Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Reparera koppling på en Volvo T24

44 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

andwa (trådstartaren)

#31 » 21:46:17, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite fifflande med tusch etc. kunde jag se att det är, precis som ni trodde, lite grader i den nya lamellen. Jag filade ner lite grann på kanterna på splines-åsarna - inte mycket, bara precis så att jag bröt kanten - och sedan gled den på så fint. På en av kortsidorna av en spline-ås var det till och med en liten stukning (från tillverkningen, antar jag) som hindrade axeln från att komma ut, men det behövdes bara ett par filtag med en liten fil. Jag behövde bara avverka lite grann material, knappast nåt som begränsar hållfastheten.

Sedan satte jag igång med att montera, och använde drivaxeln som centreringsdon. Här ställde jag dock till det... Jag hade skjutit isär traktorns två delar en sådär 4-5 dm, och det innebär att jag inte hade dragit ur drivaxeln helt ur det rör som går till växellådan. Delarna står på vanliga domkrafter, och jag höjde upp dem så att det gick att få i drivaxeln i stödlagret trots att den fortfarande satt i röret. Men domkraften under motorn är lite dålig, så den sjunker hela tiden. Inte fort, men ändå, och under monteringen upptäckte jag att det blivit en hel del böjmoment på axeln på grund av motorn sjunkit ner lite. Efter det gick det inte att dra ut axeln ur stödlagret. Satt fat som berg.

Efter att ha genomgått en inre kris, som Karl-Bertil såhär i juletider säger, beslutade jag mig för att strunta i det och försöka sätta ihop allt ändå. Det gick att snurra på axeln, och jag kunde inte se att den slog/var böjd eller känna att lagret var trasigt. När jag sköt ihop delarna fick drivaxeln passas in i splinesen bak vid växellådan i stället för i lamellen, och det gick till min förvåning utan problem. Allt gled ihop så fint så.

Så nu är allt ihopsatt och verkar fungera när jag provar att vrida på motorn med kopplingen i och ur. Jag kan inte provköra, då motorn är lite sönderplockad, så vi får väl se till våren när jag fått ihop den om det finns nån överraskning på lur bl.a. p.g.a. min fadäs med axeln...

Här använder jag axeln som centreringsdon. Fjäderplattan hänger i ett snöre:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd



rospigg

#32 » 23:23:07, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! :thummar:
Vi får hålla tummarna att inget blivit skadat.
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

RedNek

#33 » 09:13:04, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det kommer in vatten via damasken till växelspaken.
Min T24 skummade över riktigt mycket när jag blev hembogserad. Hade bytt till mig den & den startade inte, bogserade en halvmil.

Det kom väldigt fånigt upp chokladkräm ur växelspakshålet efter några kilometer :lmao:
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

torbjorn_forsman

#34 » 23:43:46, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

RedNek skrev:Det kom väldigt fånigt upp chokladkräm ur växelspakshålet efter några kilometer :lmao:


:off_topic:
Ännu fånigare:
När ena topplockspackningen hade gått sönder på min Chrysler 300M, så trycktes det ut något liknande chokladkräm eller gräddsås ur lambdasonden på samma sida.
:back_to:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#35 » 10:26:28, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en Grålle som startade men satt bom fast en vinterdag, fullt av is i växellådan så dreven var fastfrusna :uupps:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rikard eriksson

#36 » 22:31:57, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kommentarer,..
Turligt nog har du ju lyckats lösa felet med hjälp av alla duktiga entusiaster här på forumet!
Oftast brukar kopplingsproblemen på volvos t-2 traktorer bero på att lamellen kärvar på primäraxeln,(splinesaxeln) jag har t.o.m. dragit itu en t-22:a som knäckte av låssprinten i brythylsan, så axeltappen följde med ut! men det är ju som du beskrev, en av få traktorer som man har "med sig centreringsdon"
när du trycker tillbaka axeln i mot växellådan ska du sedan låsa den med en låssprint i brythylsan (går att komma åt underifrån i inspektionsluckan)
Viktigt är att smörja in splinesaxeln där lamellen "löper" på, speciellt på traktorer som körs sällan, kondensrost kommer annars att låsa fast lamellen på axeln med samma resultat som från början igen...
Angående stödlagret var det från början ett helt öppet lager helt utan tätningar (SKF: 6204) detta ska vara väl infettat vid montering och det fettet är nog det som med tiden och med hjälp av åldern omvandlats till den kladdiga beläggningen på svänghjulet.
Men att byta till ett dubbelkapslat i det här fallet är helt korrekt!
Dessa lager rasade eftersom de saknade smörjning och detta åtgärdades med att på efterföljarna sitter det en smörjnippel i sidan på svänghjulet (som man kommer åt genom samma lucka som tändinställningen) Hur många förare av ex. bm-victor kan ärligt säga att ni har smort den nippeln?
..Nästan samma som de till bromsen man har under fötterna på alla volvo t-2.. (va sitter det smörnipplar där under smutsen.. :-) )
Betr. damasken till växelspaken, ja ett väldigt klokt beslut att kolla så den är vattentät!
Oie och har en som är ganska lik orginalet, (som flera av deras grejer..) finns även på laholms traktorrdem. m.fl.
Att "lyfta på locket och kolla" i växellådan är ingen större mening med, man ser bara axlarna till skiftgafflarna.
det enda som brukar gå sönder är när någon försöker bogsera igång, då kan kilen till 4-5 drevet gå av och dessa växlar är "döda"
(har bytt många sådana men nästan bara på bm victor)
Vid oljebyte i växellådan, ska man ,om man får tag i, använda 90 olja, helst inte 80-90. Men huvudsaken är att den är klassad för HYPOID, igen vanlig växellådsolja m.a.o. vilket det står i både instruktionsbok och specifikationer, detta ändrades med ett servicemeddelande senare.
Efter kopplingsbyte brukar det vara bra att kolla "dödgången i pedalen" ca: 5 cm är perfekt.

1 person gillar det här inlägget.
rikard eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:24, 12-05-2009
Ort: frödinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo
Volvo T-21 till volvo 2650

andwa (trådstartaren)

#37 » 01:44:12, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först nu har jag hunnit få ihop traktorn så att den startat... svårt att få tid med allt. Kopplingen verkar fungera, men det har uppstått en sak som jag inte var beredd på.

När jag trycker kopplingspedalen i botten både hörs det och känns ett mekaniskt ljud, jag gissar att det är urtrampningslagret eller kanske mer troligt någon arm i fjäderplattan som går emot den nya kopplingslamellen. Jag minns att utförandet på lamellen var annorlunda än original, och att det var lite tajt där. Innan jag kommer ner till botten, så har kopplingen släppt som den skall.

Jag antar att jag bör begränsa pedalens utslag neråt, helt enkelt, genom att förlänga stången mellan pedalen och kopplingsarmen. Det jag inte riktigt fattar är, att pedalen har inget ändläge så det som händer är att pedalens utslag bara flyttas neråt så att säga. Visserligen finns det ett naturligt ändläge då pedalen kommer ner i nivå med durken, men det känns inte som att det är så här man skall göra. Finns det andra justeringsmöjligheter?

Eller så kanske jag borde köra lite först och se om det slits in av sig själv, det har jag inte tänkt på förrän nu. Jag har fortfarande inte kört en meter sedan kopplingsbytet, bara provstartat...

1 person gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

rospigg

#38 » 08:23:59, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknas fjädern som ska dra pedalen tillbaka till ändläget? (att pedalen går att lyfta / dra bakåt?)
Det ska vara ett tydligt spel mellan pedalens viloläge och fram till det att lagret där inne kommit i kontakt med kopplingsarmarna.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bassek

#39 » 10:13:42, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

andwa skrev:Först nu har jag hunnit få ihop traktorn så att den startat... svårt att få tid med allt. Kopplingen verkar fungera, men det har uppstått en sak som jag inte var beredd på.

När jag trycker kopplingspedalen i botten både hörs det och känns ett mekaniskt ljud, jag gissar att det är urtrampningslagret eller kanske mer troligt någon arm i fjäderplattan som går emot den nya kopplingslamellen. Jag minns att utförandet på lamellen var annorlunda än original, och att det var lite tajt där. Innan jag kommer ner till botten, så har kopplingen släppt som den skall.

Jag antar att jag bör begränsa pedalens utslag neråt, helt enkelt, genom att förlänga stången mellan pedalen och kopplingsarmen. Det jag inte riktigt fattar är, att pedalen har inget ändläge så det som händer är att pedalens utslag bara flyttas neråt så att säga. Visserligen finns det ett naturligt ändläge då pedalen kommer ner i nivå med durken, men det känns inte som att det är så här man skall göra. Finns det andra justeringsmöjligheter?

Eller så kanske jag borde köra lite först och se om det slits in av sig själv, det har jag inte tänkt på förrän nu. Jag har fortfarande inte kört en meter sedan kopplingsbytet, bara provstartat...



Så var det på min viktor också, jag fick dela igen och justera armarnas förhållande mot tryckplattan, Den nya lamellen är lite tjockare än original så armarna på tryckplattan är i körläge lite längre in än dom bör. på min satt där justerskruvar med kontramutter som var själva leden på urkopplingsarmen i tryckplattan som gick att justera ut armarna med lite. Sen har det fungerat bra.
MVH Basse

1 person gillar det här inlägget.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

andwa (trådstartaren)

#40 » 11:02:28, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog helt rätt... för mig som glad amatör var det ett rätt stort jobb att dela traktorn och det har jag varken tid eller lust att göra igen. Suck!
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

andwa (trådstartaren)

#41 » 23:00:12, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag inte var så pigg på att dela traktorn igen, provade jag att justera längden på stången mellan pedalen och kopplingsarmen i stället... det verkade faktiskt funka. Spelet som rospigg nämnde var lite väl kort ändå, så det behövdes i alla fall. Nu tar durken emot innan man kan trampa för långt ner, och även om kopplingen tar lite väl långt ner så är det körbart. Jag antar att det blir bättre ju mer kopplingen slits. Det var kanske en latmaskväg ut ur problemet, men det får funka tills vidare.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

Ljm

#42 » 19:46:40, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej finns det någon som lite snabbt och lätt vet om man måste dela BM 230 Victor vid främre gaveln på växellådan för att byta kilen till 4: an och 5:and växel,eller det räcker att "gå in bakifrån"? Mvh Leif
Ljm
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:02, 07-05-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 230 Victor

Tomas S

#43 » 21:02:35, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte koppling på min T22 härom året. Gick på det stora hela smärtfritt. Tills jag skulle skjuta ihop halvorna igen. Gick inte riktigt ihop. Det visade sig till slut att tryckplattans hölje tog i "bulan" i transmissionskåpan strax bakom startmotorn. Den tryckplatta som Oie levererar är lite större, har fler fjädrar, än orginalet. Den är klart mer tungtrampad är den gamla.

Bild
Bild

Jag hade samma problem att få lamellcentrum att glida på splinesen, blev bra efter ett par drag med en fil.

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

bassek

#44 » 15:23:10, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljm skrev:Hej finns det någon som lite snabbt och lätt vet om man måste dela BM 230 Victor vid främre gaveln på växellådan för att byta kilen till 4: an och 5:and växel,eller det räcker att "gå in bakifrån"? Mvh Leif

Hej Leif.
Nej, kilen till 4-5:ans drev är det första (nästan) som monteras i växellådan. Allt i hela växellådan måste ur, dvs traktorn måste delas både fram och bak. Jag har ett par sådana surdegar själv som väntar...suck
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman, Ivar Risslén, sm1nvx, Tracdoc, volvobm53 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se