Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD motorfrågor

64 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#46 » 00:19:19, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om armen är elförzinkad så är den troligen inte härdad. Elförzinkning orsakar nämligen vätesprödhet hos stål som har tillräckligt hög kolhalt för att kunna härdas. Man kan driva ut vätet genom långvarig värmebehandling, men det är dyrt och sällan man kostar på det på massproducerade prylar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#47 » 00:40:15, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om armen är elförzinkad så är den troligen inte härdad. Elförzinkning orsakar nämligen vätesprödhet hos stål som har tillräckligt hög kolhalt för att kunna härdas. Man kan driva ut vätet genom långvarig värmebehandling, men det är dyrt och sällan man kostar på det på massproducerade prylar.

Tack återigen för svar....Vart har du lärt dig allt! :uupps: Nu Vet jag ju inte att den är det....men det ser väl så ut? Nu blev jag ännu mer kluven här.... :klia: Bör jag alltså även testa med körnare på den nya armen?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#48 » 00:54:10, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte ihåg var jag hittade uppgifterna om vätesprödhet, men anledningen till att jag började luska i saken var att jag funderade på varför skruvar med bra hållfasthetsklass (t ex 12.9) nästan alltid är "svarta" medan skruvar med lägre klass (t ex 8.8) brukar vara el- eller varmförzinkade.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#49 » 00:59:09, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kommer inte ihåg var jag hittade uppgifterna om vätesprödhet, men anledningen till att jag började luska i saken var att jag funderade på varför skruvar med bra hållfasthetsklass (t ex 12.9) nästan alltid är "svarta" medan skruvar med lägre klass (t ex 8.8) brukar vara el- eller varmförzinkade.

Jag förstår! Ja det har du faktiskt rätt i att de är, bra info! :thumme:
Säg nu att armen Inte är härdad/så hård som den bör va? (säljer man ens något annat tänker ja :klia: ) Kan det då skada kammen?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#50 » 01:09:18, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalet är garanterat inte härdat heller. Antar det var den som var på bild med en nernött "grop".
Bättre att armen är mjuk och slits istället för kamnocken. Dessutom är det så låga påfrestningar om allt är i sin ordning att det knappast handlar om något stort slitage oavsett.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#51 » 23:04:40, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Originalet är garanterat inte härdat heller. Antar det var den som var på bild med en nernött "grop".
Bättre att armen är mjuk och slits istället för kamnocken. Dessutom är det så låga påfrestningar om allt är i sin ordning att det knappast handlar om något stort slitage oavsett.


Var originalet på bild ja....testat med automatisk körnare på den och det blev inget märke vad jag minns....men ska testa igen!
Ja det vore ju helt klart det bästa om det var så! Ska testa nya armen med körnare på den också....men skulle det vara någon idé att slipa/polera bort den eventuella förzinkningen?
För övrigt så bytte jag de 6 ventillyftarna idag....utan att lyfta toppen, och jag kan meddela att Det tar tid! :uupps: :uupps:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

fretchi

#52 » 23:43:42, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, låt zinket vara. Det är nog mest för att inte rosta innan montage. Det slits bort och så är den saken ur världen :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MaltiMulta

#53 » 00:19:12, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå jag börjar ju bli nojjig för det här med matarpumpen. Jag bytte för nått år sen men gjorde ingen sådan mätning du pratar om nu.

Men förstår inte riktigt, hur kan kammen slitas ut innan pumpen förstörs? Så kan det väll knappast vara konstruerat? Och som du skrev på typ 10h?!

Den jag bytte till var från sagro enligt nedan... känns som du tvingar mig till ett ofrivilligt ingrepp för att se så allt står rätt till med min maskin (JD-3350)


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

fretchi

#54 » 11:55:35, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den modellen ser ju ut att vara tätad med o-ring direkt mot blocket och borde således inte behöva någon "shimsning" med packningar. Så jag tror du kan sova lugnt :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#55 » 22:32:45, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:Hallå jag börjar ju bli nojjig för det här med matarpumpen. Jag bytte för nått år sen men gjorde ingen sådan mätning du pratar om nu.

Men förstår inte riktigt, hur kan kammen slitas ut innan pumpen förstörs? Så kan det väll knappast vara konstruerat? Och som du skrev på typ 10h?!

Den jag bytte till var från sagro enligt nedan... känns som du tvingar mig till ett ofrivilligt ingrepp för att se så allt står rätt till med min maskin (JD-3350)

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Den modellen av arm ser ju något vetigare ut.....en hel plåt, istället för 3 ihopsvetsade/nitade. Dock brukar väl denna modell sitta på de Stora sexorna, och uppåt? Hursom, jag tror inte du behöver vara orolig.....har du bytt olja sedan pumpbytet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#56 » 23:02:39, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:3. Vanligtvis är det inte fullt lika kritiskt med inkörning efter lagerbyte, som om t ex kolvar eller kolvringar också är bytta. Åtminstone om man har gjort allt rätt och vet att det har blivit rätt spel vid montering med de nya lagren.


Bild


Det börjar dra sig mot uppstart! (hoppas jag) Lyftarna är som sagt nya, och en bättre beg. kam isatt.
Det är ganska så kallt ute nu, behöver jag varva upp till 1500 ganska så omgående ändå?
Har även köpt en flaska zinl-additiv, då flera har rekommenderat att jag ska använda det för att skydda kammen. Tanken från början var att köra 5 min enligt proceduren i boken, och skifta olja för att få ut ev gammal skit och kamaxel/monteringsfettet så fort som möjligt. Men nu när jag har köpt zink, så känns det väldigt överkurs och Dyrt att tömma ur zinket direkt. Skall jag vänta med zink i oljan tills efter bytet, eller ska jag köra ett tag och vänta med oljebyte?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#57 » 23:18:21, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog föreslå att inte använda additivet alls, om inte tillverkaren av den motorolja du tänker använda uttryckligen har gett klartecken att additivet fungerar bra ihop med just den oljan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#58 » 23:30:31, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag skulle nog föreslå att inte använda additivet alls, om inte tillverkaren av den motorolja du tänker använda uttryckligen har gett klartecken att additivet fungerar bra ihop med just den oljan.


Inte? :klia: både här, och i tråd på FB har jag blivit rek. att använda just detta...i syfte att skydda kammen. Är det inte blandbart med alla oljor menar du? :uupps:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#59 » 00:16:05, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I din oljetråd kom vi ju fram till att det kanske inte är så god idé. nimbus @ [Allmänt] Q8 T520 10w-30 eller bättre?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#60 » 09:53:15, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:I din oljetråd kom vi ju fram till att det kanske inte är så god idé. nimbus @ [Allmänt] Q8 T520 10w-30 eller bättre?

Sä typiskt mig, när man försöker göra de man kan...
Kan meddela att jag faktiskt inte hade sett de senaste inlaggen.....jäkla skit. På FB är folk bara positiva, men jag köper dit resonemang Torbjörn! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], fretchi, Thomas2012 och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se