Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD motorfrågor

64 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#61 » 01:23:59, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn ihopskruvad igen, och har haft igång den. Varvade upp till 1500 och det gick den på i 25 min....sedan strax över 2000 i 10 min, och sen 2500 i runt 10 min också, så en 45-50 min har motorn varit igång. Ska byta olja o filter, och kontrollera ventiler. Kan lyftarna anses som inkörda mot den gamla kammen, eller skall jag fortsätta/göra om proceduren?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



MN

#62 » 10:14:24, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du JD bänkkörde varje motor i en timme? Ev inkörningspasta är ju bara för upstarten och försvinner fort när motorn väl går.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

fretchi

#63 » 11:29:36, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det bara tuta och köra :D

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#64 » 22:37:46, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Nu är det bara tuta och köra :D

Blir att inspektera oljan först.....ett och annat glimmer får man nog räkna med att det har tillkommit/funnits kvar i motorn, så blir nog inte förrän efter ytterligare ett byte, jag kan va på den säkra sidan att det har lyckats!

Edit: Har tömt ur oljan och kontrollerat med magnet. Ett par "flarn" förzinkning från matarpumpens arm hittade jag....dock verkade det inte vara något som fastnade på magneten, men jag vet inte om jag vågar hoppa högt än......har ju inte ens haft igång den en timma än, men alla ev. spån som skulle kunna ha skapats kan väl knappast ha fastnat i filtret tycker ja....ja borde väl ha upptäckt något i oljan eller?
Oljan var dock betydligt mer vidhäftande och "fetare" än den brukar va, pga utav kamaxel/monteringsfettet, så får bli ytterligare en sköljning känns det som!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eirik931 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se