Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Förlänga rattstången på en New Holland TN60DA

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 20:05:40, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som vet hur ratten och den teleskopiska rattstången sitter fast på denna New Holland TN60DA? Jag skulle velat förlänga rattstången ca 15-20 cm för att få bättre körställning. Jag har dragit upp ratten till max men den är ändå så låg att man sitter med den i knät och man sitter då framåtlutad istället för att sitta och ha stöd med ryggen mot ryggstödet. Det verkar vara två rör som glider i varandra och skulle man kunna förlänga eller byta ut den klernare inre röret som ratten sitter i till ett längre skulle jag vara nöjd.

Idag har jag rivit isär traktorn av "misstag" för att konstatera att det inte alls var nån kortslutning i helljuskretsen utan den var i helljuslampan men då började jag fundera på detta med ratten om man på nåt vis skulle kunna förlänga rattstången. Andra alternativet skulle vara att byta ratt till en med försänkt centrum typ Gantrattarna som användes i gamla jänkebilar.

Några tips, skulle vara skönt att få upp den även om jag inte kan få den lika bra som i Case Ih CX70:in där man drar upp och sen vinklar om ratten, men en högre ratt skulle säkert bidra till en mycket bättre körställning.

Så här ser det hela ut, här är ratten max uppdragen
Bild

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Mattias Petterson

#2 » 20:59:24, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att sänka stolen istället?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

busse (trådstartaren)

#3 » 21:59:17, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det känns inte som nåt alternativ att sänka stolen, har bytt stol till en luftfjädrad och det blev något bättre komfort men ratten är för låg och var lika låg med original stol. Var ute och kollade lite men och fick loss allt utom ratten som man måste ha avdragare till. Frågan är om man kan lösa detta på nåt smart sätt?

Enklast hade varit att få tag på en annan ratt men frågan är om det finns nån som passar rakt av som har nersänkt centrum till vettiga pengar, om man tar av ratten och mäter räknar splines borde man ju kunna börja kolla runt, detta vore den enklaste lösningen om man bara kan hitta en vettig ratt som passar. Jag kan inte fatta hur man tänkt då ratten sitter så lågt som den gör, hade man i alla fall haft lägsta läget där ratten nu är som högst hade det kanske varit någorlunda men nu är den låg och ännu lägre hur än man har den, en ratt med nersänkt centrum hade ju vara så enkelt att stoppa dit.

Om ingen ratt finns att få går säkert att fixa en förlängare men då är det att tillverka en förlängning som man sätter mellan ratten och rattstången, det borde gå men är nog en hel del pill med att få till det hela med konor och splies och allt annat som ska stämma och sen måste det ju vara itiotsäkert så man inte "tappar" ratten under körning. Tänker att man gör ett rör med en kona som skruvas fast på rattstången sen får man göra en toppdel med motsvarande kona som man fäster och låser fast i röret för att sen skruva och pressa fast ratten på. Sen ska man ju få till höjdjusteringen så den stången måste också göras i två delar för att först kunna skruvas fast där rattcentrum sitter nu och sen måste överdelen fästas i rattens centrum. Tror att detta är fullt möjligt men det kräver nog en massa arbete

En annan tanke är om man kan hitta en beggad ratt till vettiga pengar, jag förmodar att ratten består av en "stålkärna" i rattring och ekrar, i såntfall borde det väl gå att skära sönder ekrarna och sen bocka svetsa på nya stålstag för att försänka centrum och sen gjuta på ekrarna med tex epoxy. Vågar ju inte ge mig på nåt sånt med originalratten om det skulle gå åt skogen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

CountyBruff

#4 » 23:27:05, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns helt fel så hade 70-tals Jonnarna ( ex. 2130 ) med svenska hytter
en mystisk djupskålad ratt då de hytterna byggdes med plant golv.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Martin.Eriksson

#5 » 23:44:35, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar ju gå flytta stolen i höjdled i några fasta lägen även om de är luftstol.. är du säker på att de är splines på rattstången?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

busse (trådstartaren)

#6 » 07:06:42, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla upp hur det ser ut på stolen om den går att sänka men jag tror då inte det, men det är ju först med stolen helt tom på luft och ratten max uppe som man närmar sig nåt vettigt. Sänker man stolen så tappar man nog också lite av sikten runt traktorn.

Har ingen aning om det är splines på axeln tänkte försöka lossa ratten och men jag måste göra mig en avdragare.

En ratt som i detta youtubeklipp här vore ju den enkla lösningen https://www.youtube.com/watch?v=eVgPIQvmYDc
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#7 » 07:53:11, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag vet om du har någon nytta av det ,en sprängskiss från reservdels listan kan ju vara kul att titta på . https://partstore.agriculture.newhollan ... 58ar603335
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MN

#8 » 08:52:52, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från bilsidan är den "italienska apställningen" känd sedan länge dvs perfekt placering av ratt i förhållande till pedalerna för personer som kan klia sig på knäna utan att böja sig.
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ac tc

#9 » 10:06:09, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skaffa en beggad rattstång, kapa och svetsa in en axelförlängare. byt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

busse (trådstartaren)

#10 » 10:51:15, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt tips på var man kan hitta en beggad rattstång?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Martin.Eriksson

#11 » 10:56:16, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. ja men vissa stolar kan man ta i o lyfta upp högt då lossnar spärren å den ramlar ner i botten sen får man lyfta till lämplig höjd å det kuggar i. på så vis blir stolen lägre men du har ändå fullt med luft.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

wol

#12 » 23:21:43, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverka en förlängning som du sätter mellan ratt och rattstång tag ett lagom stort rör och anpassa ändan så att den passar på rattstången och ta upp ett hål i sidan på röret så att det går att komma åt att dra fast muttern och i den övre ändan ett fäste som passar till ratten. Det som kan vara lite lurigt är ju om ratten har några konstiga splines men om du har lite tur så är detta en ganska enkel lösning.
På en MF168 som vi inte har kvar satt sådan förlängning och även växelspakarna var förlängda och ihop med en sjyst stol så var den riktigt bekväm att köra.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

ac tc

#13 » 09:16:10, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Nåt tips på var man kan hitta en beggad rattstång?

traktor skroten.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

busse (trådstartaren)

#14 » 18:49:48, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
busse skrev:Nåt tips på var man kan hitta en beggad rattstång?

traktor skroten.


Skulle kanske skrivit att jag har dålig koll på traktorskrotar, vilka skrotar har man stört chans att hitta en rattstång på?

Det känns ut som klokast och då har man tid på dig att modda och kan den byta då det passar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#15 » 19:52:08, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera men den här är stor , samt att dom köper reklam plats av forumet.
https://tktraktordelar.se
Det borde väl kunna vara samma delning på splines på flera olika modeller .
Problemet är väl bara att hitta på personen med rätt kunskap.
Ibland kan man få lite uppslag när man granskar reservdelslistorna på olika modeller.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: peo007 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se