Lägg den på Youtube och länka hit. I Y-tuben så trycker du på knappen "Dela" och kopierar adressen du får där. När du skriver ditt inlägg trycker du på knappen "youtube" ovanför den fullständiga redigeraren och klistrar in länken så får du snyggt inbäddad film i inlägget.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Stridis2 skrev:Lägg den på Youtube och länka hit. I Y-tuben så trycker du på knappen "Dela" och kopierar adressen du får där. När du skriver ditt inlägg trycker du på knappen "youtube" ovanför den fullständiga redigeraren och klistrar in länken så får du snyggt inbäddad film i inlägget.
Nu kan det vara att de inte fungerar att länka till forumet så men Youtube har också instälningar att endast de som har länken ser filmen så då borde de ju bli att bara via denna tråd fungerat det att hitta filmen
David, Luleå skrev:Jag tycker att motorn känns svagare än tidigare, den är definitivt mer svårstartad nu, tycker den ryker mer.
Detta har blivit mer och mer under sommaren. Men den har ju aldrig fått gå med så höga varv (1900) i så lång tid (ca 2h) och med belastning samtidigt som när jag putsat med den i år. Inget övertryck i kylare eller vevhus. Nån som har någon idé vad det kan vara? Har kört på HVO senaste åren. Nu tankade jag vanlig macksoppa och Hällde i en flaska spridar/bränslesystemsrengörare i tanken och for ut och körde en 30 minuter. Får se hur den startar nästa gång.
Blev inte någon märkbar skillnad med rengöraren i tanken.
När man ska starta den är det trögt, efter ett tag börjar den på en cylinder men stannar om man släpper nyckeln, efter ett tag kommer den en till och man kan släppa nyckeln men den tar en liten extra stund på sig att vakna ordentligt innan den går. Mycket vitrök i starten, mer svartrök när den väl är igång. Inga bubblor i kylaren eller rök i vevhusventilationen så jag tror inte att det är trasig toppackning eller dåliga kolvringar. Kallstarten tror jag fungerar, poffar till efter en 8-10 sek. Men den igång vitryker den ännu mera. Men inte mycket mer lättstartad.
Jag justerade ventilerna. Det var spel på alla men mindre spel på två. tänkte inte på vilka det var, men det var på två olika cylindrar i alla fall. justerade men ingen skillnad. Luftfiltret är relativt nytt och fräscht.
Testade filma tidigare, har skapat en tub-kanal så att jag kan visa filmerna här i alla fall. Men de är som tipset ovan, inte publika endast för de med länkarna.
Den har ett ganska tjoffande ljud. Normalt sett har jag haft ett vipplock på röret, men när jag köpte traktorn var avgasröret av mitt i ljuddämparen, vet inte om det kan regnat in. Nu hakade vippan fast i några grenar och slets sönder så jag är utan, men parkerar alltid under tak.
Kolla gärna och ge en synpunkt. Har ingen annan erfarenhet av AD3.152 motorn än denna. Det kanske är precis så här de ska låta?
Funderar på om det kan ha att göra med antingen spridare eller dåligt komp för att ventiler är otäta. Men var in te så sugen på att lyfta toppen bara på vinst ock förlust om det inte verkar troligt med läckande ventiler
Senast redigerad av David, Luleå 21:33:04, 24-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
Även insugsljudet "foffar" lite hörs ca 40 sek in i första filmen. låter rätt mycket om man tar bort luftfiltret, det dämpar ju en del ljud. Men det kan ju också vara en del av konstruktionen med 3 cylindrar som drar in luft genom samma insug med olika längd mellan insugsrörets ingång fram till ventilen.
Hej. Efter din beskrivning av problemet med traktorn låter det som toppackningen gått mellan 2 cylindrar. då poffar det både i insug och avgas. väldigt lättskruvade motorer de där (om bara inte pinnskruvarna som håller toppen rostat fast) och inget ovanligt problem heller. en sotsats och lite skruva så är han snart som ny igen. MVH Basse
När du säger det felet så låter det rätt rimligt. När man tänker på både ljudet i insug och avgas så kan det mycket väl vara så.
Har tänkt på topp packningen i form av att om den går så kommer det in kylvatten, eller ut avgaser i kylaren Men om den har gått mellan två cylindrar… ja.
Prova med att hålla motorn på 1000 rpm och sen lossar du ett spridarör i taget. Är det tydlig skillnad i varvtal på just bara ett rörs lossande - ja då är det nästan tvärsäkert att toppackningen blåst mellan de andra två cylindrarna.
rospigg skrev:Prova med att hålla motorn på 1000 rpm och sen lossar du ett spridarör i taget. Är det tydlig skillnad i varvtal på just bara ett rörs lossande - ja då är det nästan tvärsäkert att toppackningen blåst mellan de andra två cylindrarna.
Ok då kör vi. Två rör kan jag lossa utan att det märks alls på gången. Sista så reagerar den direkt och tappt varv.
Du hade rätt skjuten packning mellan två cylindrar.
Och mellan den sista och en topplocksbult…
Och mellan cylindrarna och topplocksbulten mellan den 2:a och sista.
Och bultarna som satt där packningen läkte hade guckat fast i toppen av allt sot.
Och en av dem gick av direkt jag kände på den. Stumpen i toppen fick sen slås och våndas ut med mutterdragare slägga och dorn.
Sen satt fodrena rätt djupt. Några 10delar under delningsplanet.
Och ett av fodrena (på cylindern den gick bra på) hade en stor spricka i.
Sen att det satt bollar av sot på spridarna bidrog nog inte heller till lättstarthet.
Har aldrig tagit av en topp på en motor utan att upptäcka mer som kräver åtgärder. Så jag är väl egentligen inte så överraskad. Men lite surt är det ju.
Lite bilder är ju kul iallafall… även om de inte visar nåt kul.
Hittills verkar det ju gått bra, ja, meckandet alltså! Visst är det surt att upptäcka fel, men efter en grundlig renovering (ja, gör ALLT när det ändå är isär) så har du en pålitlig kamrat i massvis med år framöver!