Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mitt MF 550 projekt

190 inlägg • Sida 1 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 10:52:49, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det var en tråd tidigare om olika projekttrådar och varför de dör ut. För att ett forum ska vara levande så vill vi ju alla ha projekttrådar. Och nu har jag läst många och följt med många så jag tänkte göra en egen projekttråd om mitt lilla projekt.

Jag flyttade in på ett gammalt gårdsställe för 6-7 år sedan och sedan dess har alla har frågat mig när jag ska skaffa en traktor.

Där jag bodde tidigare hade grannen en gammal MF 35a och en DB 995. Att titta på dessa och en gång skotta gården med DBn är i stort sett min enda erfarenhet av jordbrukare sedan tidigare. Men jag är rätt teknisk och gillar gamla bilar. Har även flera gamla folkvagnar och en Desoto.

Jag kikade mer och mer på vad som fanns och fastnade för gamla MF traktorer. Relativt billiga. Det finns gott om dem och det verkar vara lätta att hålla på med och hitta delar. MF 35an är ju liten och gullig och om rätt sådan dykt upp hade jag kanske slagit till. 135an var väl den modell jag fastnade för. helst då med den "nyare" 70-tals hytten. Då tyckte jag den var snygg. Såg ganska modern ut. och liten nog för att puttra runt på gården.

Plötsligt såg jag en annons på en MF 550. Vad är det?!? Inga bilder i annonsen men lite googlande så kom jag fram till att den var ju typ lika stor som en 135a (165an ansåg jag allt för stor då) lite längre och med modernare hytt. Jag kände igen modellen även för att nuvarande grannen hade en 590 när jag flyttade in. En modell jag inte tyckte såg så bra ut, ful med lite framåtlutande hytt, jättedörrar och i mitt tycke lite klumpig. 135an var ju snyggare. Men 550n var ju en bra storlek. Hade lastare och priset var vettigt. Så jag körde och tittade på den, 30 mil bort.


Den var rostig, ful, skorstenen var av, ingen ljuddämpning. Styrningen fungerade inte så den gick inte att provköra mer än att backa bak några meter och köra fram igen. Den kan aldrig varit tvättad någonsin.
Bild
Bild

Men vad fränt. En traktor. Som kan bli min. Att styrningen var dålig hade han sagt i telefon. Men att den inte skulle fungera alls var inte vad jag väntat mig. Men det var ju soligt ute och optimismen på topp. Jag kollade upp vad en ny orbitrol skulle kunna kosta och fick pruta lite på priset.

Så hem och hyra en släpvagn :) Men det var inte lätt att få upp en traktor som inte går att styra på vagnen.
Bild


Så nu har traktorn hamnat hemma hos mig. (I tid våren -18)
Bild

Bild

16 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



gaffa

#2 » 11:00:48, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tanken att den ska återställas till nyskick eller bara så att den rullar?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#3 » 11:03:54, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första tanken var att den bara skulle få rulla och fungera.

Nyskick är det väl inte tal om. Men som men många projekt så spårar kanske målsättningen ur lite grann och den kommer iallafall att bli lite annorlunda än vad den är på dessa bilder.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magirus

#4 » 11:32:04, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mon:
magirus
 

David, Luleå (trådstartaren)

#5 » 15:09:44, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan på vägen hem med traktorn på släp bearbetade jag köpet i tanken. Jag hade ju lagt upp en rad motiv där hemma till varför jag skulle dra hem 2,5 ton ful illaluktande metall utan kunktion. Ett av argumenten var ju att den skulle vara bra att ha vid sjösättning och upptagning av båten.

Men båtvagnen hade ju kulhandske och traktorn bara en hitchkrok.
Hur det gick kan man följa här: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=305658

Bild


Men det största problemet var styrningen. Jag ock säljaren kollade hydrauloljan, och diskuterade lite om vad som kunde vara fel. Min egen diagnos var väl att om det finns olja så är det antingen servopump eller orbitrol som är trasig. När jag på vägen hem talade med Staffare som säljer MF i Luleå så förklarade de att styrningen inte går på samma hydraulolja som hydraulsystemet. Det finns en egen behållare för det i servopumpen. :uupps:

Fyllde upp 8dl olja i pumpen (det ska vara 1 liter totalt i hela systemet) efter några styrningar fram och tillbaka så kom styrningen igång. Jag hittade även ett läckage i en slangkoppling som fick dras åt. Så ett tips för alla med kass orbitrol-/ hydrostat-styrning. Kolla oljan på rätt ställe. Det går att ringa en verkstad och fråga om man inte vet var man ska kolla.

Ser nästan ut som på MF 135 inlägg #19, #20 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=63&t=16560&start=15
Bild
Fast jag har en plugg med fyrkantgrepp på.
Senast redigerad av David, Luleå 15:15:12, 29-10-2018, redigerad totalt 2 gånger.

6 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#6 » 15:10:03, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I elväg fungerade varningslampor, blinker och glödning. Ingenting annat.

rotade i säkringsdosan och letade säkringar. 200:-/paret för 10 amp kändes dyrt. dessutom var 5, 15 amp inte tillgängliga.

Bild

Tack vare rådiga maskinister löste sig detta med https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=64&t=305703&p=4005035#p4005035
Jag har lött på tråden från vanliga säkringar på de specialsäkringar som varit trasiga.

Jag gjorde också en liten test-säkring med en hängsäkring med två skruvkabelskor som jag satte i säkringsdosan medan jag felsökte så att jag skulle slippa löda fler säkringar än nödvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#7 » 16:06:29, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att man kan hitta fulare traktorer, eller rostigare. Jag tyckte att denna var rostig, men sen läste jag någon tråd om en 565 eller 575. Där snackar vi rost... Helt plötsligt så är ju min faktiskt bara ytrostig efter att stått ute i fjällen sedan -78. Det är ju faktiskt mycket bättre än genomrostat.

Bild

Ny skorsten istället för den motor-ovänliga "tratten" som var när jag köpte. Jag fick ju med resterna av den gamla ljuddämparen som hade gått helt av rätt nyligt. Men 285:- senare så kommer ju avgaserna ut dämpade en meter högre upp.

Bild

När våren kom så började jag klä av maskinen och tvätta av den. Jag hittade oljeläckage och böt ventilkåpspackningen. Jag passade på att ställa ventilerna när allt ändå var öppet.

Bild

Jag inser att jag aldrig kommer att lyckas att rensa alla porer på rost. Jag testar ett oprövat kort. Jag går över alla borstade och slipade ytor med "rostätare" https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-2000017147 Det blir en mörkare yta där den reagerar med metallen. fälgarna och kylarmaskeringen behandlade på den här bilden.

Bild

Är det någon som långtidstestat detta medel? är det så bra som det ger sken av?

6 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#8 » 17:14:02, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst ner på kylarmaskeringen växte det mossa. Tjock grön mossa i tjockt jordlager som var ingrott under kanten på motviktsramen. Här under knackade jag rost /bröt malm med ett slitet stämjärn och hammare innan jag borstade och dränkte in i rostätare. Bästa hade väl varit en komplett blästring. Men Det får bli ett test. Hur illa det än blir så kommer det att vara mindre rost och förfallet att gå långsammare än det var innan. Även batteri platsen bakom har fått en rejäl genomborstare med stålborste med tvinnade trådknippen på vinkelslipen. Sedan en överkörare med en stålborste som inte var tvinnad.

Bild

Fälgen borstade jag borta allt lös rost och alla bubblor och flagnor innan jag penslade rostätaren.

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

jonnordvall

#9 » 20:57:57, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt roligt:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

David, Luleå (trådstartaren)

#10 » 11:52:39, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska man göra med en traktor då? Skotta snö är ju bra. Men det var inte i huvudsak därför jag köpte den. Vi har en i byn som snöröjt vägen och mot hans monsterfräs och multiskopa har jag inte nåt att sätta emot. Skulle jag räkna ekonomiskt på det så måste jag stiga upp kl 5 i mååånga år innan traktorn tjänat in sig.

Men det är ju bra att ha den ändå. Och kul att ha en traktor. Jag är på väg att bygga garage. Då kan jag ju hantera en hel del massor själv efter vad jag hinner med och slipper leja bort en massa. Jag kan flytta byggmaterial, spara ryggen en del. Slippa skottkärra allt från trädgården. m.m. Nog ska jag hitta på nåt för denna.

Skulle det inte vara kul att kunna ha ett potatisland? Japp :)

Köpte mig en potatiskupare på blocket.
Bild


Men det räcker ju inte. Jag måste ju bryta upp den gamla trädan också. Jag blev lovad av grannen att få låna hans gamla plog. den var ju ändå inte använd på många år. Är det någon som vet vad det är för modell?

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#11 » 12:04:13, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men innan det blir något potatisland måste traktorn skruvas ihop.

Och för att göra det måste jag måla klart. Grund.
Bild

Silver. Fräckt med vita däcksidor. Finns det att köa traktordäck med det :idee3: Den ser lite ut som en Ratrod utan huv, solbränd lack och några tillfixade detaljer.
Bild

Den ser lite ut som en Ratrod utan huv, solbränd lack och några tillfixade detaljer.
Bild


Grillen fick sig en lättare uppriktning och emblemet fyllde jag upp med MF-röd
Bild

Det börjar ta sig. Även el-systemet har börjat vakna till liv och nu har jag hel och halvljus på den också.
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Valmet 702

#12 » 20:56:03, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

90 % säker på att plogen är en International Harvester. 1950-tal, gissar jag.

4 personer gillar det här inlägget.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

David, Luleå (trådstartaren)

#13 » 23:27:41, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag visste inte ens att det fanns IH plogar. Men det är ju logiskt att de borde tillverkats.

Var de vanliga i Sverige? Överum och kverneland har jag läst om här och sett annonser. Någon gammal Ferguson plog har seichat förbi. Men IH har inte fastnat på näthinnan tidigare.

Jag Kan lägga in någon fler bild på den imorrn om du vill.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#14 » 23:40:28, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

IH hade fabriker i Norrköping (och Malmö) som tillverkade en väldig massa maskiner märkta IH.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#15 » 09:23:07, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är någonting konstigt med plogar och plöjning. Tidigare har det varit någonting som jag vet bönder gör.

Sen jag flyttade hit där jag bor nu har jag lärt mig att det ska göras på hösten.

Sen jag köpte traktor har jag börjat fundera hur det går till och läsa lite instruktioner (bl.a. från downloads här) Och sen jag kopplat en plog på traktorn vill jag förstå vad alla inställningar gör. Och efter jag börjat dra den vill jag bara plöja upp alla ytor hemma. Men jag övningsplöjde i gränsen mellan min träda och grannens upplöjda åker innan jag gav mig på mitt lilla potatisland.

Plog hämtad och testad. Bara att börja fundera över alla inställningar. (för mig som inte är van kändes den enormt stor. Jag vet inte vad jag väntat mig. Men att lyfta och dra den var ju inga problem så det är väl som det ska vara)
Bild

Och då hade jag fått mig ett litet potatisland plöjt. Plogen vände inte alla tiltor helt innan jag fått till inställningen. Fick springa och trampa/tippa omkull en del. Sen att jag plöjde på våren efter det torkat upp kanske inte är det bästa om man ser på hur mycket rötter och gammal svål jag fått kämpa med under odling och upptagning.
Bild



Men nu blev jag även intresserad av vad det nu är jag plöjt med. IH var ett förslag. Jag googlade lite och hittade denna tråden. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=169&t=75951
Så vitt jag kan se så är det en exakt sådan jag lånade. Fast lite finare... så vi kan väl ändra din gissning till 100% rätt :shake_hands: eller iallafall 99% då jag inte sett någon logga/märke på den.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dongan och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se