Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

När är en kopplingslamell sliten?

38 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 19:34:48, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byter koppling på en case 1494 och har köpt en komplett koppling från sparex. Med komplett trodde jag att allt var med, men det visade sig att lamellen till kraftuttagskopplingen inte är med i den satsen. På denna traktor sitter båda dessa kopplingar i en koppling med två lameller.
Jag antar att den inte ingår för att den inte alls slits så mycket som drivlamellen.
Och den gamla ser ju rätt bra ut. Men så tittade jag på en skrotad 1490 jag fick tag på billigt en gång för att ta delar till mina fungerande 1490 och 1494, som bara ska ha gått 1500 timmar, så de delar som går att använda från den är inte alls slitna. Enda grejen är att den hade stått ute länge i regnet isärmonterad så många grejer är rostiga. Men hur som helst, på den skrotade traktorn är lamellen 9,6mm tjock. På den jag byter koppling på är lamellen 8,9mm. Det är 1,5mm kvar att slita på båda sidor, alltså 3 mm, innan man är nere till nitarna. Är det då en lamell är utsliten?
Lamellen från den skrotade traktorn är alltså lite bättre, men samtidigt har det regnat på den några år, och den är lite rostig, inte så att den stör, och den går fint på splinesen , men hur är det med slitytan, den är ju nitad, men är den limmad också? Isåfall, kan vatten ha trängt in mellan metallen och slitytan på lamellen och orsakat rost som gör att limmet släpper? Eller håller nitarna ihop allt ändå?
Nu lär jag väl inte slita ut kraftuttagskopplingen ändå, men jag funderar på om det är bättre att ta den lamellen som är lite tjockare när man ändå har monterat isär allt?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



torbjorn_forsman

#2 » 22:07:28, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det något om förslitningsgräns för lamellens tjocklek i VHB?

Nu vet jag inte hur just den kopplingen ser ut, men på en vanlig lamellkoppling till personbil kan man få en viss känsla för hur mycket man har kvar att slita på genom att montera lamell och tryckplatta, och lägga märke till hur mycket tryckplattan pressas ihop när man drar åt fästskruvarna för den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#3 » 22:24:36, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny skulle kännas klart bäst om du hittar nån. Dyngtråkigt att göra om allt jobb.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Andreas.karlsson

#4 » 22:46:57, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det antagligen endast dubbelkoppling till de traktorerna, men du är säker på att det är just en dubbelkoppling du har köpt?
Är det gravrost runtom lamellerna, så är det väl stor risk att fukt har trängt emellan och skapat rost inunder....borsta rent med stålborste och lägg något plant på lamellerna så du kan försäkra dig om att de är helt plana. Vid minsta tveksamhet, skaffa en ny lamell även om det känns surt.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Henrik1977 (trådstartaren)

#5 » 01:12:04, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det står ingenting om lamellerna i verkstadshandboken, vilket jag tycker är lite underligt, ändå är det en sån där detaljerad bok med bilder och steg för sten för allting.
Det är ingen gravrost, bara lite ytrost. Det är inte rost mellan plåten och beläggen så att det syns ifrån kanten iallafall.
Ja, det är en dubbelkoppling. Den ser ut som det ska och mekanismen och tryckplattan för kraftuttagskopplingen finns där.

En annan fråga angående såna kopplingar.. den här traktorn finns både som tvåhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Men lamellerna är original olika beroende på om det är 2 eller 4 WD. Den tvåhjulsdrivna har en slät lamell över hela ytan. Men den fyrhjulsdrivna har lameller med vingar, som en stjärna, så den totala lamellytan n är nog mindre än halva arean jämfört med den tvåhjulsdrivna, och den är gjord av nåt annat material.
Som ersättningskoppling kör de på med samma till båda nu, och då ser den ut som till den fyrhjulsdrivna. Köper man bara lamellen är den tvåhjuldrivna dyrare.
Vad är poängen med detta? Vad är skillnaden? Varför bara uttnyttja halva ytan?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 02:17:29, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad brukar ni har för fett på splinesen till lamellerna? Är kopparpasta bra? Det står inte nåt om detta heller i verkstadshandboken, men jag antar att nåt är bra att ha på?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Stefan1972

#7 » 09:29:45, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta ska du ABSOLUT Inte använda...............det är liksom metallpartiklar i det och när fettet försvunnit så kan du ju räkna ut hur bra det kommer bli. Det finns speciellt fett för detta men å andra sidan så har jag minst lika många ggr använt vanligt fett och strukit ut det tunt utan nå större problem . Det korrekta fettet är ganska segt och de menar väl på att det sitter kvar längre utan att slungas bort.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 09:40:47, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med att fetta in splinesen är egentligen bara att det ska finnas något oljigt eller fett där som hindrar lamellen från att rosta fast på axeln. Men det ska ju inte heller vara så segt att det limmar fast lamellcentrum på axeln och hindrar det från att röra sig i längdled om det behövs. Vanligt chassifett eller vad man nu har för någonting i fettsprutan för dagen går i praktiken utmärkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 11:13:43, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, segare fett som är avsedd för glidlager är kanske bättre då?
Men är inte vitsen med kopparfett att kopparn i sig hindrar kärvning, även efter att fettet har torkat bort?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Murre o2

#10 » 11:26:22, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:Ok, segare fett som är avsedd för glidlager är kanske bättre då?
Men är inte vitsen med kopparfett att kopparn i sig hindrar kärvning, även efter att fettet har torkat bort?

Jo samt att kopparfettet tål höga temperaturer.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Henrik1977 (trådstartaren)

#11 » 11:40:54, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Henrik1977 skrev:Ok, segare fett som är avsedd för glidlager är kanske bättre då?
Men är inte vitsen med kopparfett att kopparn i sig hindrar kärvning, även efter att fettet har torkat bort?

Jo samt att kopparfettet tål höga temperaturer.


Skulle du använda kopparpasta till lamellsplines då? Eller glidlagerfett? Eller vanligt fett?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#12 » 12:17:22, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha letat lite på nätet så har jag hittat olika bud om kopparpasta. I en anvisning hur man byter koppling på en grålle så står det att man ska smörja med kopparpasta. På nåt annat ställe står det att man inte ska smörja med kopparpasta..
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

igelkottar

#13 » 12:21:18, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörja med vad du har, men om du tar kopparpasta så ta mindre än hälften av vad du gör när du smörjer sparsamt.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stefan1972

#14 » 12:40:07, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med kopparpasta har det ju gått troll i och titta istället vad det är tänkt till från början så förstår man varför metallen gör nytta. Sen att bilnissar i allmänhet har börja dränka allt i det är ju helt fel egentligen. Själv har jag lagat massor med bilar där de har smetat in det på helt fel ställen och orsakat problem. En klassiker är ju glidbultar och sånt på bromsok. Helt förkastligt och för att nämna saken så lagade jag nån jänkepickup. Ägaren hade fixat oken själv så de kunde de absolut inte vara men jag kom ingenstans annat än att kolvarna knappt rörde sig. vad hade han smort med? Jo drivor med kopparfett såklart........Inte lite heller.
Från början är det en industriell grej och som man använder på skruvar och förband som i sig är väldigt heta. Sådana skruvförband kan bli ett med varann om det blir tillräckligt varmt och använder man då dylika smörjmedel så får man ett skyddande skikt med annan metall i tex ett gängförband och då lossar lättare.
På bilar är det bra för tex grenrörsmuttrar och sånt för det blir ju samma grej.
Men som allmänt smörjmedel. Absolut inte.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Henrik1977 (trådstartaren)

#15 » 12:51:51, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men.. vad något gjordes till första gången säger ju inget om vad det kan och bör användas till. Det allra mesta har ju flera användningsområden. Men du skrev att man inte ska ha kopparpasta på kopplingssplines, men isåfall varför inte? Vitsen med kopparpastan ä väl långtidseffekten, att kopparn ger en smörjande effekt mellan metaller och förhindrar kärvning långt efter att fettet har torkat bort?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rubert, Swe1080 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se