Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rykande vevhusventilation BM 350 Boxer

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tobbe-38 (trådstartaren)

#1 » 20:03:30, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det så att Boxern har en del vevhusventilation.

Efter topprenoveringen så har motorn blivit lättstartad och pigg. men när jag hade lös toppen så såg jag att cylinder väggarna var spegelblanka. och jag har inte arbetat med traktorn mer än köra ut konstgödsel och kört transport på 3mil, den senaste veckan.

snart är det dags och harva, och då ska såklart boxern vara med :smile:
Blir nog 38 pinnars harv bakom den, tror ni att efter ett par timmars arbete med de skulle göra nytta eller skada, motorn går ju så fint den kan gå, oljetrycket understiger aldrig 3bar med varm motor på tomgång.

Hur tungt går en 38 pinnars harv, är en gammal harv som antagligen använts till boxern när den var aktuell. är ingen såndära "finharv" eller något extra på den.

och hur bör man köra, så motorn går på fullbelastning eller så den går utan att vara alltför ansträngd?

Mvh
Senast redigerad av tobbe-38 21:42:43, 03-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64



PERTHOMAS FRISK

#2 » 22:50:23, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du nämner att fodren är spegelblanka! Det finns ett fenomen som kallas "liner polishing", som uppstår då man har en alltför liten oljefilm i cyl.loppen, Oftast är det de nya syntetoljorna som är boven.( detta påstående hörde jag på en JD serviceverkstad)
Fodren slits inte som de borde och man får en polerad yta som i sin tur innebär ökad oljeförbrukning.
Fodren bör då krysshonas med brynsten så att oljefilmen får fäste i mikrospåren, och plötsligt så är problemet borta.
Ja det låter konstigt men vi som kört stora dieslar under många år begriper vad det handlar om.
Använd vanlig mineralolja i lämplig viskositet så uppstår inte problemet så ofta. :???:
Senast redigerad av PERTHOMAS FRISK 09:21:38, 10-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650

tobbe-38 (trådstartaren)

#3 » 23:22:04, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PERTHOMAS FRISK skrev:Du nämner att fodren är spegelblanka! Det finns ett fenomen som kallas "liner polishing", som uppstår då man har en alltför låg friktion i cyl.loppen, Oftast är det de nya syntetoljorna som är boven. Fodren slits inte som de borde och man får en polerad yta som i sin tur innebär ökad oljeförbrukning.
Fodren bör då krysshonas med brynsten så att oljefilmen får fäste i mikrospåren, och plötsligt så är problemet borta.
Ja det låter konstigt men vi som kört stora dieslar under många år begriper vad det handlar om.
Använd vanlig mineralolja i lämplig viskositet så uppstår inte problemet så ofta. :???:


haha om den har fått för fin smörjning så vet jag inte vad jag ska ha i den, den gick på samma billiga mineral olja i 25 år fram till förra året, då jag servade den.

nu går den på vanlig 15w40 mineral, om enda utvägen är att hona loppen så får det vara, har nyss satt på topplocket igen.

Nej konstigt låter det inte, men jag hade där emot inte tänkt på att en motorolja kunde smörja för bra.

Så för fin olja kan vi utesluta.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Turbodiesel

#4 » 00:59:13, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är till stor del sotet på sidan av kolven som polerar cylindern. Speciellt dåligt belastade motorer lider av detta. Mycket tomgång är inte bra. Att den får jobba ordentligt emellanåt är som en hälsokur. Visst kan andra problem visa sig om man belastar en bortskämd motor,, men, kör & var glad. :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tobbe-38 (trådstartaren)

#5 » 16:43:10, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är till stor del sotet på sidan av kolven som polerar cylindern. Speciellt dåligt belastade motorer lider av detta. Mycket tomgång är inte bra. Att den får jobba ordentligt emellanåt är som en hälsokur. Visst kan andra problem visa sig om man belastar en bortskämd motor,, men, kör & var glad. :grin:


Ok :smile: när jag hade bort toppen så var det skapligt med sotlager ovanför övre vändkant i cylindern som jag tog bort.

men om jag harvar då, och det börjar ryka mer och mer, vilket det antagligen gör när motorn blir riktigt varm. bör man oroa sig eller kan kolvringarna täta bättre efter belastning?
Senast redigerad av tobbe-38 17:05:18, 04-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

tobbe-38 (trådstartaren)

#6 » 21:47:07, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag vart ute och harvat med boxern,

efter inställning av harven så funka det bra, låg på 3H och 4L men gick ner till 3H igen pga hoppa så mycket första vändan efter plöjningen.

justerade även ner pumpen, nu kommer det bara svag svartrök när man belastar fullt.

var 6 hektar, tog ca 4-5h, traktorn blev inte överhettad, den vädra mer rök ur vevhusvent. när man kommit upp i full arbetstemp. men blev inte värre trots timme efter timme.

Ska harva med boxern i morn med 6 hektar, får se hur det går då.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Turbodiesel

#7 » 21:54:54, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör hårt, har du bara vatten & olja så trivs den med livet nu :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tobbe-38 (trådstartaren)

#8 » 22:04:07, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kör hårt, har du bara vatten & olja så trivs den med livet nu :grin:


Vattnet håller rimlig temperatur, och oljetrycker understiger inte 3,5bar vid arbetsvarv, så jag kör på.

Trots 3h utspridning av konstgödsel, 3h transport varav hälften med släp med skrot, och 4-5h harvande så har det gått åt ca 30l diesel, medel förbrukning på 3l/h så jag ska inte klaga på att den är dyr i drift :razz:
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

VHK116.1

#9 » 20:41:10, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med mycket vevhusventilation beror oftast på dålig inre
täthet. Slitna kolvringar samt glappa och slitna kolvringsspår
resulterar i dålig täthet. Stora ändgap på kolvringar medför även att förbränningsgaser lätt passerar förbi. Formfel som ovalitet och
konicitet på cylindrar medför även problem med täthet.
Dessutom har kolvringar en förmåga att förlora sina egenskaper
med tiden. En dålig inre täthet är ett problem och medför en
dålig verkningsgrad på motorn.
Det blev mycket som var dålig här. :off_topic: Men allt som inte är bra borde väl vara det?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

tobbe-38 (trådstartaren)

#10 » 22:07:45, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nää de som inte är bra, är mindre bra :slag:

Ja traktorn är ju inte ny, hade ju gått 8500h fram till runt 80 talet, sen gick mätaren sönder och nu vet jag inte hur långt den kan ha gått.

Nu har jag harvat tre dagar, traktorn drar harven fint, pigg och stark motorn går jämt och fint, oljetrycket är bra osv. så den får gå ett tag till. borde hålla tycker man

Men bolinders dieslarna brukar ju ha en tendens att kolvringarna brister utan att det märks, det borde ju resultera i en hel del vevhusventilation.

Men är det sant eller bara en myt, att blanka/polerade cylinderlopp kan bli bättre om motorn får arbeta hårt ett tag, oftast så blir de ju lätt körning med motorn transport, nöjjesåkning osv.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

VHK116.1

#11 » 22:30:48, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kolvringar brister beror oftast i så fall på slitna ringspår på kolven
eller bristfällig smörjning. Cylinderpolering är enligt min mening
en myt även om vissa oljor/tillverkare påstår att oljan kan
förhindra detta utan att ange ett ev. problem.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

PERTHOMAS FRISK

#12 » 07:13:20, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Att kolvringar brister beror oftast i så fall på slitna ringspår på kolven
eller bristfällig smörjning. Cylinderpolering är enligt min mening
en myt även om vissa oljor/tillverkare påstår att oljan kan
förhindra detta utan att ange ett ev. problem.



S.k. "Liner Polishing" är inget påhitt utan ett internationellt problem. När man får en orimlig oljeförbrukning på en maskin med relativt få gångtimmar kan man misstänka detta fenomen. Vi som i många år arbetat med marindieslar känner väl till problemet. Med en rätt utförd krysshoning av fodret får man en effektiv oljefilm som motverkar polering. Problemet har uppmärksammats av maskintillverkare inte av oljeproducenter, för det innebär nämligen hög oljeförbrukning.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650

dimorep

#13 » 21:34:15, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Att kolvringar brister beror oftast i så fall på slitna ringspår på kolven
eller bristfällig smörjning.

Eller vätskekomp, eller (som vanligast på "gammelmotorer") allt för riklig användning av startgas...

Cylinderpolering är enligt min mening
en myt
även om vissa oljor/tillverkare påstår att oljan kan
förhindra detta utan att ange ett ev. problem.

Där har du rejält FEL!
Skiljer åtskilliga motorer varje år som lider utav detta. Oftast motorer sittandes i hyrmaskiner som gått mellan 30 och 150 timmar, där oljan rinner ut ur avgasportarna. Omhening av loppen och nya kolvringar är det enda som hjälper om det inträffat på en ny motor, en gammal kan gå att rädda med lite "hårdkörning" om skadan inte är allt för allvarlig.

Orsaken till problemet är att lågt effektuttag = lågt förbränningstryck = inget som trycker ut kolvringarna tillräckligt. Att det är större problem med det på dagen motorer än tidigare beror på annat mtrl i kolvringarna (och fodren) som ska ge mindre friktion = lägre bränsleförbrukning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

tobbe-38 (trådstartaren)

#14 » 22:01:07, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men dom timmarna jag kört min traktor har den inte förbrukat olja, och den är torr i avgasporten. tänkte kolla om den vädrar lika mycket än har inte gjort det sen första gången jag harvade, men jag har inte lagt märke till att det bolmar rök från under huven när jag körde sist iaf.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

dimorep

#15 » 22:04:59, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på bara, gärna med lite "last"! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: primax, ronnystrandberg och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se