Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mekartips: Billigt verktyg för att dra ut bussningar till styrspindel Ferguson och liknande

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ZNikke (trådstartaren)

#1 » 23:21:29, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Jag hittade ingen mekartips-avdelning, så detta inlägg hamnade här då mitt grundproblem var traktorrelaterat.

Problem: Byta bussningar till styrspindeln på en Ferguson TEA20, aka Grålle. Man kommer inte åt "bakifrån" eftersom bussningarna sitter i var sin ände på ett rör som bara är något större än bussningarnas innerdiameter, och i röret har det frästs ut lagerlägen för bussningarna som är något längre än bussningarna.

Efter att ha konstaterat att jag inte kommer åt med någon av de (erkänt billiga, men jag är hobbyist) avdragarna jag hade tillgång till så hade jag lite huvudbry. Standardmetoden är tydligen att göra en svetsrand inuti, men det kändes mindre lockande då jag vill minnas att detta är en bronsbussning (det blir mindre hälsosamma ångor...) och jag dessutom inte vill härja med en svets i ett vanlig radhusgarage.

Efter att ha filosoferat med min far en stund om olika avdragaralternativ till mer eller mindre vansinnespriser så kläcker han ur sig: Men, borde det inte funka att bara hitta/göra en bricka med rätt ytterdiameter, såga den på hälften och pillra in delarna var för sig?

Efter att ha funderat några sekunder så var svaret: Jo, det borde det ju göra.

I garaget konstaterar jag att jag hade en M20:s bricka som var strax för stor, delade den i två halvor och gick loss med filen. Efter att ha fått ner brickan till rätt dimension rundade jag hörnen "på höjden" så att det skulle rymmas att vinkla upp den på baksidan av bussningen.

Just att pillra in den och vinkla dit den gick rätt bra med första halvan, men andra halvan var feppligare. Jag använde en pinne från varje håll att peta med, förmodligen är något magnetiskt att föredra.

Till slut var lyckan gjord:

Bild
Bild

Efter detta så var det bara att fortsätta med M16-gängstång och lämplig kombination av brickor, muttrar och lagom hylsa från 3/4" satsen för att lägga spänning på "avdragaren", och i ett fall av fyra ett bestämt knack med slägghammaren för att det skulle lossna.

Då jag inte sett denna variant förut, vare sig i verkligheten eller på Internets, tyckte jag att det kunde vara lämpligt att dela med sig av denna monsterdyra lösning på problemet :grin:

Och om det visar sig att jag återuppfunnit ett välkänt hjul, så får jag väl nöja mig med att ha förgyllt någons kväll...

5 personer gillar det här inlägget.
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20



BulleBock

#2 » 23:37:11, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé om man inte har så stort utbud, annars brukar man svetsa om det är stål. Annars brukar man värma ordentligt med gasverk, så trillar dom ut. Annars alra enklast är att ta en vass huggmejsel och knäcka bussningen, sätt spetsen på mejseln på kanten av bussningen och slå snett in mot mitten så du knäcker bussningen sen får du slå ner mejseln mellan bussningen och spindeln och knäcker den. Sen tar du ut den. Puttsa lite med smärgduk och olja i hålet om du gör nått märke sne bara att slå i ny bussning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BulleBock
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:24:42, 18-04-2014
Ort: Skåne Simrishamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson 135 1971 med Perkins AD3.152, Multipower, Gör 45km/h

insve

#3 » 23:46:51, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du delar med dej av dina idéer, det borde kanske finnas en idébank.
En metod jag använt för att dra ut lagerbanor när jag inte kommit åt med någon lämplig avdragare.
Kapa en bricka så den får flata sidor något mindre än hålet, stick ner den i hålet på kant och vänd den. Även brickan måste vara något mindre i ytterdiameter än hålet bakom lagerbanan.
Jag har även en gång gjort en bricka med gänga för gängstången då det inte gick att sticka in den bakifrån.
Jag fick i och för sig tipset att dra en svetssträng i lagerbanan här på forumet men det är inte alltid man vill in och svetsa i delarna.

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Edholm09

#4 » 08:07:43, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart idé.

På verkstan för jag jobbade tidigare så hade vi en draghammare med en plåtbit svetsad längst ner, svetsad så den stack ut åt ena sidan,
Den va suverän att komma åt med bakom lager, man får flytta den eftersom och knacka runt om.
Imponerande vilka lager man fick ut med en sådan vek konstruktion.

Mvh/Edholm

3 personer gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ZNikke (trådstartaren)

#5 » 10:25:48, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ZNikke skrev:Efter att ha fått ner brickan till rätt dimension rundade jag hörnen "på höjden" så att det skulle rymmas att vinkla upp den på baksidan av bussningen.


Jag insåg när jag läste det här igen att det inte var helt uppenbart hur jag gjorde, så passade på att ta en bild av bara brickhalvorna nu på morgonen:

Bild

Med de yttersta hörnen rundade gick det att vända upp brickorna i de få mm som fanns bakom bussningen innan det smalnade av, och det låg an mot bussningen i princip hela vägen runt. Bussningen var ju ganska tunn, och jag ville ha så mycket anliggningsyta som möjligt.

4 personer gillar det här inlägget.
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

Murre o2

#6 » 13:57:48, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många sätt att göra saker på. Själv kör jag i sådana här fall med hel bricka som slipas på sidorna enligt tipset innan. Enklare att hålla reda på en hel bricka än två halvor mem annars fungerar givetvis det också.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

ZNikke (trådstartaren)

#7 » 14:26:59, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Finns många sätt att göra saker på. Själv kör jag i sådana här fall med hel bricka som slipas på sidorna enligt tipset innan. Enklare att hålla reda på en hel bricka än två halvor mem annars fungerar givetvis det också.


Jo, det beror lite på. I mitt fall så var bussningen tunn i kombination med väldigt lite utrymme bakom och då funkade det bättre med två halvor, kortare radie blir kortare "svep" när man ska vinkla upp den vilket gick bättre i just det här fallet för mig.

Annars håller jag med, en hel bricka är definitivt att föredra om man har möjlighet :-)
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

Murre o2

#8 » 23:08:07, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligaste problemet annars som jag stött på är ju yttre lagerbanan till ett kullager som skall ut. Svetsa sträng på insidan för att krympa tycker jag inte alltid fungerar bra nog så jag brukar avsluta med att svetsa fast en bricka med hål i. Den kan man ha som fäste för en glidhammare för lättare rycka ut lagerbanan. Tips och ide avdelning kanske inte skulle vara så dumt i alla fall :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

InläggDetta inlägg har raderats av BM 4 ever den 23:59:47, 10-01-2019.

goslin

#10 » 11:36:17, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BulleBock skrev:Bra idé om man inte har så stort utbud, annars brukar man svetsa om det är stål. Annars brukar man värma ordentligt med gasverk, så trillar dom ut. Annars alra enklast är att ta en vass huggmejsel och knäcka bussningen, sätt spetsen på mejseln på kanten av bussningen och slå snett in mot mitten så du knäcker bussningen sen får du slå ner mejseln mellan bussningen och spindeln och knäcker den. Sen tar du ut den. Puttsa lite med smärgduk och olja i hålet om du gör nått märke sne bara att slå i ny bussning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej!
Jag fegade med en typ minitigersåg så att spänningen i bussningen släppte och det blev i princip inga märken på insidan av röret från den sågningen.
Med vänlig hälsning
/Gösta

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Stridis2

#11 » 12:43:58, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tråd som heter något i stiil med "Tips och trix i verkstaden" där detta inlägg hade passat bra.

Apropå svetsa ur lagerbanor så ska man inte elda på alltför mycket...
Jag skulle ha ut yttre lagerbanan från ett nållager i min billyft. Omöjligt att komma åt bakifrån att knacka, så svetsen åkte fram. Problemet var bara det att jag brännde igenom lagerbanan så jag svetsade fast den i lagerhållaren. Sedan var den riktigt svår att få ut...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM 4 ever

#12 » 12:27:53, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur löste du det ? Roterande filmaskin?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stridis2

#13 » 22:21:24, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menar mina bravader med fastsvetsad lagerbana så blev det dremmel med kapskiva. Klöv lagerbanan på några ställen (mycket drygt!) och kunde bända ut bitarna. Men lagerhållaren var ändå skrot. Fick tillverka en ny, men jag var tvungen att få ut lagret så jag kunde mäta upp till verktygsmakaren som gjorde lagerhållaren. Massa onödigt jobb bara för man var dum (eller för man gjorde en missbedömning...) :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se