Med lite fifflande med tusch etc. kunde jag se att det är, precis som ni trodde, lite grader i den nya lamellen. Jag filade ner lite grann på kanterna på splines-åsarna - inte mycket, bara precis så att jag bröt kanten - och sedan gled den på så fint. På en av kortsidorna av en spline-ås var det till och med en liten stukning (från tillverkningen, antar jag) som hindrade axeln från att komma ut, men det behövdes bara ett par filtag med en liten fil. Jag behövde bara avverka lite grann material, knappast nåt som begränsar hållfastheten.
Sedan satte jag igång med att montera, och använde drivaxeln som centreringsdon. Här ställde jag dock till det... Jag hade skjutit isär traktorns två delar en sådär 4-5 dm, och det innebär att jag inte hade dragit ur drivaxeln helt ur det rör som går till växellådan. Delarna står på vanliga domkrafter, och jag höjde upp dem så att det gick att få i drivaxeln i stödlagret trots att den fortfarande satt i röret. Men domkraften under motorn är lite dålig, så den sjunker hela tiden. Inte fort, men ändå, och under monteringen upptäckte jag att det blivit en hel del böjmoment på axeln på grund av motorn sjunkit ner lite. Efter det gick det inte att dra ut axeln ur stödlagret. Satt fat som berg.
Efter att ha genomgått en inre kris, som Karl-Bertil såhär i juletider säger, beslutade jag mig för att strunta i det och försöka sätta ihop allt ändå. Det gick att snurra på axeln, och jag kunde inte se att den slog/var böjd eller känna att lagret var trasigt. När jag sköt ihop delarna fick drivaxeln passas in i splinesen bak vid växellådan i stället för i lamellen, och det gick till min förvåning utan problem. Allt gled ihop så fint så.
Så nu är allt ihopsatt och verkar fungera när jag provar att vrida på motorn med kopplingen i och ur. Jag kan inte provköra, då motorn är lite sönderplockad, så vi får väl se till våren när jag fått ihop den om det finns nån överraskning på lur bl.a. p.g.a. min fadäs med axeln...
Här använder jag axeln som centreringsdon. Fjäderplattan hänger i ett snöre: