Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köra på eldningsolja (70-tal?) i en valmet 505?

52 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bm 700

#46 » 00:48:36, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
bm 700 skrev:... cetan? talet likadant som oktantalet på bensin ...

Det blev väl fel? Det där är väl motsatser?

Högt oktantal = låg tändvillighet.
Högt cetantal = hög tändvillighet.
Jag tror i alla fall att det är så.


Själv håller jag inte på med några inblandningar av något som helst slag i min diesel och mina maskiner fungerar i alla fall.



Tillsatsen som jag pratar om och i detta fall "som kalle saluför" ska om inte jag förstår helt tokigt höja centantalet och ge dieselmotorn lite hjälp... ja som tur är har vi ett fritt land och det står alla fritt att grogga som de vill.......med bränsle....
Användarvisningsbild
bm 700
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:57, 01-12-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 700
DB 995



Robban_C

#47 » 07:45:58, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Robban: högt oktantal tål mer tryck därför man vill ha det när man trimmar så det inte självantänder(spikar)

Ja, jag vet det. Läg tändvillighet. Dvs det självantänder inte så lätt under hög temp/tryck.


bm 700 skrev:Tillsatsen som jag pratar om och i detta fall "som kalle saluför" ska om inte jag förstår helt tokigt höja centantalet och ge dieselmotorn lite hjälp...

Ja, genom ökad tändvillighet.
Men behövs det? Våra maskiner behöver det ju uppenbarligen inte.
Men det kanske behövs på en slutkörd puffra?

Men han nämner också nåt om bränsle som står stilla länge. Där kanske han kan ha en poäng. Vi vet ju i alla fall att dagens bensin som står länge blir betydligt sämre, framförallt vad gäller startegenskaperna. Diesel kanske också påverkas av lång förvaring?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm 700

#48 » 10:45:39, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
magloman skrev:Robban: högt oktantal tål mer tryck därför man vill ha det när man trimmar så det inte självantänder(spikar)

Ja, jag vet det. Läg tändvillighet. Dvs det självantänder inte så lätt under hög temp/tryck.


bm 700 skrev:Tillsatsen som jag pratar om och i detta fall "som kalle saluför" ska om inte jag förstår helt tokigt höja centantalet och ge dieselmotorn lite hjälp...

Ja, genom ökad tändvillighet.
Men behövs det? Våra maskiner behöver det ju uppenbarligen inte.
Men det kanske behövs på en slutkörd puffra?

Men han nämner också nåt om bränsle som står stilla länge. Där kanske han kan ha en poäng. Vi vet ju i alla fall att dagens bensin som står länge blir betydligt sämre, framförallt vad gäller startegenskaperna. Diesel kanske också påverkas av lång förvaring?


ja det är möjligt att tiden har inverkan även på diesel, det nämns också att dagens diesel är väldigt torr jämfört med längre tillbaka, de motorer som utvecklas idag är konstruerade för detta torra bränsle, men äldre motorer tror jag mår gott av detta då cetantal och smörjning justeras, man får väl helt enkelt prova själv och bedömma om man upplever en förbättring...
Användarvisningsbild
bm 700
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:57, 01-12-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 700
DB 995

Holger

#49 » 11:03:35, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ett antal diesel(motor)specialister här på forumet som jobbar med detta dagligen och sedan mycket länge.
Jag hade nog också läst deras inlägg mycket noga och sedan gjort som de rekommenderar.


Snälla, låt detta tema inte spåra ur med ironiska drivmedelstillsats- och mirakelkurinlägg. Det fixar de som försöker prångla på en dessa saker ganska bra själva - låt oss stoppa dem då istället.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bjørn

#50 » 18:11:08, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vi har ett antal diesel(motor)specialister här på forumet som jobbar med detta dagligen och sedan mycket länge.
Jag hade nog också läst deras inlägg mycket noga och sedan gjort som de rekommenderar.


Snälla, låt detta tema inte spåra ur med ironiska drivmedelstillsats- och mirakelkurinlägg. Det fixar de som försöker prångla på en dessa saker ganska bra själva - låt oss stoppa dem då istället.



:thummar: :thummar: :thummar:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

nixs

#51 » 19:44:32, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm 700 skrev:det nämns också att dagens diesel är väldigt torr jämfört med längre tillbaka, de motorer som utvecklas idag är konstruerade för detta torra bränsle, men äldre motorer tror jag mår gott av detta då cetantal och smörjning justeras, man får väl helt enkelt prova själv och bedömma om man upplever en förbättring...


Hade dagens diesel varit väldigt torr så hade garanterat CR insprutarna rasat omgående med sina höga tryck och enorma toleranser!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Rattnallen

#52 » 10:35:28, 05-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite brännolja som jag provade att köra min Huddig -88 på.
Funkade fint förra året när jag blandade i kanske 20-40% brännolja med vanlig diesel.
Men häromdagen så vart det nästan helt tomt i tanken och lat som man är :eek: så tankade jag bara brännolja som fanns i närheten.
Före denna tankning så har maskinen gått på ren diesel utan brännolja i runt 200 timmar.
Körde maskinen i kanske 3 timmar. Fick några tjyvstopp (reglerade dåligt på låga varv vid belastning) men gick i övrigt bra.
Då jag skulle starta den morgonen efter så var det omöjligt att få igång den. Inget bränsle fram till spridarna men fram till inspr.pumpen.
Efter lite felsökning så visade det sig att alla 4 pumpelementen i inspr.pumpen hade hängt sig :sad:
När jag fått väck & isär pumpen visade det sig att alla pumpelementen var ok förutom en extremt tunn, hård och sträv beläggning på pumpkolv & cylinder.
'Slipade' bort beläggningen med en slippasta varvid ytorna såg nya ut :grin:
Efter mycket noggrann rengöring så sattes allt ihop igen, soppan spädes med en massa diesel och maskinen hostar igång så fint igen :dancing_geek:
Slutsatsen som jag drar av detta är att man nog inte ska säga att det är ofarligt att köra på brännolja samt att det nog inte är problem med att dagens dieseln inte smörjer utan snarare problem med saker i bränslet som kan orsaka avlagringar. Brännoljan känns ju väldigt 'fet' men det kanske inte alltid är så bra...
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se