Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köra på eldningsolja (70-tal?) i en valmet 505?

52 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Fredrik_

#31 » 09:43:50, 14-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:har sett när jag arbetat på tankanlägg i norge att diesel är diesel och lagrades i samma tank, när den gick ut som eldningsolja eller fartygsbränsle så togs den utan tillsatser, som bilbränsle så slog dom i en bolagsspecifik tillsats (olika bolag nytjade samma tank och fyllstation) och inte många liter till en full tankbil, skulle den vara färgad så slog dom helt enkelt i färg, klart och betalt, dom verkade inte tjafsa så mycket.


KAN nog även vara så, att samma bil, från samma tank, fyller både mackens dieseltank, bondens farmare och villans värmetank..
Kan ju finnas logistik-/transportfördelar som överväger kostnaden för tillsatserna.
Men inget som säger ATT det ÄR 'diesel' till villapannan varje gång.

Petergbg skrev:
Dieasel = kolväten som varit lagrade i berggrunden i minst 100 000 år, lär inte bli sämre efter 30 år i en plåttank.

MVH


Hej och välkommen.. Tror du missat en sak där!
Diesel blir det i en process i raffinaderiet, i underjorden finns inget annat än råolja..(Av olika bra kvalitet)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



rikard_e

#32 » 18:32:03, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
rikard_e skrev:Inget farligt att köra på. Det är den nya dieseln som är farlig mot gamla motorer. Den nya dieseln är inte så fet som den var förut och vet att pumparna inte mår jättebra av det. Jag häller i 0.5 dl motorolja varje gång jag tankar så det inte ska skära.


Here wee go again! :uupps: :ohnej:


?
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

stefansmark

#33 » 19:52:51, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har varit en livlig diskussion angående inblandning av motorolja respektive 2-taktsolja tidigare...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Robban_C

#34 » 21:51:21, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt om olja eller inte olja i soppan:
Jag lyssnar på dom som jobbar med såna här motorer helt eller delvis. Dom säger att olja inte behövs så jag slår inte i nån olja.
Jag har svårt att tro att nån annan kan det här bättre än dom.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fourdoor

#35 » 22:01:10, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft i i vissa motorer, t.ex en citroen buss och IH traktorn jag hade.
Hade i ganska lite men dom knackade inte lika hårt och blev lite starkare.

I några andra motorer som jag testat har det inte blivit någon skillnad och då har jag inte haft i mer.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Turbodiesel

#36 » 23:14:01, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit en magnet på bränsleledningen bara, efter det kommer ni aldrig ha några problem.. Dessutom minskar bränsleförbrukningen med 110% :djaevul:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

johan5588@hotmail.com (trådstartaren)

#37 » 08:29:41, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Sätt dit en magnet på bränsleledningen bara, efter det kommer ni aldrig ha några problem.. Dessutom minskar bränsleförbrukningen med 110% :djaevul:


Vad skulle magneten hjälpa mot? :uupps: järnfilspån i bränslet?

Förövrigt tror jag inte på inbladning av olja i bränslet i motorer som är i god funktion, utandantag i så fall motorer som går på sista versen och behöver hållas i igång... :idea:
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Exs

#38 » 08:53:50, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror turbodiesel tänker på detta http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=31323 och diverse andra "hälsokurer" som lovar ditt o datt. Förstår i och för sig inte riktigt varför det postades i denna tråden..
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Bjørn

#39 » 10:41:14, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanlig sporer en slik tråd ut om oljetilsetninger og lignende. Min mening er at om du har en dårlig diesel så blir den ikke bedre av å slå i olje, det eneste en oppnår er å kokse igjen dysene før tiden, muligens en del andre negative effekter også.

Om råoljen er lagret i jordens indre i tusener/millioner av år så betyr ikke det at raffinert diesel/eldningsolje tåler ubegrenset lagring på jordens overflate der den utsettes for temperatursvigninger, luft/oksygen og eventuellt kondens.

Grannen fikk for en tid siden problemer med landbruksdieselen sin fordi at han lagret den på gjennomsiktige plastcontainere. Han trodde først at det var dieselalger, men etter en del undersøkelse viste det seg at dieselen hadde oksidert. Den ble også tykk, gul og fet som det er sagt den gamle eldningoljen her, men like forbannet så havarerte dieselpumpa på valtran til grannen. Det kostet faktisk ganske mange lapper.

Og til informasjon så inneholder landbruksdieselen (grøndiesel) i Norge IKKE rapsolje, men er 100% fossil.

Dieselen til grannen oksiderte fortere på grunn av at den ble utsatt for lys, men over tid vil nok diesel på en farmartank også bli utsatt for samme prosessen. Derfor er diesel til en viss grad ferskvare selv om den er 100% fossil.

Står en del i tråden her:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=15


En gammel 505 går nok på det meste for en tid, men det vil sansynligvis bli trøbbel med pumpe/dyser tidligere om en er uforsiktig med brennstoffet.

Heldigvis har jeg en del traktorer/maskiner som drikker som alkoholikere, så det blir sjelden lagringsproblem på dieselen :mrgreen:
Senast redigerad av Bjørn 10:43:25, 17-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

johan5588@hotmail.com (trådstartaren)

#40 » 19:31:04, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är marknadspriset per liter på oljan tror ni om man hittar en köpare?
Jag har ca 650 liter

Vill egenligen avveckla de gamla farmartankarna i sommar som står på gården :idea:
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

bm 700

#41 » 20:26:29, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
rikard_e skrev:Inget farligt att köra på. Det är den nya dieseln som är farlig mot gamla motorer. Den nya dieseln är inte så fet som den var förut och vet att pumparna inte mår jättebra av det. Jag häller i 0.5 dl motorolja varje gång jag tankar så det inte ska skära.


Here wee go again! :uupps: :ohnej:



nej låten heter "Here i go again" och det var E-Type som gjorde den

eller vad är det du menar när du skriver som du gör?, förklara istället...
Användarvisningsbild
bm 700
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:57, 01-12-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 700
DB 995

nixs

#42 » 20:43:35, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm 700 skrev:

nej låten heter "Here i go again" och det var E-Type som gjorde den

eller vad är det du menar när du skriver som du gör?, förklara istället...


Det är lönlöst att försöka förklara, man finner bara ännu en som fortsätter att envisas!

Det är bara att söka så kommer man att finna, har skrivits massor med detta och numera är man bara trött att en sådan här skröna fortsätter att leva vidare!

Det har hänt lite sedan finska vinterkriget...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

bm 700

#43 » 22:33:27, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
bm 700 skrev:

nej låten heter "Here i go again" och det var E-Type som gjorde den

eller vad är det du menar när du skriver som du gör?, förklara istället...


Det är lönlöst att försöka förklara, man finner bara ännu en som fortsätter att envisas!

Det är bara att söka så kommer man att finna, har skrivits massor med detta och numera är man bara trött att en sådan här skröna fortsätter att leva vidare!

Det har hänt lite sedan finska vinterkriget...



Förstår precis hur du menar, men sorry :off_topic: hur finner du de tillsatser för diesel som SKA hjälpa.. "ja hur stavas det" cetan? talet likadant som oktantalet på bensin, Kalle i sellnäs borde väl veta om det funkar http://www.youtube.com/watch?v=2EYitsA4UY8 menar inte att börja argumentera här utan man vill ju veta licksom vad och om VAD som funkar..
Användarvisningsbild
bm 700
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:57, 01-12-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 700
DB 995

Robban_C

#44 » 22:55:12, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm 700 skrev:... cetan? talet likadant som oktantalet på bensin ...

Det blev väl fel? Det där är väl motsatser?

Högt oktantal = låg tändvillighet.
Högt cetantal = hög tändvillighet.
Jag tror i alla fall att det är så.


Själv håller jag inte på med några inblandningar av något som helst slag i min diesel och mina maskiner fungerar i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#45 » 23:23:41, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: högt oktantal tål mer tryck därför man vill ha det när man trimmar så det inte självantänder(spikar)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se