Låt oss helt enkelt konstatera att koppar- och aluminiumpasta YTTERST sällan ska användas i lagringar och på andra ställen där det sker rörelse under drift. De är tänkta för skruvförband och liknande som ska dras åt en gång för alla och sedan sitta stilla tills det finns anledning att lossa.
Aluminiumpasta använder man på ställen där kopparpastan skulle kunna orsaka galvanisk korrosion. Med dessa kan man också jämställa gammaldags grafitfett, Glansolin mm. Det lär också finnas någon special-metallpulver-pasta som är avsedd för att hindra rostfria skruvar och muttrar att bränna ihop eller skära i gängorna.
Det enda ställe jag känner till, där en seriös fordonstillverkare anger att man ska smörja något rörligt med kopparpasta, är glidpinnarna för en del japanska skivbromsok från 80-talet. Troligen är det bromstillverkaren som ligger bakom, eftersom man hittar exakt samma text i verkstadshandböcker för både Datsun/Nissan personbilar och Kawasaki motorcyklar från den tiden. På "japansk engelska" heter kopparpasta för övrigt PBC (polybutyl cuprysil)
grease.