Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dieselpump med trasig axel

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

controlman (trådstartaren)

#1 » 18:32:16, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en MF 165 -76 som var utr. med CAV pump från början, denna pump skar för ca: 8 år sedan och en WSK pump sattes in.
Nu har denna pump åxå lagt av med bruten axel, Så min fråga till er som kan detta, var köper jag en orginal CAV pump då den verkar vara bättre än den polska WSK pumpen.
Något annat man skall tänka på så den håller bättre?
controlman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:36, 07-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165
MuirHull



torbjorn_forsman

#2 » 20:42:35, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att det är svårt, för att inte säga omöjligt att få tag i en fabriksny originalpump. CAV heter för övrigt Delphi nuförtiden efter diverse uppköpsaffärer. Så det är nog traktordemonteringar som gäller i så fall.

Råd för att få pumpen att hålla bättre är väl framför allt att hålla bränslet torrt och vattenfritt, undvika alltför skumma sorters "fuldiesel", inte köra på bränslen som innehåller mer RME än de 7 % som finns i vanlig mackdiesel, vara noga med byte av bränslefilter och hålla sig till filter från välkända filtertillverkare - undvik skumma piratfilter och märkeslösa filter. Den sortens bränslefilter är så billig även av förstklassigt märke, om man köper dem på rätt ställe, att det bara är dumt att hålla på med tvivelaktiga piratdelar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

controlman (trådstartaren)

#3 » 22:22:44, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad rekomenderar du mig att göra?
Köpa en beg. orginal från skrotad traktor eller köpa en ny WSK (pirat)?
Jag misstänker att om man köper en beg. orginal så borde den skickas för service, vad jag sett så kostar en sådan service ungefär vad en ny WKS kostar.
Jag har väl en tanke att köpa diesel utan RME då jag kör väldigt lite och traktorn står länge mellan körningarna.
controlman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:36, 07-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165
MuirHull

magirus

#4 » 22:32:54, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ett telefonsamtal till Dieselmeken i Aneby?
Har hört att dom är duktiga :thummar:

http://www.dieselmeken.se/
magirus
 

torbjorn_forsman

#5 » 11:26:50, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

controlman skrev:Vad rekomenderar du mig att göra?
Köpa en beg. orginal från skrotad traktor eller köpa en ny WSK (pirat)?
Jag misstänker att om man köper en beg. orginal så borde den skickas för service, vad jag sett så kostar en sådan service ungefär vad en ny WKS kostar.
Jag har väl en tanke att köpa diesel utan RME då jag kör väldigt lite och traktorn står länge mellan körningarna.


Om du har traktorn på ett ställe med torrt klimat och kalla vintrar (inlandet och inte alltför långt söderut) så behöver du inte bekymra dig för vanlig mackdiesel.
Men, som sagt, det är viktigt att hålla bränslet torrt och hindra kondens i tanken. Det farligaste är att ha traktorn parkerad framme i solen eller i t ex en plåtmaskinhall med svart tak så att tanken värms upp varje dag och kyls ut på natten. Bättre om det går att ha den stående i skugga eller i en lokal med mindre temperaturvariationer.
Och, som skrivet i många andra trådar, är det också bra att få dit ett torkfilter på tankventilationen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 21:02:14, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

controlman skrev:Har en MF 165 -76 som var utr. med CAV pump från början, denna pump skar för ca: 8 år sedan och en WSK pump sattes in.
Nu har denna pump åxå lagt av med bruten axel .... var köper jag en orginal CAV pump då den verkar vara bättre än den polska WSK pumpen ....


controlman skrev: .... Jag misstänker att om man köper en beg. orginal så borde den skickas för service, vad jag sett så kostar en sådan service ungefär vad en ny WKS kostar ....


Du har tre alternativ att välja på,

Orustad CAV från en likvärdigt motor.
Genomgången och fullvärdig CAV från en likvärdig motor.
Ny pump.

Originalmonterade CAV-pumpen höll i trettiofem år, "skuren pump" är ingen anledning utan ett resultat, det kan vara vilket random fel som helst på den pumpen som mye väl kan vara helt eller delvis handhavandefel.

Nya pumpen där axeln har gått av efter åtta år är inget bra betyg, det betyder att dess inköpspris plus montering ska fördelas på åtta år, dvs ca:800:-/år

Då är frågan, när ska en CAV renoveras/kontrolleras i bänk?

Är det vid ett datum, driftstimmar eller när man demonterar den från en motor och sätter den i en annan motor? hur är det då om man enbart demonterar den och återmonterar på samma motor?

Den första pumpen fick gå i trettiofem år utan provning i bänk/reparation, så vad betyder det? ska man använda sei av FU eller reparera efter haveri ,
ingen av dessa pumpar fick FU, eftersom det svider i kassan, dvs, det kostar pengar att återställa dessa pumpar till ett förutbestämt värde vid en viss driftstid.

En poäng med att denna tredje gång "göra allt i rätt ordning" dvs, återställa en begagnad pump till ett visst bruksvärde (!) är för att man vet ingenting om skicket på denna pump, å andra sidan var det ingen som visste skicket på originalpumpen heller, strax innan den huxflux behagade skära ihop,
WSK-pumpen kanske behövde bytas axel på innan den gick av ? det var ingen som hade en tanke på förebyggande underhåll på den ?

Då är det eget tycke som är avgörande på denna tredje pump, om den ska belastas med ett ekonomisk ryggsäck, som den ska bära i trettiofem år till, eller hur länge är rimligt att personen vid pumpverkstaden ska basera sin bedömningsgaranti på?

Det är inget som tvingar fram FU på en pump som du köper från traktordemontering, alternativt kan du köpa två pumpar och skicka den sämre på reparation/omtätning och provkörning i bänk och medans du väntar på den kör du med den bättre.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gjutarolle

#7 » 23:48:43, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig dieselmeken gjorde reklam för ett tag sen för nya cav pumpar? :idee:
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se