Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

När är en kopplingslamell sliten?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

igelkottar

#16 » 13:00:05, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitsen med kopparpastan är just vad Stefan1972 skrev, För höga temperaturer, sedan att det kan användas på andra ställen är en annan sak.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Stefan1972

#17 » 13:00:26, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä tyvärr fungerar det inte så. Kopparpasta där fettet torkat bort blir nån smulig massa som inte smörjer överhuvudtaget. Snarare tvärtom. grundtanken är liksom inte att det ska smörja utan att förhindra att metaller bränner ihop. Alltså rent galvaniskt.
Ett skruvförband där du har tex ett antal vanliga skruv och mutter och de kanske går med väldigt höga temperaturer. Där kan skruv och mutter verkligen bli ett med varann. Kan skära ihop nå vansinnigt även om det inte handlar om rost utan det är temperaturerna som bränner ihop det. Då blir det aningen lättare med dylika produkter för kopparen eller aluminiumet ligger som isolation mellan metallerna och förhindrar fastbränning. Det handlar alltså inte om att det smörjer nåt rörligt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#18 » 13:12:01, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta= Bosse bildoktorn

Han är ju en medial filur som sålt in detta med att använda det i varenda grej han skruvat med.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Andreas.karlsson

#19 » 18:25:37, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag smorde mina splines med alu-pasta....är de lika illa som koppar?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

qsecofr

#20 » 19:19:11, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liiite ot men på en utombordare jag köpte med elfel hade de fyllt kontakten mellan motor och reglage med, ja du gissade rätt. Kopparpasta.

Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#21 » 00:38:24, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss helt enkelt konstatera att koppar- och aluminiumpasta YTTERST sällan ska användas i lagringar och på andra ställen där det sker rörelse under drift. De är tänkta för skruvförband och liknande som ska dras åt en gång för alla och sedan sitta stilla tills det finns anledning att lossa.

Aluminiumpasta använder man på ställen där kopparpastan skulle kunna orsaka galvanisk korrosion. Med dessa kan man också jämställa gammaldags grafitfett, Glansolin mm. Det lär också finnas någon special-metallpulver-pasta som är avsedd för att hindra rostfria skruvar och muttrar att bränna ihop eller skära i gängorna.

Det enda ställe jag känner till, där en seriös fordonstillverkare anger att man ska smörja något rörligt med kopparpasta, är glidpinnarna för en del japanska skivbromsok från 80-talet. Troligen är det bromstillverkaren som ligger bakom, eftersom man hittar exakt samma text i verkstadshandböcker för både Datsun/Nissan personbilar och Kawasaki motorcyklar från den tiden. På "japansk engelska" heter kopparpasta för övrigt PBC (polybutyl cuprysil) grease.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#22 » 08:37:51, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Bosse läser den här tråden blir det öppet krig :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Michael Meier

#23 » 08:56:22, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosse vart tvungen att ge avbön, backa en aning och motvilligt säga i sändning att han vart feltolkad, han smetade på kopparpasta mellan fälg och nav en gång i tiden.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#24 » 09:05:03, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa saker får bli oskyddade när andra saker är viktigare, den viktigaste är livslängden och funktion på friktionsbelägget, ökat slitage på splines får man på köpet när man blandar två olika komponenter i samma hus.

Ungefär samma problem med våta bromsar i gemensam oljevolym, grymt förödande för renlighetskrävande komponenter att leva i samma miljö.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#25 » 09:23:07, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Jag smorde mina splines med alu-pasta....är de lika illa som koppar?


ja tyvärr.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Henrik1977 (trådstartaren)

#26 » 11:04:08, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vissa saker får bli oskyddade när andra saker är viktigare, den viktigaste är livslängden och funktion på friktionsbelägget, ökat slitage på splines får man på köpet när man blandar två olika komponenter i samma hus.

Ungefär samma problem med våta bromsar i gemensam oljevolym, grymt förödande för renlighetskrävande komponenter att leva i samma miljö.


Är det bäst att montera lamellen på torra splines då? I verkstadshandboken står det inget om att man ska ha något fett på, men är det inte risk att lamellen kärvar fast då, och inte rör sig på axeln?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Ingoberra

#27 » 13:37:44, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.traktordelar.net/traktordel ... 01410.html
För optimal urkopplings funktion över tid, är fett på axeln ett måste. Överdriv inte

1 person gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Stefan1972

#28 » 13:53:18, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitsen med ett ytterst tunt lager fett är att man håller rosten borta. För rörlighetens skull så går det utan fett men det som monteras torrt och kanske inte ens rengörs vill gärna träta ganska snart just för att det till slut får en hinna med rost. Detta särskilt då nånting står länge. Det är ju liksom inte så att det går tungt på nåt vis utan fett.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

perraiskogen

#29 » 16:16:55, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns fett för höga tryck, det jag har är iaf rött. Stod i VHB när jag bytte koppling på valmeten att det skulle smörjas in med lite sådant fett. Ska bara vara ett väldigt tunt lager, det ska ju egentligen inte smörja, utan mer förhindra att det fastnar ihop.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

Wizzman

#30 » 21:53:44, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta använde jag. 5kr, går att beställa på närmsta Autoexperten

https://www.autoexperten.se/produkt/kop ... tt-1-gram/

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bengt Persson, Google Adsense [Bot], Ole.L och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se