolpen lite för lågt. Shit happens. :ohnej: Eller så kanske jag gjort rätt och det var så original...

Bild

Bild

Nu får det bli snöstorm så jag får testa den täta hytten med värme och se om det är bättre än utan dörrarna. :driver:

19 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Masseydriver

#60 » 13:59:11, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint arbete du har gjort med din MF :thumme: . Får dåligt samvete när jag ser min rostiga 590 som jag tänkte fixa för länge sedan :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se