Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Reparera koppling på en Volvo T24

44 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

andwa (trådstartaren)

#1 » 19:59:33, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Vi har en gammal Volvo T24-traktor från 50-talet som min morfar köpte en gång i tiden. Den stod oanvänd i många år, men när jag var i äldre tonåren tyckte jag det var synd att den bara stod och lyckades få igång den. Det var väl en 25 år sedan, och sedan har den gått sedan dess. Den har bara gått några timmar varje år, den används mest på kul och för enklare jobb, den lever inget slitsamt liv alls. Barnen gillar att åka på den, och det är ju en nog så viktig uppgift för en traktor!

Sedan en rad år tillbaka krånglar kopplingen, den vill inte släppa när man trycker ner pedalen. Man får stå på bromsen, så släpper den. Nu äntligen bestämde jag mig för att fixa felet. Barnen vill lära sig köra, och då måste kopplingen funka.

Jag har nu fått loss kopplingen och kan se orsaken - det är en svart klistrig beläggning på lamellen på den främre sidan, den som ligger an mot svänghjulet. Det var till och med så, att när jag tog bort tryckplattan satt lamellen kvar av sig självt mot svänghjulet. Inte hårt, men ändå. Bakre sidan av lamellen ser däremot bra ut.

Jag antar att det bara är att köpa en ny lamell på OiE, göra rent och sätta ihop, men jag vill ju gärna undvika att det händer igen - och jag kan inte begripa var det svarta kletet kommer ifrån!

Jag har sett på nätet - även här på forumet - att det är vanligt att fett från urtrampningslagret hamnar på lamellerna, men så kan inte vara fallet här eftersom det inte kan ta sig till framsidan av lamellen. Den enda källan jag kan se är stödlagret i svänghjulet. Inte heller motorolja från vevaxeltätningen borde kunna ta sig till andra sidan svänghjulet, tycker jag.

Stödlagret i svänghjulet är helt öppet. Hur smörjs det? Kan det ha kommit därifrån?
Kan det ha kommit någon annan stans ifrån?
Är det någon mer som har sett det här på en T24 eller liknande modeller?
Vad gör jag nu?
Jag lyckas heller inte få loss svänghjulet, ska jag låta det sitta eller bör jag ta loss det för att hitta ev fel?

Tacksam för alla tips...
/ Anders.

Baksidan på lamellen och tryckplattan är helt OK, inget klet:
Bild

Stödlagret är helt öppet, och visst kanske man kan ana bruna spår ut ifrån lagret. Men hur får lagret smörjning? Kan det ha innehållit tillräckligt med nåt som har gett beläggning på lamellen?:
Bild

Framsidan av lamellen har svart beläggning:
Bild

Urtrampningslagret ser bra ut, visar inga tecken på att ha spridit fett omkring sig:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd



magirus

#2 » 21:52:27, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Centrumlagret ska helst va med en tätning, iaf i min värld.

Kan du int ta vanligt slippapper och slipa av beläggningen?
Inte med slipmaskin utan bara för hand, gör lika på svänghjul och tryckplatta.

redömligt att du ser till att fostra en ny generation motor(traktor)buren ungdom :buga:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#3 » 22:12:43, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en oljig och kletig beläggning så lär den ju klistra igen slippapperet på en gång.
Prova att värma lamellen med varmluftpistol eller gasollampa och se om beläggningen mjuknar så det mesta går att torka bort, sen kan man förmodligen tvätta ren lamellen med bensin. Värm därefter igen för att se om mer klet svettas ut ur materialet.
Ibland kan man få ren kopplingslameller, bromsbackar mm som har dragit åt sig olja genom att köra dem i diskmaskin med vanligt maskindiskmedel. Eventuellt börja med att koka lamellen någon timme i vatten med lut eller maskindiskmedel tillsatt.

Och jag instämmer i att stödlagret borde ha varit ett tätat kullager (2RS).

Låt svänghjulet sitta kvar så länge du inte har en mycket tydlig anledning att ta bort det. Och om du tar bort det, märk först upp så du kan sätta tillbaks det i rätt läge på vevaxeln, det är inte säkert att det finns någon styrpinne som bestämmer läget. Eftersom tändinställningsmärket finns på svänghjulet, så kan det vara en aning irriterande om det hamnar fel.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

andwa (trådstartaren)

#4 » 22:49:25, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra tips!

Jag borde ha nämnt att lagret var täckt av en plåt som också tjänade som låsning för muttrarna till svänghjulet, se bilden nedan. Men den plåten kan ju knappast kallas för försegling av lagret precis. Jag tänkte ett tag att lagret kanske har varit förseglat, men att försegligen har lossnat (allt är ju så gammalt) men inget tyder på det. Lagret ser inte ut att vara gjort med försegling, och jag har inte hittat några bitar från en.

Om jag köper ett nytt stödlager från OiE, så är det förseglat. Men då måste jag väl få ur svänghjulet för att kunna pressa ur lagret?

Håller definitivt med om att inte ta ur hjulet i onödan, jag slipper gärna...

Bild
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

rospigg

#5 » 23:26:03, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klet och kladd är troligen orsakat av överdriven smörjning av urtrampningslagret.
Slangen från lagret går till maskinkroppen,
märk den nippeln så du vet vilken det är.
Något slag på fettsprutan 1 gång per år räcker.
Kontrollera även att dräneringshålet i "växellådan" rakt under svänghjulet inte är tätt.
Ev läckolja ska droppa ut där, allt för att skydda lamell mot smörjmedel
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magirus

#6 » 23:30:16, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld (igen) :mrgreen: är det inget problem att knacka in det nya lagret med svänghjulet på plats!
magirus
 

andwa (trådstartaren)

#7 » 23:42:45, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips!

Jag börjar på allvar fundera på magirus lösning att byta lagret på plats. Med ett förseglat lager där, tycker jag inte att det kan finnas nån möjlighet till nytt kladd. Men faktum är, att jag aldrig har dragit ut ett kullager på det sättet förut. Jag måste låna någon form av utdragare. Hur brukar man göra?

Fenomenalt forum, det här

/ Anders.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

magirus

#8 » 23:59:11, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man änvänder en glidhammare med en sån moj på som expanderar när man gängar fast den på glidhammaren.
Ska se om jag finner nån bild nånstans.

Ett "fultrick" är att slipa till 2-3 brickor så dom går in genom innerbanans hål i lagret, sen trär man upp dom på en glidhammare och sen "sprider" man dessa brickor så att dom hakar i lagret och sen är det bara att slå tills det kommer ut :thummar:

Svårt förklara med ord :myzsko:
magirus
 

magirus

#9 » 00:04:19, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett set med sånna expandrar som jag menar, går iaf att få en hum om hur dom ser ut! :thumme:

https://verktygsboden.se/glidhammare/gl ... gKaWvD_BwE

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#10 » 00:10:23, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kan kanske hjälpa
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000031362

Nu hitta jag en bra bild på expandern :grin:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

JPW

#11 » 00:25:12, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hör väl till saken att vi har ibland hört ett jämrande ljud från något lager någonstans i traktorn, främst vid lite kallare väder. Kan det vara lagret i svänghjulet? Det som talar emot det är väl att jämmerlåten har varierat med hastigheten, inte med motorvarvet...

(Det är mina barn som fostras på denna traktor).

/ Jörgen
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

JPEG

#12 » 00:31:47, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stödlagret roterar bara vid ilaggd växel när man frikopplar
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

JPW

#13 » 00:51:29, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådärja, då bevisade jag än en gång offentligt hur lite jag kan. Obehaglig vana.

4 personer gillar det här inlägget.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

magirus

#14 » 01:02:22, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, de finns inga dumma frågor och med detta har du ju fått en ledtråd vid fortsatt letande efter jämmerljudet!! :shake_hands:
Som jag ser det är Maskinisten rätt ställe att ställa frågor för att få reda på sånt man inte vet! :thummar: så fortsätt fråga :idea:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

raggsockan

#15 » 03:12:10, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

på tal på inget
kolla även hur damasken runt växelspaken mår . kan rinna ner vatten där om den är kass enl legenden
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bray65 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se