nimbus skrev:
Säkert 2 olika leverantörer. Den mörka har värmebehandlats efter slipning, så gör man normalt inte om det noga,jag hade bytt ut den
perraiskogen skrev:Nej, kammen ska inte bli så sliten på bara 10h. Då skulle den isf ha gått helt utan olja om det skulle ha kunnat inträffa. Så något är fuffens med detta. Ev om det skulle vara så att det fattas någon distans mellan pump och block så att det blir stumt mellan kam och armen så den bryter igenom oljefilmen. Lyftaren skulle jag personligen inte använda, den ser väldigt "grov" ut i ytan på bilden. Nästan som om den skulle ha varit rostskadad och man försökt slipa/värmt bort rosten.
Øyvind 1975 skrev:Var det originale JD ventilløftere du hadde kjøpt?
Det ser ut som om armen på matepumpen har gått veldig hardt mot kamakselen, det skal ikke se slik ut. Vet du om det er en del kjøpt gjennom John Deere, eller er den kjøpt en annen plass? Jeg ville ha undersøkt nøye om målene på pumpen er rett. Har du den gamle pumpen så du kan sammenligne delene? Du kan også kontrollere delenummeret på pumpen du kjøpte, at det stemmer.
Mvh Øyvind
Ivar Risslén skrev:Har du kollat att du har rätt packning mellan pump och motorblock?
Innan du monterar den nya pumpen så måste du kolla att avståndet mellan kamaxelnocken och pumparmen inte är för litet. Är det för litet avstånd så blir det som på den du har tagit loss. Armen går i botten och då blir det för stort tryck på nocken och armen med följd att den skär eller att pumphuset går sönder.
Øyvind 1975 skrev:Hei. Når du vet at den nye matepumpen er korrekt for just din motortype, så må du sikre deg at ikke armens bevegelse botner mot kamakselen. Det ser ut som det har inntruffet etter som kamakselen ser sånn ut. Så jeg er helt enig med svaret du fikk av Ivar lenger opp i tråden. Så du må trolig montere tykkere pakning.
Usikker på hvilket fabrikat av matepumpe som er på våre JD-traktorer. Antar at de har flere ulike underleverandører. Vet i alle fall at de aldri har vært byttet på våre 2 stk jd 1030. På 1120 vet jeg ikke, men vet den ser annerledes ut, mener den har klaringsglass.
Mvh Øyvind
torbjorn_forsman skrev:När såna där membranpumpar används som bränslepump på bensinmotorer med förgasare, så finns ofta en möjlighet att justera bränsletrycket genom att lägga olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. Det avståndet bestämmer ju förspänningen på membranets returfjäder, som i sin tur bestämmer vilket tryck pumpen lämnar.
torbjorn_forsman skrev:3. Vanligtvis är det inte fullt lika kritiskt med inkörning efter lagerbyte, som om t ex kolvar eller kolvringar också är bytta. Åtminstone om man har gjort allt rätt och vet att det har blivit rätt spel vid montering med de nya lagren.
Ivar Risslén skrev:Har du kollat att du har rätt packning mellan pump och motorblock?
Innan du monterar den nya pumpen så måste du kolla att avståndet mellan kamaxelnocken och pumparmen inte är för litet. Är det för litet avstånd så blir det som på den du har tagit loss. Armen går i botten och då blir det för stort tryck på nocken och armen med följd att den skär eller att pumphuset går sönder.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster