Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Spekulant på en Krabat -56

53 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hassel89 (trådstartaren)

#16 » 00:55:40, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ja, då står krabaten på gården. Redan satt den i arbete med snöplogning.

Första frågan..... hur mycket och vilken olja ska det vara i regulatorn? Ser att den har en separat oljepåfyllning.n


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956



BM425

#17 » 17:34:46, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket vid regulatorn är bara påfyllning för motorns olja samt avluftning. Regulatorn smörjs med motoroljan genom det lilla röret fram på motorn, det droppar där ner på axeln/lagret i regulatorn.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Hassel89 (trådstartaren)

#18 » 18:00:10, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Locket vid regulatorn är bara påfyllning för motorns olja samt avluftning. Regulatorn smörjs med motoroljan genom det lilla röret fram på motorn, det droppar där ner på axeln/lagret i regulatorn.

Anders


Aaah! Jag visste att jag hade läst nått liknande nånstans men hittade inte texten och sen blev jag osäker när jag såg locket. Tack!!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

torbjorn_forsman

#19 » 22:21:00, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det sammanhanget kan man erinra sig vad en bekant upptäckte på en Volvo T31. Det var stopp i smörjröret till regulatorn, så den hade gått utan smörjning länge innan han tog över traktorn. Axiallagret och minst ett kullager till var totalt utslitna, men det gick att få ordning på det hela.
Så ett tips är att lossa röret från nippeln på regulatorn medan motorn är igång, och kolla att det verkligen kommer fram olja där.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hassel89 (trådstartaren)

#20 » 12:13:44, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:I det sammanhanget kan man erinra sig vad en bekant upptäckte på en Volvo T31. Det var stopp i smörjröret till regulatorn, så den hade gått utan smörjning länge innan han tog över traktorn. Axiallagret och minst ett kullager till var totalt utslitna, men det gick att få ordning på det hela.
Så ett tips är att lossa röret från nippeln på regulatorn medan motorn är igång, och kolla att det verkligen kommer fram olja där.


Klart värt att kolla upp det. Planen är att jag ska se över det maskinella framåt vårkanten med service osv, ska se till att kolla det där röret också. :smile: Såklart läcker förgasaren lite bensin också, men det är inte värre än att det fuktar lite och traktorn går finfint utan att behöva laborera med choken, så det får nog vara tills det börjar strula på riktigt :huh:

Sen ska det till lite annat som hydraulisk tryckstång till trepunkten osv, men det är en annan historia. Det är någon som har satt en enkelverkande ventil antagligen till frontlastare, kanske går att bygga vidare på det.

Förresten.... Framfälgarna/däcken är ju att jämföra med cykelhjul på den här. Någon som har koll på bultcirkeln?! Skulle vilja på med bredare fälgar/däck.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

Hassel89 (trådstartaren)

#21 » 23:08:10, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190118/ee851f10b5b173d3d310e6bb13cd17f0.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190118/e9b2d7a088d92753b278b805e254dad6.jpg


Nu har den fått vara ute och skotta vid flera tillfällen! Jösses vilken trevlig maskin

Men en ?att göra?-lista växer sakta fram.

Först och främst är det detta med service.

Är det lika tänddelar som B4B, eller skiljer det nått? Tänker främst på rotor och fördelarlock, brytarspets osv.


Skickat från min iPad med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

torbjorn_forsman

#22 » 23:35:59, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns minst tre olika fördelare bara på B4B i personbilsutförande, så om du ska handla tänddelar bör du ha reda på fördelarens fabrikat och nummer. Den allra äldsta fördelaren var amerikansk, troligen Auto-Lite, och de senare Bosch.
På Bosch-fördelare från den tiden är brytarna olika beroende på om fördelaren har vakuumtändförställning eller inte, samt beroende på om fördelaren roterar medurs eller moturs. Så vitt jag vet så brukar B4B ha vakuumtändförställning när den sitter i en Volvo PV, men det är inte säkert att det finns på traktorutförandet av motorn.

Ett tips till är att inte byta tänddelar bara för att de "ska bytas". Avsyna de gamla delarna noga innan du avgör om något behöver åtgärdas. När tänddelar går sönder så är det vanligtvis nästan nya delar som går sönder pga fabrikationsfel.
Brytarna kan hålla nästan obegränsad tid om kondensatorn är i bra skick, kammen korrekt smord, slutningsvinkeln rätt inställd, och det är rent och fritt från olja omkring dem.
Fördelarlock och rotor som inte har några sprickor eller andra uppenbara fel, men där bakeliten börjar bli söndervittrad på ytan och vill dra åt sig fukt, kan bli bättre än nya om man rengör dem MYCKET noga (börja med "garagemässiga" rengöringsmetoder, ta bort centrumkolet ur fördelarlocket och kör dem sedan i diskmaskin, låt torka i ugn eller värmeskåp vid knappt 100 grader) , lacka dem sedan med en bra klarlack.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hassel89 (trådstartaren)

#23 » 09:20:37, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dina tankar och tips :smile: Traktorn går ju fint i dagsläget som tur är, så jag har gott om tid att syna dom befintliga delarna som sitter där :smile:

Upptäckte att det sitter fel tändstift i den, just nu sitter det NGK B5HS som är några milimeter för långa, som tur är var det inga problem att lossa på dom. Var orolig att gängorna skulle ha sotat igen, vet av erfarenhet att det brukar bli intressant då. :ohnej:

Beställde nya stift, filter och remmar från OIE, blir lite service i helgen är tanken. Är ruskigt nöjd med traktorn och den enda frågan jag ställer mig är, varför har jag inte köpt en traktor tidigare? :skratta3:

8 personer gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

rikard eriksson

#24 » 21:39:33, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta vilken fin traktor, och vilket fint skick!
Lite service och underhåll så kommer du att kunna ha nytta av den under lång tid framöver!
Anledningen och fördelen med de smala framdäcken är att traktorn är lättstyrd, med bredare framdäck blir den bara mer tungstyrd.

Någon hade en fundering om modellbeteckningarna på motorer i bl.a. volvo T-24
Första bokstaven anger användningsområde, A= Lastbilsmotorer B= Personvagnsmotorer C= Traktormotorer D= Större traktormotorer
Andra bokstaven som kommer före eller efter siffrorna anger bränsle, B,D,F eller H (Hässelman)
Siffrorna var först antalet cylindrar men övergick sedan i cylindervolymen.
rikard eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:24, 12-05-2009
Ort: frödinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo
Volvo T-21 till volvo 2650

Hassel89 (trådstartaren)

#25 » 08:58:39, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :) Jo den är tämligen välbevarad. :photograph:

Jo, förstår tanken bakom dom smala däcken. Men jag behöver köpa nya och det hade varit trevligt med lite mer gummi. :grin: Har sett att senare krabater/terrier har andra fälgar.

Frågan är vilka fälgar som kan tänkas passa. Jag har inte mätt bultcirkeln, men ögonmåttet säger mig att vissa MF-fälgar verkar vara likadana fast bredare. Typ MF 135, någon som kan bekräfta? :klia: Misstänker att det är lättare att snubbla över såna nämligen....
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

Hassel89 (trådstartaren)

#26 » 14:19:31, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart har jag haft krabaten i tre månader och är så otroligt nöjd! Har kört snö med den och nu i helgen provade jag att flytta runt lite sten på tomten, hade jag gjort det för hand så hade jag knäckt både ryggen och skottkärran, nu gick det med lätthet och utan problem.

Har gett traktorn lite service med nya stift, nya remmar, olja, filter, gjort rent oljebadsrenaren och gett traktorn en rejäl smörjning. Fick även tag på en "ploglampa" så nu ser man faktiskt nånting bakåt också. Startar alltid och går så fint att en nästan blir tårögd!

I sommar ska jag renovera sidorutorna till hytten och byta olja i transmissionen. Är väl egentligen det enda som behöver göras, lite ny färg hade inte skadat dock men vi får se vad som hinns med.

Är dock på jakt efter en "lastbrygga" och en vettig bakskopa, får se vad man kan frambringa.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

BM425

#27 » 17:04:21, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det en go behändig liten traktor, smidig o lättkörd :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Hassel89 (trådstartaren)

#28 » 14:09:31, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krabaten jobbar på som vanligt, men jag har blivit sugen på att fixa ett hydrauliskt toppstag till bakskopan.

Jag är inte alls så hemma på det här med hydraulik, men såhär ser det ut just nu på min Krabat. Det sitter nån form av ventil alldeles brevid sitsen, den blå/rostfärgade saken som syns i nederkant. Kanske till frontlastare nån gång i tiden?
Antar att jag behöver ha något lite mer sofistikerat än så för att få till en dubbelverkande funktion på bakskopan. Kan någon hjälpa mig att plocka ihop lämpligt ventilpaket/hydraulcylinder från oie eller Kellfri eller nått sånt? Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/abb3ebc8b99659a6c4e2402d39ff2b4d.jpg


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

Hassel89 (trådstartaren)

#29 » 12:47:47, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har förslag på vettiga alternativ till Zenith förgasaren som sitter på dessa traktorer? Vet att Weber 34 ICH är ett alternativ, men jag är lite snål och tycker det blir för dyrt....

Min traktor funkar ju med Zenith-gasaren, men går inte helt 100. Skulle gärna ha nått annat istället, gärna nått som är relativt enkelt att få tag i och som det finns reservdelar till. Gärna utan allt för mycket modifikationer också.

Förslag?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

BM425

#30 » 13:01:16, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läsvärt om du inte gjort det tidigare G-son @ [Traktorer] BM 425 Terrier Förgasare

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dea, Maor, trakorwille och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se