Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ekmans funderingar om hur en ultimat traktor/ maskinbärare ska var utformad

204 inlägg • Sida 5 av 14
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

e_pettersson

#61 » 21:08:20, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Göran tittat på claas xerion eller min drömtraktor case 4894?
Fältet på bilden skulle jag personligen tycka vore roligare att fixa till en fyrkant med hjälp av grävmaskin :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Kotten

#62 » 21:57:32, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tycker jag om fält som inte är rektangulära, som när det är dungar i dem och dylikt. Riktigt fint :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

gaffa

#63 » 22:01:21, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:
Trigon skrev:Fanns det nån anledning till att Söderberg valde så liten diameter på hjulen till sitt hemmabygge?

Det fanns väl inte så väldigt stora hjul på 70 talet, inga 800-42 där inte :smile: Sen vore det kanske klumpigt och dyrt att ha typ 4st 20,8-38 per "hjul", 16st totalt. Tillsammans med att lufttrycket hålls lågt så blir det nog ganska lågt marktryck ändå och det borde bli bra grepp så tyngden kan vara lägre. :smile: Hade han byggt dem idag hade det nog varit större hjul, men små är de inte.


Hjulen är jättesmå!! inget ekipage som jag skulle köra i fält med, måste åstadkomma rejäla packningsskador
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#64 » 22:18:08, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Har Göran tittat på claas xerion eller min drömtraktor case 4894?
Fältet på bilden skulle jag personligen tycka vore roligare att fixa till en fyrkant med hjälp av grävmaskin :grin:

Claas xerion och Case 4894 är lite i överkant på våran gård.
En nedskalad Claas xerion är nog ganska nära det jag spånar om . Varför finns det inga sådana?
Stora fyrkantiga åkrar är tråkiga att köra på .
Vet inte riktigt hur stor åkern på bilden är , kanske en tre fyra hektar . Jag har inte beklagat mig över antal hörn , var bara en liten fundering på hur den skulle vara att plöja med en tvåhålls traktor.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#65 » 22:31:11, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara en lagom stor krabbstyrd traktor så finns det ju Case 4490. Nackdelen är kanske att man inte får Scaniamotorn som sitter i de större modellerna.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

PeterR

#66 » 22:45:17, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Jag tycker Du tänker rätt Göran. Söderbergs traktorer går fortfarande på hans familjs gård, även om salig Staffan tyvärr gått ur tiden.
Jag vill minnas att jag i någon tråd läste om redskapsbärare som nästintill exakt motsvarade Din beskrivning. Kan det ha varit någon Sweizisk tillverkare?
Nästa fråga är varför det plötsligt heter ”redskapsbärare” istället för ”traktor” när man lägger till några få funktioner? Syftet är ju detsamma....

Hittade!
Naturligtvis var Det Du göran som postade den första. Möjligen lite stor? Göran Ekman @ [Traktorer] Bilder på konstiga, annorl, ovanl traktorer
Sen har vi det 88ecr visade. Kanske för små?: 88ecr @ [Traktorer] Bilder på konstiga, annorl, ovanl traktorer
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#67 » 22:49:41, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag skall inte svära på det, men jag har någon gång sett något liknade på Helleby. Tror det var gödningsspridaren bakom?
Staffan byggde inte alla traktorer själv.

Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Berit

#68 » 10:10:11, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

PeterR

#69 » 11:15:41, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nope. Nån hake var det....
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

treaser2

#70 » 16:53:32, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bästa maskinen för jordbruk behöver ingen förare med lön utan kan programeras för de flesta uppgifterna och är så liten att den egna verkstaden klarar att inhysa och göra alla lyft/delningar. Den har en utbytbar motorenhet för att kunna drivas av billigaste drivmedlet el/olja/gas. I sin helhet är den byggd av vanligt förekommande delar som används inom flera branscher så att ingen tillverkare kan sätta överpriser.
Ett jordbruk med fast areal och produktion har också en ganska fast inkomst, det är på utgiftssidan man lättare kan styra avkastningen. Andra branscher kan nog variera inkomsterna bättre genom större effektivitet/produktion. Det som jag tror kan/kommer revolutionera jordbruket är mindre maskiner som är "förarlösa" som kan köra dygnet runt till ett billigare pris.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

88ecr

#71 » 18:01:27, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:
PeterR skrev:Jag tycker Du tänker rätt Göran. Söderbergs traktorer går fortfarande på hans familjs gård, även om salig Staffan tyvärr gått ur tiden.
Jag vill minnas att jag i någon tråd läste om redskapsbärare som nästintill exakt motsvarade Din beskrivning. Kan det ha varit någon Sweizisk tillverkare?
Nästa fråga är varför det plötsligt heter ”redskapsbärare” istället för ”traktor” när man lägger till några få funktioner? Syftet är ju detsamma....

Hittade!
Naturligtvis var Det Du göran som postade den första. Möjligen lite stor? Göran Ekman @ [Traktorer] Bilder på konstiga, annorl, ovanl traktorer
Sen har vi det 88ecr visade. Kanske för små?: 88ecr @ [Traktorer] Bilder på konstiga, annorl, ovanl traktorer


Jag hittar nu inte bara, men har för mej nån av dom alp traktortillverkarna har modelle/ modeller med över 100 hk

Hur med rigitrac?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr

#72 » 21:03:24, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

PeterR

#73 » 21:22:24, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Görans tips har också över 100 kusar..
Hela 420 hkr! Men den verkar grymt smutt.
https://www.syn-trac.at
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Göran Ekman (trådstartaren)

#74 » 07:18:52, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Den bästa maskinen för jordbruk behöver ingen förare med lön utan kan programeras för de flesta uppgifterna och är så liten att den egna verkstaden klarar att inhysa och göra alla lyft/delningar. Den har en utbytbar motorenhet för att kunna drivas av billigaste drivmedlet el/olja/gas. I sin helhet är den byggd av vanligt förekommande delar som används inom flera branscher så att ingen tillverkare kan sätta överpriser.
Ett jordbruk med fast areal och produktion har också en ganska fast inkomst, det är på utgiftssidan man lättare kan styra avkastningen. Andra branscher kan nog variera inkomsterna bättre genom större effektivitet/produktion. Det som jag tror kan/kommer revolutionera jordbruket är mindre maskiner som är "förarlösa" som kan köra dygnet runt till ett billigare pris.

Är ett möjligt framtids senario . Men när törs jag inte spekulera i.
Ibland när man behöver få lite tids perspektiv kan man tänka på sånt som har hänt nära en .
För 80 år sedan kom min farfar till Björnarbo då odlades det 30 ha tror att det var fyra personer som jobbade med driften, det fanns en Fordsontraktor år gång okänd.
För 40 år sedan gick jag på lantbruks skola då odlades det 60 ha det var två personer som skötte driften . Det var två traktorer samt en skördetröska .

Idag odlas det 210 ha vi är fyra och en halv personer som jobbar här tre traktorer två lastmaskiner och en skördetröska . Det har hela tiden funnits djur på gården längesedan var det väl " allt" sedan mjölkkor
och idag grisar.
Känns som att utvecklingen går framåt . Självständiga maskiner kommer frågan är när blir det normen.
Olika former av förar stöd är väldigt vanligt på större maskiner idag. Utvecklingen på teknik/ elektronik sidan går fort framåt. Kommer väl att gå åt en rätt stor mängd sensorer av olika typer för att känna av allting . Utrustningarna för självgående traktorer/ maskinbärare är väl på försöks stadiet idag. Så hur nära det är i tid vet jag inte ,gissar på mer än 10 år men mindre än 40.
Rigitrac har traktorer på upptill 150 hk. Tittar man på Reform har dom rätt många intressanta byggen . Bland annat en fjärrstyrd redskaps bärare , det alp traktorerna har gemensamt är att dom är byggda på ram med lösa komponenter som jag ser det borde det bli ett enklare och billigare bygga maskiner på det viset . Men i praktiken med låga serier blir det inte så. Men utbudet av traktorer som är byggda som alptraktorer är lite tunt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#75 » 19:25:48, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden flera gånger . Har konstaterat att det finns rätt många varianter på traktorer/maskinbärare ute på marknaden , men det säljs inte då många vad det verkar.
Har också lagt märke till att de stora maskintillverkarna ligger väldigt lågt . Med två små paranteser, Versatile idag New Holland TV. Samt den lilla finska tillverkaren Valtra som är en del av AGCO. Verkar som att en stor del av de lite mer genomtänkta maskinerna har sina rötter i Alperna. Eftersom jag inte har fattat varför det inte skulle vara lämpligt att kunna köra en traktor åt två håll, störst nytta vid plöjning tror jag . Det jag känner när jag kollat tråden är att en Valmet H800 är ganska nära det jag skulle vilja köra . Nästa generation på den Valtra E1000 med elektrisk drivlina , samt den lite mindre själv körande Valtra E600 , visst ja dom har inte finnarna tänkt ut än.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FredriKkh och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se