Fiaten är inget enkelt objekt att byta
koppling i. Bl.a. finns det två skruvar i delningsplanet mellan motor och
växellåda som inte är skoj om de återmonterats efter förra kopplingsbytet. De är de två översta under golvet som inte är avsedda att demontera med hytten på plats egentligen. Att attackera de skruvarna finns
ungefär lika många lösningar på som mekaniker. Men i övrigt är det inte så märkvärdigt, själva "hoprullningen" brukar vara relativt enkel och brukar inte bjuda på några överraskningar. Att byta koppling på de där var snarast daglig rutin för en Fiatmekaniker när de förr användes mer i skarpa lägen, och kopplingarna är klena. En del byttes varje år!
Det hetaste tipset är att göra rent riktigt runt delningsplanet och under hytten innan det påbörjas något skruvande. Och ett annat tips är att kolla noga om det finns två mystiska hål i hyttgolvet mot motorns baksida, de kan vara mycket användbara! Har bytt ett antal kopplingar på den Fiatserien, och det är inget jag skulle ge mig på i dag. Det mesta annat skruvande är mer lockande, när jag idag väljer objekten! Konstruktionen har väldigt mycket drag av Franska konstruktioner och lösningar, så "lite" påfrestande kan det bli stundtals! Men du fixar det, men knappast med det goda humöret i behåll!
Tillägg: Glömde totalt en sak som jag blev påmind om av en gammal Fiatmek. När du drar isär traktorn så är det viktigt att kraftuttaget är inkopplat, annars kan lättare en
hylsa i bakkroppen falla bort om kraftuttags axeln följer med motorn en bit när delarna rullas isär. Så försök att säkerställa så den axeln inte rör sig mer än absolut så lite som möjligt vid delningen, med kraftuttaget inkopplat så blir risken mindre för det missödet. Råkar du höra något som faller i de bakre regionerna har du mer bekymmer att ta hand om!