Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kylvatten i oljan DB 990 impl

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#1 » 21:06:31, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister jag har skrivit några trådar tidigare angående olika problem med min David Brown 990 implematic. Jag har nu på senare tid börjat upptäcka att kylvattennivån sjunkit kraftigt och med det så har även oljan blivit mjölkig och nivån hart höjts kraftigt, misstänker så klart att någon fodertätning har blivit kass, har sett att det finns några fler trådar angående samma problem som jag dammsugit på fakta men tänkte höra om det finns någon mer som råkat ut för samma problem? eller vad det annars skulle kunna tänkas vara som orsakat detta hemska problem.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474



Trondos

#2 » 00:36:11, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fodertetninger eller toppakning er vel de to vanligste feilene som slipper vann ned i oljen.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#3 » 13:59:27, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar, det blir väl som jag tänkte att riva topp, sump och kolvar samt att dra upp fodrena. :hurra: :hurra:
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Turbodiesel

#4 » 14:34:09, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att den har våta foder? många av DB´s motorer hade cylindrarna borrade direkt i blocket.

Flera har även en skum konstruktion där svänghjulskåpan eller vad man ska kalla den, tätar mot blockets vattenmantel med en papperspackning.

Det bästa du kan göra är att plocka bort trågets botten och se var vattnet kommer ifrån, om det är genomförbart. DB är ena riktigt bizarra grunkor som jag har begränsad erfarenhet utav..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trondos

#5 » 14:57:08, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det første vi trenger å vite, er om det er en gammel rød DB 990 Implematic eller en nyere hvit 990. :D
De gamle røde har våte foder, de nye hvite har jeg ikke rørt en skrue på, men jeg skruvade mye på en rød 880 for 25 år siden.... :mrgreen:

https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... Implematic

Edit: Den første DB-motoren med sylinderløp borret direkte i motorblokken var den tresylindrete motoren som kom i 880 i 1964:

http://www.dbtractors.co.uk/engines/

Dispensing with the liner meant there were no water leaks into the sump, whilst the bores were truer and there were no real problems with wear. Integral cylinder bores were first introduced on the three-cylinder engine, fitted to the 880 lmplematic in 1964 and the 770 Selectamatic in 1965, but it was 1968 before they were seen in production models of the popular 990 (4/49 engine).

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Jessek

#6 » 11:44:04, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det är vanligt med spruckna motorblock på dessa.
Har själv råkat ut för det på min det gick att svetsa detta den gången iaf.
Kolla överkant på blockets vänstra sida om du kan se något.
Brukar vara en längsgående spricka. På dem jag har sett har det varit så.

1 person gillar det här inlägget.
Jessek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:01, 20-02-2018
Ort: Aneby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Dnepr 1973
Hymas 474
Toro Hmr 1600
Belos 222


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se