JD400 skrev:Ingen som har nån teori om detta? Men jag antar att på nåt sätt måste framvagnen släppas på för att ge rum för att dra motorn framåt en bit innan den kan lyftas uppåt. På nedre bilden kan man ana att motorn är bultad i den gula ramen vid hörnet.
För det första, av vilken anledningen ska motorn ur? Är blocket kass, eller ska du i med en större?
Du lossar den långa styrarmen, oljeledningar (glöm inte att köpa nya tätningar när du sedan skall sätta tillbaka dem i traktorkroppen sen), töm glykolen och ta loss kylet, lossa kopplingen mellan
vevaxel och
hydraulpump. Staga upp framvagnen på båda sidor, och lossa rambenen/bryggan från motorn, såvida du inte ska byta bussningar i framvagnen, för då lossar du den först enligt mig. Något i den stilen gjorde jag själv
Edit: Kom på att jag vid tillfället hade tillgång till både travers och spakblock när jag sedan skulle lossa själva motorn......För din del så Kan det vara idé att lossa framvagnen Efteråt, men det finns säkert andra som kan avgöra vilket som är lämpligast för din del
Glöm inte lossa de 2 bultarna i batterilådan närmast motorn, då de sitter fast i kopplingskåpan.....även varvräknarens vajer sitter fast i den