Jo, här i höstas så skulle jag vara duktig och låta den nyare gamla trotjänaren få lite friska filter.
Det var luftning, en liten stunds körning och sedan luftning igen.
Men när jag skulle lufta filtret innan insp-pumpen så snurrade bara luftskruven och jag gav mig. Gängpaj tänkte jag, bara att beställa ett nytt filter lock. Gammal brittisk traktor så det måste vara ½"! Beställt och dags för att byta, tji fick jag.
Lossade luftskruven och skruvade ur för hand. Den kom upp några varv, så fick jag ta i med näven och jag hade skallen i näven. Inte gängpaj utan avdragen skruv. Dessutom passar inte anslutningarna på nya locket.
Filtret är av typ Cav 296, ursprungligen har jag för mig att det satt ett insatsfilter.
Jag behåller det gamla locket och fixar luftskruven, men vad F-N är det för gänga?
M10x1,5 går in några varv, UNC 3/8" går in några varv men är tills det blir stumt ganska glapp. Ytterdiametern på gamla skruvens gänga får jag till 10mm.
Var till en traktorbutik och han kunde inte finna på rätt gänga. Dock trodde dom att detta var utbytt tidigt 60-tal.
Funderar på att dra i en M10x1,5 tapp och fixa till en skruv.
Nya brickor till anslutningarna är ett måste, det blir nog aldrig tätt annars.