torbjorn_forsman skrev:3. Vanligtvis är det inte fullt lika kritiskt med inkörning efter lagerbyte, som om t ex kolvar eller kolvringar också är bytta. Åtminstone om man har gjort allt rätt och vet att det har blivit rätt
spel vid montering med de nya lagren.
4. Det betyder att momentet ska ligga inom det angivna området, med hänsyn tagen till kalibreringsfel hos momentnyckeln mm. Har man en gammal momentnyckel där man kan misstänka att fjädern har mattats med åren, så kanske det är lämpligt att hålla sig till övre delen av spannet.
5. Jag har för mig att den saken har diskuterats tidigare beträffande JD-motorer, antingen här på Maskinisten eller på etanolforumet. Man kom fram till att om skruvarna är hutlöst dyra, så är det inte absolut nödvändigt att byta dem annat än om det är s k sträckbultar. Om man återanvänder de gamla är det dock lämpligt att hålla ordning på dem så man sätter tillbaks varje
skruv på samma ställe där den satt från början.
6. Det kan vara en bra lösning om det finns tillräckligt med gods i remskivans
nav, krympningen bör dock kompletteras med Loctite så man är säker på att det inte kan krypa
olja innanför slitringen. En enklare lösning kan dock vara att byta till en
tätning med annan tjocklek än den gamla, så att tätningsläppen får ligga an mot ett oslitet ställe på remskivan.
Tack för din input Torbjörn!
3. Min far sa ikväll att det är inte lönt att jag mäter upp veven, om jag inte ska plocka ur den....för jag kan ändå inte sätta dit annat än Standardlager, om den inte slipas först.
så "rätt" spel vet jag ju inte om jag inte mäter, men det kommer ju vara mer än om det var nytt, och därav frågan med inkörning. Problemet jag har är att jag änsålänge har svårt att belasta mer än tomkörning, då många saker är både omonterade/olackade....men får vara som det är tills våren, dock vill ja hinna få ingång motorn innan det blir för kallt!
4. Smidigt, då vet jag det.....dock är jag lite förundrad att det är så, på en såpass vital del!
5. Okej! Bultarna kostar lite över 50kr+ moms, och det kan väl inte anses "hutlöst" antar jag. Det "roliga" är att i en VHB 1120/1630 från -73 står det inget om nya bultar, men i VHB 1130/1630 från -79 skall man byta....så lika bra att göra det antar ja!
6. Tack för tips du.....jag funderade lite på det själv faktiskt, med tiden så kan det ju säkert krypa emellan!
Det är ju också en lösning....om man hittar lämplig dimension. Viss svarvning är nog nödvändig i detta fallet oavsett, är jag rädd.....men ja får lura lite på´t!