Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 705 går varm

34 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bowlo (trådstartaren)

#1 » 15:35:56, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en 705 på blocket för nån månad sedan. Jättefint skick i allmänhet, 6000h, allt funkar utom tankmätare och laddlampa.

Men, för nån dag sedan började den gå varm, temp mätaren går in på det röda. Provade starta den och lät den stå still och gå på 2000varv i ca 10min och då var tempen på det röda.

Så jag skulle vilja be om hjälp med felsökningen, då jag är novis på traktormek.

Har iaf tömt kylaren och kokat termostaten, och den visade sig fungera fint. Börjar öppna vid 82 grader, fullt öppen vid 94. Och det stämmer enligt serviceboken.

Nu efter jag skrivit klart detta inlägg ska jag gå ut i regnet och demontera vattenpumpen. Där undrar jag, efter den är demonterad, hur ser jag om den är trasig? Den har inte läckt något utan varit helt torr. Har inte heller hört några konstiga ljud från den.
Om jag lägger handen ytterst på ett fläktblad kanske att det är lite juck i axeln, men väldigt lite isf.

Några observationer jag gjorde innan jag började riva:
1. Den drar inget vatten. Nivån i kylaren har hållit sig jämn hela tiden.
2. När mätaren står på rött så kände jag på slangarna, den övre till kylaren var varm. Den undre bra mkt kallare.
3. Om jag tittar under kylarlocket när traktorn går varm så verkar vattnet stå helt still.
4. Får bra värme i kupén, både tur och returslangarna varma.
5. Om jag öppnar kylarlocket när den går in på det röda så får jag bara lite pys. Absolut ingen våldsam reaktion med skvätt etc.
6. Oljan är svart, inge klegg eller skum eller nått.
7. Vatten rinner fint genom kylaren ur under slangen om jag häller i påfyllningslocket.
8. Kylaren är ej igensatt med smuts.

Nån som vågar sig på lite ideér om orsak? Eller har några felsöknings tips?
Mitt resonemang går såhär:
Nått är fel på cirkuiationen så motorn inte kyls. Iom jag har hyttvärme antog jag att det var termostaten, det var det inte.
Att jag har hyttvärme tycker jag talar emot att det är cirk pumpen. Men det kanske självcirkulerar?


Hjälp! och tack.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016



johaniskogen

#2 » 15:54:52, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätarna på valmet är en svag punkt, att dom visar fel är väldigt vanligt, mät temperaturen på annat trovärdigt sätt,
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

bowlo (trådstartaren)

#3 » 17:12:49, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Mätarna på valmet är en svag punkt, att dom visar fel är väldigt vanligt, mät temperaturen på annat trovärdigt sätt,



Suck, fan va dum jag är varför kollade jag inte det innan jag började riva.

Nu är iaf vattenpumpen nästan demonterad, och den har definitivt ett glapp i axeln ska ta en film och ladda upp.
Men även om den börjar bli slut i axeln så borde den ju cirkulera vattnet väl? Har hittat en post på forumet där skovelhjulet hade lossnat från axeln men det verkar ovanligt.

Nåja vi får se.

En fråga, jag står utomhus och mekar, har inget garage och det regnar friskt. Jag kommer behöva pausa dett mek över natten. Tänkte dra en presenning över motorn bara. Bör jag försöka plugga igen de vattenkanaler jag frilagt bakom pumpen och termostathuset på nått sätt för att skydda mot väta?

mvh
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

bert

#4 » 17:40:51, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg på plåtarna runt motorn så klarar det sig
Låter som det är lika bra och byta pump när du ändå håller på och ta bort den så du slipper byta kylare med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

håkan 13

#5 » 19:01:09, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej...
vattenpumpen är ju förbrukningsvara!! så att byta den är aldrig fel!!
men dom är luriga... kan verka hur bra som helst..
men när dom blir varma så slirar skovelhjulet!!
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

bowlo (trådstartaren)

#6 » 19:14:03, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag monterat bort vattenpumpen. Den verkar INTE sliten i axeln dock som jag skrev innan utan det var remhjulet som var löst eftersom jag hade demonterat fläktbladen.

Skoveln roterar som den ska. Pumpen är inte problemet alltså.

Nu har jag inga fler ideér va det kan vara för fel.
Det är alltså inte termostat. Har testat koka och den öppnar på rätt temp.
Det är inte vattenpumpen - har kollat att skoveln roterar och den är inte sliten.
Det är inte kylaren - vatten rinner igen utan problem om jag häller i kylarlocket.

Kan va tempgivare eller instrumentet dock.
Kan jag testa genom att doppa givaren i kokande vatten med tändningen på?

Är det något mer jag borde passa på att kolla innan jag monterar vattenpumpen och termostathuset igen? Vilket blir till veckan då jag måste beställa nya packningar.

Här är lite bilder och videos på eländet:
https://anonfile.com/k7M1s9k5b7/IMG_9155_JPG
https://anonfile.com/l3M8s6k4b2/IMG_9158_JPG
https://anonfile.com/r0M9sak6bd/IMG_9160_JPG
https://anonfile.com/z6M1sdk5b2/IMG_9167_JPG
https://anonfile.com/c5Mfs5k8bd/00007_MTS
https://anonfile.com/gaM8sbkeb7/00010_MTS


Det är som en grå tunn beläggning i pumpen och i blocket, känns typ som vaselin. Är det normalt?
På IMG_9160_JPG syns det bra, grått i botten av kanalen, men i taket ser man gamla rödfärgen.
Säg inte att de är nå slags kylarfix eller topplocks fix? :/
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

bowlo (trådstartaren)

#7 » 19:14:51, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:hej...
vattenpumpen är ju förbrukningsvara!! så att byta den är aldrig fel!!
men dom är luriga... kan verka hur bra som helst..
men när dom blir varma så slirar skovelhjulet!!
Håkan.



Jaså kan det vara så alltså? Kan man testa det på nått vis?
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

håkan 13

#8 » 20:07:24, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har aldrig provat... men om man lägger den i en kastrull och värmer??
då borde det väl gå att kolla... men handskar är nog att rek... :vissla:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

bowlo (trådstartaren)

#9 » 20:20:15, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa det, om jag kokar den en bra stund och sen sätter en mejsel i skoveln och vrider borde det visa om den slirar va?

Utöver det finns det nått mer jag kan testa innan jag sätter tillbaka pumpen?
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

bangt

#10 » 20:25:18, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt ut pumpen,dom är inte så dyra. har den snurrat 6000h så är det snart dax ändå
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

håkan 13

#11 » 20:35:23, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja jag håller med... byt den!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

jollykent

#12 » 22:03:03, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högst troligt med fel på tempgivaren. Mät med något annat instrument och se. Va beredd med stora plånboken när du ser priset på en ny givare. Men som tidigare sagts så är det ju inte fel att byta pumpen.
jollykent
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:41, 21-03-2010
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20B
Valmet 605

bowlo (trådstartaren)

#13 » 22:28:34, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jollykent skrev:Högst troligt med fel på tempgivaren. Mät med något annat instrument och se. Va beredd med stora plånboken när du ser priset på en ny givare. Men som tidigare sagts så är det ju inte fel att byta pumpen.


Tempgivar spåret:
Ja det kanske är så, men det känns märkligt isf, för jag har ju suttit och tittat på tempmetern från kall traktor till hur den sakta stiger i temp. Och den har reagerat med att gå lite nedåt när jag sätter på värmen i kupen. Kan den vara trasig trots det beteendet? Ska mäta tempen med laser på termostathuset såfort jag plockat ihop traktorn igen. Kan inte fatta att jag inte tänkte på att göra det innan jag började riva.
Jag provat koppla i givaren igen och lät den hänga ner i en kastrull kokt vatten. När jag vrider på tändningen ger den inget utslag.
Misstänker att jag kanske måste starta traktorn för att tempmätaren ska gå igång? Och det kan jag ju inte göra förren mina packningar anländer så jag kan plocka ihop den.



Pumpspåret:
Nu har jag kokat pumpen en halvtimme, inge slir på skovelhjulet kunde jag upptäcka.
Byta pump ändå rekomenderar ni alltså, det får bli så då.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

johaniskogen

#14 » 22:45:23, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bowlo skrev:
jollykent skrev:Högst troligt med fel på tempgivaren. Mät med något annat instrument och se. Va beredd med stora plånboken när du ser priset på en ny givare. Men som tidigare sagts så är det ju inte fel att byta pumpen.


Tempgivar spåret:
Ja det kanske är så, men det känns märkligt isf, för jag har ju suttit och tittat på tempmetern från kall traktor till hur den sakta stiger i temp. Och den har reagerat med att gå lite nedåt när jag sätter på värmen i kupen. Kan den vara trasig trots det beteendet? Ska mäta tempen med laser på termostathuset såfort jag plockat ihop traktorn igen. Kan inte fatta att jag inte tänkte på att göra det innan jag började riva.
Jag provat koppla i givaren igen och lät den hänga ner i en kastrull kokt vatten. När jag vrider på tändningen ger den inget utslag.
Misstänker att jag kanske måste starta traktorn för att tempmätaren ska gå igång? Och det kan jag ju inte göra förren mina packningar anländer så jag kan plocka ihop den.



Pumpspåret:
Nu har jag kokat pumpen en halvtimme, inge slir på skovelhjulet kunde jag upptäcka.
Byta pump ändå rekomenderar ni alltså, det får bli så då.

När du hängde ner givaren i kastrullen, hade den på något sätt kontakt med traktorkroppen? Den jordar där den sitter i skruvad i vanligt fall, utan kontakt med jorden så kommer den ej reagera.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

bowlo (trådstartaren)

#15 » 23:19:19, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe de gjorde den ju inte =)

Men jag provade med en multimeter nu att mäta resistans, med svarta mot givarkroppen och röda mot ena stiftet.

Då ser jag att värdet går upp när jag håller den under kallt vatten och ner när jag håller den under varmt. Sen den borde väl funka då, kan man anta det?

mvh
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brakbrakaren och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se