Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD motorfrågor

64 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

perraiskogen

#31 » 06:33:13, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, kammen ska inte bli så sliten på bara 10h. Då skulle den isf ha gått helt utan olja om det skulle ha kunnat inträffa. Så något är fuffens med detta. Ev om det skulle vara så att det fattas någon distans mellan pump och block så att det blir stumt mellan kam och armen så den bryter igenom oljefilmen. Lyftaren skulle jag personligen inte använda, den ser väldigt "grov" ut i ytan på bilden. Nästan som om den skulle ha varit rostskadad och man försökt slipa/värmt bort rosten.

2 personer gillar det här inlägget.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.



nimbus

#32 » 09:23:27, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Har fått hem nya lyftare....dock ett "svart får"....vad säger panelen om detta, är det bara att stoppa i och köra?
Den mörka känns slät, men ändå något strävare än den blanka.

Bild
Bild


Säkert 2 olika leverantörer. Den mörka har värmebehandlats efter slipning, så gör man normalt inte om det noga,jag hade bytt ut den
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

2 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#33 » 09:38:36, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Andreas.karlsson skrev:Har fått hem nya lyftare....dock ett "svart får"....vad säger panelen om detta, är det bara att stoppa i och köra?
Den mörka känns slät, men ändå något strävare än


Säkert 2 olika leverantörer. Den mörka har värmebehandlats efter slipning, så gör man normalt inte om det noga,jag hade bytt ut den


Kan nog stämma. Fanns bara 5 på lager från början.
Okej, ja de får nog bli så! Men alla är mörka i underkant, som synes på bilden....illa det också?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#34 » 09:57:46, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

perraiskogen skrev:Nej, kammen ska inte bli så sliten på bara 10h. Då skulle den isf ha gått helt utan olja om det skulle ha kunnat inträffa. Så något är fuffens med detta. Ev om det skulle vara så att det fattas någon distans mellan pump och block så att det blir stumt mellan kam och armen så den bryter igenom oljefilmen. Lyftaren skulle jag personligen inte använda, den ser väldigt "grov" ut i ytan på bilden. Nästan som om den skulle ha varit rostskadad och man försökt slipa/värmt bort rosten.


Kammen var oljig då jag lossade pumpen. Troligtvis hade det börjat bli ett spår i kammen.....Nya pumpen var punktsvetsad istället för nitad, och hade släppt lite längst ut och krökt ena armdelen utåt. +att endast de yttre armdelarna låg ann, så blev inte lika mycket kontaktyta som det borde va. Leverantören har samma bild, men numera verkar de vara både nitade och alla 3 delar helt jämna.....Känns som att fler har haft problem!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#35 » 23:19:55, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny lyftare beställd.....drygt att inte kunna få ihop motorn i helgen, men det är som det är!
Som synes så är botten mörk, även på alla de andra som är blanka runtom....och de flesta jag har sett som finns på nätet är just mörkare på undersidan. Är det någon här som vet om man ska polera bort det, eller är det bara att stoppa i och köra? Tänkte ja skulle försöka förbereda så mycket jag kan och stoppa i de 5 andra.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Øyvind 1975

#36 » 05:17:22, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det originale JD ventilløftere du hadde kjøpt?

Det ser ut som om armen på matepumpen har gått veldig hardt mot kamakselen, det skal ikke se slik ut. Vet du om det er en del kjøpt gjennom John Deere, eller er den kjøpt en annen plass? Jeg ville ha undersøkt nøye om målene på pumpen er rett. Har du den gamle pumpen så du kan sammenligne delene? Du kan også kontrollere delenummeret på pumpen du kjøpte, at det stemmer.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#37 » 01:36:03, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:Var det originale JD ventilløftere du hadde kjøpt?

Det ser ut som om armen på matepumpen har gått veldig hardt mot kamakselen, det skal ikke se slik ut. Vet du om det er en del kjøpt gjennom John Deere, eller er den kjøpt en annen plass? Jeg ville ha undersøkt nøye om målene på pumpen er rett. Har du den gamle pumpen så du kan sammenligne delene? Du kan også kontrollere delenummeret på pumpen du kjøpte, at det stemmer.
Mvh Øyvind

Tackar för svar! "original" finns nog inte numera...hursom så är de från JD-ägda Vapormatic
Gamla matarpumpen var en "Sparex" och var av rätt modell.....jämfört med den som satt där tidigare, och de stämmer bra överens. Jag antar att största anledningen till att det blev såhär, är att de 3 delarna inte var helt jämna med varandra.....inte konstigt att det bli 2 spår då!

Frågan är hur jag skall göra med den nya pumpen nu (Vapormatic) till den beg. kamaxeln som jag ska sätta i......samma fenomen får bara inte hända en gång till! Armen på den nya pumpen är förmodligen el-förzinkad.....således ett yttre skikt på den som kommer lossna just där kammen kommer träffa. Ska man putsa till armen så man får fram stålet? En tanke jag hade var att ta armen från pumpen, som är inkörd mot kammen jag skall stoppa i......dock säger min far att den är kan vara för sliten, så jag förlorar en del effekt på pumpen då :klia: :help:
Svårt o veta hur man skall göra tycker ja.....gör jag Fel, så innebär det ytterligare 7-8000 pengar+ bortkastade pengar jag lägger ner nu.... och en jäkla massa jobb såklart! Så alla tips inför byta av matarpump är ja tacksam för! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ivar Risslén

#38 » 01:48:30, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat att du har rätt packning mellan pump och motorblock?

Innan du monterar den nya pumpen så måste du kolla att avståndet mellan kamaxelnocken och pumparmen inte är för litet. Är det för litet avstånd så blir det som på den du har tagit loss. Armen går i botten och då blir det för stort tryck på nocken och armen med följd att den skär eller att pumphuset går sönder.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#39 » 02:31:40, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du kollat att du har rätt packning mellan pump och motorblock?

Innan du monterar den nya pumpen så måste du kolla att avståndet mellan kamaxelnocken och pumparmen inte är för litet. Är det för litet avstånd så blir det som på den du har tagit loss. Armen går i botten och då blir det för stort tryck på nocken och armen med följd att den skär eller att pumphuset går sönder.


Tack för svar Ivar! Det där har jag aldrig tänkt på.....och farsan har inte nämnt något om de heller :klia: .....det var med 2 tunna packningar till den gamla, borde jag kanske ha använt Båda? Till den nya nu från Vapormatic så är det en något tjockare packning såg ja. Har även en reservpackning liggandes, som är lite tjockare den också....
Hmm....du tror alltså att det är ett handhavandefel, och inget annat? :klia: Gjort är gjort.....men det var intressant information! Ska höra med min far ang. detta imorgon...då det var han som monterade den gamla......och han har ju monterat minst 500st tidigare :uupps:
Ska jag ta isär matarpumpen först då och montera den, och snurra på kammen, och se så att armen inte tar i någonstans?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Øyvind 1975

#40 » 08:21:17, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Når du vet at den nye matepumpen er korrekt for just din motortype, så må du sikre deg at ikke armens bevegelse botner mot kamakselen. Det ser ut som det har inntruffet etter som kamakselen ser sånn ut. Så jeg er helt enig med svaret du fikk av Ivar lenger opp i tråden. Så du må trolig montere tykkere pakning.

Usikker på hvilket fabrikat av matepumpe som er på våre JD-traktorer. Antar at de har flere ulike underleverandører. Vet i alle fall at de aldri har vært byttet på våre 2 stk jd 1030. På 1120 vet jeg ikke, men vet den ser annerledes ut, mener den har klaringsglass.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

torbjorn_forsman

#41 » 09:13:19, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När såna där membranpumpar används som bränslepump på bensinmotorer med förgasare, så finns ofta en möjlighet att justera bränsletrycket genom att lägga olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. Det avståndet bestämmer ju förspänningen på membranets returfjäder, som i sin tur bestämmer vilket tryck pumpen lämnar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#42 » 19:23:04, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:Hei. Når du vet at den nye matepumpen er korrekt for just din motortype, så må du sikre deg at ikke armens bevegelse botner mot kamakselen. Det ser ut som det har inntruffet etter som kamakselen ser sånn ut. Så jeg er helt enig med svaret du fikk av Ivar lenger opp i tråden. Så du må trolig montere tykkere pakning.

Usikker på hvilket fabrikat av matepumpe som er på våre JD-traktorer. Antar at de har flere ulike underleverandører. Vet i alle fall at de aldri har vært byttet på våre 2 stk jd 1030. På 1120 vet jeg ikke, men vet den ser annerledes ut, mener den har klaringsglass.
Mvh Øyvind


Ja det börjar klarna nu varför de har blivit som det har blivit.....och det förklarar varför "länkaget" till membranet var märkbart, och onormalt slitet just för att bara ha fått 8-10 timmar max. Men konstigt att det inte membranet eller något annat har gått sönder :uupps:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#43 » 20:09:02, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När såna där membranpumpar används som bränslepump på bensinmotorer med förgasare, så finns ofta en möjlighet att justera bränsletrycket genom att lägga olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. Det avståndet bestämmer ju förspänningen på membranets returfjäder, som i sin tur bestämmer vilket tryck pumpen lämnar.


Tog upp detta med farsan ikväll...och han hade konstigt nog aldrig hört talas om att packningen har betydelse. Kan det ha varit så att dubbla tunna packningar borde ha använts?
Vi konstaterade att det är inte mycket slaglängd på pumpen, så den får ju inte sitta för långt ut heller. Funderar på om ja skulle försöka montera den gamla armen på nya pumpen ändå....så man håller sig inom säkerhetsmarginalen, men risken finns väl då att inte tillräcklig bränslemängd kommer fram. Fortsättning följer!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#44 » 01:06:46, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:3. Vanligtvis är det inte fullt lika kritiskt med inkörning efter lagerbyte, som om t ex kolvar eller kolvringar också är bytta. Åtminstone om man har gjort allt rätt och vet att det har blivit rätt spel vid montering med de nya lagren.


Det börjar gå åt rätt håll (hoppas ja), har fått hem nya ventillyftare, och stoppar som tidigare nämnt i en bättre kam + nya Ram/Vevlager och vill säkerställa detta med inkörningen....det verkar ligga runt 0 grader framöver, men kommer givetvis köra motorvärmare och ev ha en kupévärmare mot sumpen för att "ljumna till" oljan så gott de går. Men ja är ju inte jättesugen på att börja varva upp till 1500 varv direkt :uupps:
Men det kanske är det enda rätta? Lägger in en dålig bild tagen från skärmen från norska VHB här på sidan, hoppas de är läsbart.
Bör det räcka med 1500 i 5 min, eller bör man gå igenom de andra stegen också? (har inget bra att belasta med tyvärr)

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#45 » 23:05:32, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du kollat att du har rätt packning mellan pump och motorblock?

Innan du monterar den nya pumpen så måste du kolla att avståndet mellan kamaxelnocken och pumparmen inte är för litet. Är det för litet avstånd så blir det som på den du har tagit loss. Armen går i botten och då blir det för stort tryck på nocken och armen med följd att den skär eller att pumphuset går sönder.


Kan meddela att det står faktiskt i VHB att man skall kontrollera avståndet! Så en rejäl miss där + att kammen var sliten sedan tidigare såklart...
Har testat med nya packningen idag, och det verkar som att det går fritt men det är inte mycket spel inte! Har en tunn packning kvar som var med till den som satt på. Kan det vara en bra idé att lägga emellan den som extra säkerhet?
Har även en annan fråga ang. pumpen.....skulle Du/ni andra här byta till den gamla armen (om det går) som har gått på den kammen som jag nu ska stoppa i, eller ska jag låta den nya armen sitta kvar? Nya armen verkar vara elförzinkad....och vad händer när det skiktet slits bort? + att nya armen verkar vara ca 0,35mm bredare än original, dock är den något avfasad så anliggningsytan är något smalare (tills den armen slits ned).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se