Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lyfta motor ur JD2020

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JD400 (trådstartaren)

#1 » 21:03:40, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk!

Har lite funderingar kring hur man ska gå tillväga för att lyfta ur motorn ur en JD2020. Om man kollar på dessa bilder, behöver man då dela traktorn där vid bulten med den stora runda brickan? Alltså i princip ta loss hela framvagnen och sen lyfta ur motorn framåt?

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



JD400 (trådstartaren)

#2 » 10:56:21, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har nån teori om detta? Men jag antar att på nåt sätt måste framvagnen släppas på för att ge rum för att dra motorn framåt en bit innan den kan lyftas uppåt. På nedre bilden kan man ana att motorn är bultad i den gula ramen vid hörnet.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Andreas.karlsson

#3 » 22:37:38, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Ingen som har nån teori om detta? Men jag antar att på nåt sätt måste framvagnen släppas på för att ge rum för att dra motorn framåt en bit innan den kan lyftas uppåt. På nedre bilden kan man ana att motorn är bultad i den gula ramen vid hörnet.

För det första, av vilken anledningen ska motorn ur? Är blocket kass, eller ska du i med en större?
Du lossar den långa styrarmen, oljeledningar (glöm inte att köpa nya tätningar när du sedan skall sätta tillbaka dem i traktorkroppen sen), töm glykolen och ta loss kylet, lossa kopplingen mellan vevaxel och hydraulpump. Staga upp framvagnen på båda sidor, och lossa rambenen/bryggan från motorn, såvida du inte ska byta bussningar i framvagnen, för då lossar du den först enligt mig. Något i den stilen gjorde jag själv :thumme:
Edit: Kom på att jag vid tillfället hade tillgång till både travers och spakblock när jag sedan skulle lossa själva motorn......För din del så Kan det vara idé att lossa framvagnen Efteråt, men det finns säkert andra som kan avgöra vilket som är lämpligast för din del :) Glöm inte lossa de 2 bultarna i batterilådan närmast motorn, då de sitter fast i kopplingskåpan.....även varvräknarens vajer sitter fast i den :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

JD400 (trådstartaren)

#4 » 14:33:50, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn sitter i ett projekt som inte är körbart i dagsläget och som jag aldrig haft igång. En del grejor är plockade från motorn. Men jag funderar på om motorn är möjlig att rädda och få igång. Själva traktorn står en bit bort så ur aspekten att bedöma och eventuellt renovera motorn vore det smidigast att få ur den och in i verkstaden. Å andra sidan är det ju en del meck att få ur motorn förstås.

Men om man delar traktorn och lyfter bort framvagnen, gör man det vid bulten med den stora runda brickan på bilderna då?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Andreas.karlsson

#5 » 18:12:00, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Svar Ja :thumme:
Är tanken alltså att byta foder osv. oavsett?
Nu vet jag inte exakt om det var lika mycket bekymmer med 4-cyl som med 3-cyl, när det gäller de nedre foderlägena....men är det så, så hade Jag med tanke på egen erfarenhet, tagit ur fodren och inspekterat just foderlägena i första hand innan ja tar väck motorn helt.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

JD400 (trådstartaren)

#6 » 22:40:38, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack för tipset! :thumme:

Nu står den dessutom lite dumt till där den står, utomhus. Men det kanske går att få in den nånstans under tak. Till saken hör också att jag aldrig renoverat en motor tidigare men nån gång ska väl vara den första! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Andreas.karlsson

#7 » 23:23:12, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Okej, tack för tipset! :thumme:

Nu står den dessutom lite dumt till där den står, utomhus. Men det kanske går att få in den nånstans under tak. Till saken hör också att jag aldrig renoverat en motor tidigare men nån gång ska väl vara den första! :grin:

Ja precis, och det känns ju som ett lämpligt objekt att ta sig ann....men det är mycket jobb! Lastaren ska tas av antar ja?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

JD400 (trådstartaren)

#8 » 23:34:18, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna är faktiskt från en likadan maskin i körbart skick. Så lastaren är redan bortplockad på renoveringsobjektet vilket underlättar!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Andreas.karlsson

#9 » 23:58:37, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Bilderna är faktiskt från en likadan maskin i körbart skick. Så lastaren är redan bortplockad på renoveringsobjektet vilket underlättar!

Ja de var de jag började undra....du hade väl en fungerande maskin redan :) Okej, ja man är nog i stort sett tvungen att lossa lastaren om motorn skall väck. Lägg gärna upp någon bild framöver på projektet :cool:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se