Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ekmans funderingar om hur en ultimat traktor/ maskinbärare ska var utformad

204 inlägg • Sida 12 av 14
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman (trådstartaren)

#166 » 12:08:05, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Den urusla sikten åt flertalet håll talar väl också emot en teleskopare.

Nja, det finns något skäl till att våra teleskopare är gröna. Och det är inte bara den underbara färgsättning den usla Perkins motorn som var de avgörande faktorerna.
Men i min ultimata maskin sitter hytten i mitten. Valmet 800H ( var med tidigare i tråden och har en egen tråd också ) är nog hyggligt nära mitt ideal.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Mats i Myrhult

#167 » 22:40:09, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är traktorn för dig fyrhjulsstyrd x4, vändbar förarplats och rätt namn också!
https://www.bmtractors.com/
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Trigon

#168 » 20:58:09, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om den här modellen varit med i diskussionen, annars har du en knapp vecka på dig att bestämma dig Göran:
https://www.blinto.se/auction/Systra-750-H-med-lastare
Bild
Skulle just skoja till det med att signaturen BGxxxxx nog var Björnarbo-Göran, men sen insåg jag att "BG" stod för Budgivare. :grin:
Nackdelen med denna är väl service och reservdelar kan jag tänka mig.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#169 » 21:05:02, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2900kg i egenvikt. Känns som lastaren kommit på denna maskin i Sverige.

https://de.m.wikibooks.org/wiki/Traktor ... Systra_750
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

treaser2

#170 » 20:48:51, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Göran Ekman (trådstartaren)

#171 » 21:32:18, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den grejen är väl bra på dom ställena man inte kommer in med en traktor eller lastmaskin.
Framtiden var väl att rationalisera bort människan som förare?
Om någon undrar varför jag inte har skrivit något om Systra traktorn, beror det på att jag har studerat tråden i sin helhet inklusive länkar samt att jag har studerat det jag hittat på nätet om Systran.
Återkommer i morgon.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#172 » 22:21:57, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser ju lite skabbig ut på bilderna, men med rätt pris och tillräckligt mycket entusiasm borde det kunna bli ett smidigt arbetsredskap om man har behov av en liten smidig maskin.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman (trådstartaren)

#173 » 08:52:35, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja med att tacka för auktionslänken. Har studerat bilderna i den, mer än engång.
Just det exemplaret känns inte rätt. Verkar inte ha fått den kärlek den behöver. Den står just nu i 68000kr resarvtionspris ej uppnått, ska man köpa en maskin som kräver en massa arbete,där man inte har möjlighet att prov köra det är hydrostat på den här där vill i vart fall jag kunna provköra. Då är det ett risktagande, då ska maskinen ha ett lågt pris. Vad som är prisläget på dessa maskiner, är lite svårt att säga. Utbudet är lite tunt, finns en liknande på Mascus i Nederländerna utan frontlastare begärt pris drygt 150000kr
Så just detta exemplar passar vi på.
En traktor liknande denna var med tidigt i tråden bland en massa större redskapsbärare tror att det var busolle som ordnade den länken och undrade om inte en Systra vore ett alternativ.
Varför jag inte högg på den då vet jag inte? Kan jag ha tyckt att det var för små hjul på den? Vet inte.
Jag har nu läst hela tråden och tittat på de flesta länkarna.
Det var någon ide om tidigt i tråden om att en tvåhålls traktor var viktigt , vilket kräver en vändbar förarplats. Efter en del tänkande så är det inte viktigt längre, det var mest lite grand av mitt minne av Staffan Söderbergs hemma bygge med en plog i var ända. I vårat fall var det nog mer än kul grej än viktigt.
Om jag jämmför en Systra 750 strax under 3000 kilo med en av de vanligaste traktorerna Sverige en
Valtra A75 ungefär lika motormässigt. Valtran är några hundra kilo större. Valtran har större hjul.
Jag är väldigt övertygad om att Systran är smidigare att köra med sin 4 hjuls styrning.
Undrar hur det sett ut på gården om det funnits en traktor liknande Systran som lastartraktor istället för den Ford 7840 med en rak sexa på 100 hk. Med dålig hydralpumps kapacite. Frågan om jag då skulle ha givit mig ut på jakt efter en last maskin.
Kikar jag på våran verksamhet i dag skulle en liten traktor som Systran vara perfekt för vältning/stenplockning ogräsharven, betesputsningen. Men då skulle det nog vara mera effekt i motorn. Och framför allt den skulle vara perfekt som maskin när det ska stängas grishagar idag körs stängsel pinnar tråd mm.runt med 8 ton teleskoplastare. Med en lastare på den skulle den kunna vara ett komplement/ backup till lastmaskinen.
Ju mer jag tänker på saken ju närmare mitt ideal är nog en traktor liknade denna, för några inlägg sen länkade MiM till något liknande maskin (bm tractor)kan även finnas något som heter Better, samt ett antal alptraktorer, som är med tidigt i tråden.
Med andra ord jag behöver inte bygga en egen traktor, den finns redan.
Tycker inte att jag har fått något svar på varför traktorer är byggda som dom är med motorn sittandes ihop med växellåda bakaxel. I ett gjutet hus som innehåller allt . Det var nog ett billigt sätt att bygga för hundra årsedan när det inte var så mycket avancerad teknik i en traktors bakända. Idag när bak ändan på traktorn ska inne hålla en avancerad växellåda bromsar och ett avancerat hydralsystem. Sedan ska hela alltet dela på samma olja.
Ser inte riktigt fördelen med att stoppa in allt i samma stål hus. Borde vara mycket enklare att rambygga med alla olika system separerad.
För min del kommer jag att hålla lite utkik efter en Doppstadt Systra . Om inte annant för att få möjlighet att känna och klämma lite.
Tycker att det är lite tunt med text på nätet och finns det text är den på tyska . Tekniska data klarar jag att plocka fram. Men har inte hittat så mycket mer, finns en hel del filmer på nätet. Dom har jag kollad på en del.
Vad är det som gör att en Valtra A 75 är en standard traktor medans en Systra 750 är något väldigt udda?
Skickar med en bild på traktorn i blinto auktionen.
Bild
Den här bilden är på maskinen som är tillsalu i Nederländerna. För 14500€

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#174 » 10:39:00, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av bilden att döma har systran på auktionen stått ett tag på samma ställa med tanke på bakhjulets nedsjunkning i marken.

Vet inte hur Blinto fungerar men klaravik får man vid hämtning provköra hur mycket man vill, överensstämmer inte skicket med förväntat så är de grönt att avstå och få pengar tillbaka. Givetvis görs ett försök att pruta på maskinen ifall de är lite lagom sämre skick än förväntat.

Du får hålla koll på om de dyker upp några fler Systra. Kanske är värt att köpa ett registerutdrag från transportstyrelsen för att få reda på hur många som finns i landet. Ev spåra någon återförsäljare bakåt i tiden?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Jimmy Nilsson

#175 » 22:20:17, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Onekligen en häftig traktor den där Systran. Men just den på auktionen skulle inte ens jag ta i med tång. På ena bilden ser man lyftarmen bak. Snustorrt och tom färgen är kvar på fettnipplen på en traktor från 96 . Men iofs. smörjfett är dyrt och man byter väl inte olja innan den druckit upp den gamla . På videon när de sitter och rattar så följer bakaxeln med lugnt och fint men framvagnen knycker ser ut som massa glapp i den.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

bm1113

#176 » 03:10:18, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om Lindner Lintrac Varit uppe men kom att tänka på dessa då de har fyrhjulstyrning även om de serut som en traktor
http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=29718&m=3649
Här är deras största 130 som jag inte vet om säljs i Sverige ?
https://www.lindner-traktoren.at/en/lan ... ntrac-130/
https://www.youtube.com/watch?v=nQmM2-OmCnw

Vet inte om detta är en 90 eller en 110 men lite jämförelse i alla fall
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman (trådstartaren)

#177 » 08:49:02, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lintrac har varit uppe tidigare. Jag har då ställt mig frågan varför finns inte styrbar bakaxel som tillbehör hos övriga traktortillverkarna?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#178 » 12:01:17, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinbärare med lite dragning åt lantbruks sidan, alptraktorer. Förutom Lintrac. Har hittat dessa.
Systra
Bild
Samt denna en Reform Monty tror att den här är från -08 gick på en auktion i Sverige för ett år sedan, drygt 260000kr.
Bild
Rigitrac har jag inte sett något spår av i Sverige . Vet ej årgång på dessa
Bild
Samt italienska Better BM. Den har vändbar förarplats.

Bild
Alla dessa ovan är byggda för att fungera i alperna, funkar i sidolutningar.
Börjar mer och mer tro att dessa har något att tillföra som små lätta lastartraktorer, absolut inte som dragare vid tyngre jordbearbetning.
Systran verkar vara lite osynlig på senare år.
Dom som har varit till salu är andra halvan av -90 talet. Verkar vara ganska enkel teknik på dessa, vilket kan vara en fördel när det gäller att hålla liv i prylarna, kan vara värt att fundera mer på.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#179 » 20:54:12, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas förklaringar till att Systra inte synts på länge.

https://www.atl.nu/lantbruk/traktortillverkaren-doppstadt-i-konkurs/
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman (trådstartaren)

#180 » 08:47:25, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det verkar som att märket försvann då.
Det jag har sett angående tekniska data är den här tyska Wikipedia sidan, som Alrik länkade till.
https://de.m.wikibooks.org/wiki/Traktor ... Systra_750
Den går att backa lite då ser man allt som dom tillverkat. Verkar som att Systra 750 vart ersatt av Trac 80
Som är lite större/ tyngre men med samma motorstorlekar. Samt att det funnits en Systra 550 som är lika 750 bortsett från motorn.
Har inte hittat några uppgifter vad traktorerna innehåller för delar , förutom motorn.
Får forska lite i det.
Systra 750 verkar vara tillverkad mellan -96 till -01.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SK Racing och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se