Hej motorintresserade
Jag har nyligen köpte en Volvo Bm T400 årsmodell 1964. Den är funktionellt bruksskick och har trevligt motorljud. Tyvärr går temperaturen upp för högt enligt mätaren och det är detta problem jag behöver hjälp med.
Min erfarenhet från dieselmotorer är låg och jag är självlärd (mest skruvat äldre trädgårdsmaskiner med tvåtakt och luftkylning).
Mätaren som ej är original och kommer från biltema visar en kylvätsketemperatur runt kokpunkten och ibland över. Dock har det aldrig börjat ryka ånga från kylsystemet. Vätskan i frontkylaren blir inte varm och varken intag eller retur mellan pump och frontkylare blir varm. Intag och retur från pumpen till motorn blir varm men inte mer än att man kan vidröra gummislangen utan att skada sig (varm men inte kokhet). Hytten är utrustad med vätskeburen centralvärme och då jag skruvar på den blir elementen varma men inte så jag bränner mig då jag vidrör dem.
Jag tänker mig därför två alternativ. 1) Kylvätsketermometern visar felaktigt värde. 2) pumpen är trasig.
Då kylarvätskan inte cirkulerar i kylaren (frontblocket) är det lätt att tro att det är alternativ 2 som är viktigast att åtgärda. Dock sa en bonde i trakten att det finns en termostat i pumpen som först slår på då kylarvätsketemperaturen når tillräckligt hög temperatur just för att dieselmotorn inte ska arbeta med för hög nedkylning. Stämmer det, kan inte hitta uppgift om det i instruktionsboken.
Jag önskar därför tips om hur jag kan felsöka problemet närmare. Jag passar på att samtidigt höra om erfarenheter från den kylvätskepunp som finns att köpa från Ellös, priset på 600 kr exkl.m. får en att undra om kvalitén är god.
Bilder på skönheten kommer senare då jag kunnat köra ut den i solljuset.
/Per