Får börja med att tacka för auktionslänken. Har studerat bilderna i den, mer än engång.
Just det exemplaret känns inte rätt. Verkar inte ha fått den kärlek den behöver. Den står just nu i 68000kr resarvtionspris ej uppnått, ska man köpa en maskin som kräver en massa arbete,där man inte har möjlighet att prov köra det är
hydrostat på den här där vill i vart fall jag kunna provköra. Då är det ett risktagande, då ska maskinen ha ett lågt pris. Vad som är prisläget på dessa maskiner, är lite svårt att säga. Utbudet är lite tunt, finns en liknande på Mascus i Nederländerna utan
frontlastare begärt pris drygt 150000kr
Så just detta exemplar passar vi på.
En
traktor liknande denna var med tidigt i tråden bland en massa större redskapsbärare tror att det var busolle som ordnade den länken och undrade om inte en Systra vore ett alternativ.
Varför jag inte högg på den då vet jag inte? Kan jag ha tyckt att det var för små
hjul på den? Vet inte.
Jag har nu läst hela tråden och tittat på de flesta länkarna.
Det var någon ide om tidigt i tråden om att en tvåhålls traktor var viktigt , vilket kräver en vändbar förarplats. Efter en del tänkande så är det inte viktigt längre, det var mest lite grand av mitt minne av Staffan Söderbergs hemma bygge med en
plog i var ända. I vårat fall var det nog mer än kul grej än viktigt.
Om jag jämmför en Systra 750 strax under 3000 kilo med en av de vanligaste traktorerna Sverige en
Valtra A75
ungefär lika motormässigt. Valtran är några hundra kilo större. Valtran har större hjul.
Jag är väldigt övertygad om att Systran är smidigare att köra med sin 4 hjuls
styrning.
Undrar hur det sett ut på gården om det funnits en traktor liknande Systran som lastartraktor istället för den Ford 7840 med en rak sexa på 100 hk. Med dålig hydralpumps kapacite. Frågan om jag då skulle ha givit mig ut på jakt efter en last maskin.
Kikar jag på våran verksamhet i dag skulle en liten traktor som Systran vara perfekt för vältning/stenplockning ogräsharven, betesputsningen. Men då skulle det nog vara mera effekt i motorn. Och framför allt den skulle vara perfekt som maskin när det ska stängas grishagar idag körs stängsel pinnar tråd mm.runt med 8 ton teleskoplastare. Med en
lastare på den skulle den kunna vara ett komplement/ backup till lastmaskinen.
Ju mer jag tänker på saken ju närmare mitt ideal är nog en traktor liknade denna, för några inlägg sen länkade MiM till något liknande maskin (bm
tractor)kan även finnas något som heter Better, samt ett antal alptraktorer, som är med tidigt i tråden.
Med andra ord jag behöver inte bygga en egen traktor, den finns redan.
Tycker inte att jag har fått något svar på varför traktorer är byggda som dom är med motorn sittandes ihop med
växellåda bakaxel. I ett gjutet
hus som innehåller allt . Det var nog ett billigt sätt att bygga för hundra årsedan när det inte var så mycket avancerad teknik i en traktors bakända. Idag när bak ändan på traktorn ska inne hålla en avancerad växellåda bromsar och ett avancerat hydralsystem. Sedan ska hela alltet dela på samma
olja.
Ser inte riktigt fördelen med att stoppa in allt i samma stål hus. Borde vara mycket enklare att rambygga med alla olika system separerad.
För min del kommer jag att hålla lite utkik efter en Doppstadt Systra . Om inte annant för att få möjlighet att känna och
klämma lite.
Tycker att det är lite tunt med text på nätet och finns det text är den på tyska . Tekniska data klarar jag att plocka fram. Men har inte hittat så mycket mer, finns en hel del filmer på nätet. Dom har jag kollad på en del.
Vad är det som gör att en Valtra A 75 är en standard traktor medans en Systra 750 är något väldigt udda?
Skickar med en bild på traktorn i blinto auktionen.
Den här bilden är på maskinen som är tillsalu i Nederländerna. För 14500€
Göran i Björnarbo