Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Pto koppling bekymmer deutz 5206

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ingoberra (trådstartaren)

#16 » 15:40:22, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suck stön å stånk. Idag släppte brevbäraren av lite prylar. Synd bara att beställaren inte hade 100 koll. Beställde denna https://www.oie.se/Produkt/koppling-280 ... EUTZD5206A Jag har ju dock en standard dual clutch å inte en oberoende som jag beställde. Verkar som en komplett koppling lär köpas i tyskland. En 3 armad verkar dessutom kosta änne mer. Kanske blir S& Hak ändå.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



Ingoberra (trådstartaren)

#17 » 15:43:45, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suck stön å stånk. Idag släppte brevbäraren av lite prylar. Synd bara att beställaren inte hade 100 koll. Beställde denna https://www.oie.se/Produkt/koppling-280 ... EUTZD5206A Jag har ju dock en standard dual clutch å inte en oberoende som jag beställde. Verkar som en komplett koppling lär köpas i tyskland. En 3 armad verkar dessutom kosta änne mer. Kanske blir S& Hak ändå.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

bassek

#18 » 21:25:27, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns iallafall rätt tryckplatta
https://www.vapormatic.com/tractor-part ... st/VPG1255
Men jag hade nog låtit en verkstad tillverka nya bultar till den gamla kopplingen, och justerat den rätt, så skulle det nog fungera i många år till.
Jag tror OBS TROR att du har haft för långt slag på pto-kopplingsområdet på kopplingspedalen, som har orsakat brottet på bulten.
MVH Basse

1 person gillar det här inlägget.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Ingoberra (trådstartaren)

#19 » 22:14:02, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper nog dom svindyra bultarna ändå. Ja bulten har nog brutis av. Är dock inte 100 hur jag ska justera. Dra ihop den som gick av eller justera den innre skruven så armen kommer längre ifrån tryckplattan?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#20 » 22:51:04, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller menar du jag ska korta slaglängden på pedalen?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#21 » 20:42:24, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suuuuuuuuuuuuuck va less jag är nu. Fick dom nya öglebultarna idag. Dom gamla hade m8x1.25 gänga, dom nya 1.0. Så då står man där igen. Dessutom måste jag klantat mig när jag monterade urtrampningslagret som kostade runt 1000kr. Det hackar ibland som om nån kula blitt lite platt. Går å lägger mig, kliver upp vid midsommar. Kanske.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

bassek

#22 » 21:56:38, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Nej, inte kan du sluta nu, du har ju nått botten och då kan det ju bara bli bätter väl? Det borde gå fint att få tag på M8x1,0 muttrar, och borra ur de gamla och ev korta ner dem och använda som bricka. Och uttrampningslagret, kollade du att det roterade fint innan montage? annars kan du ju ringa OIE (eller var du köpte det) och kolla med dom om de haft problem med dessa innan, det har hänt mig att jag fått defekta delar, därför ska de kollas noga innan montage. Ta nu en öl och ta nya tag i morgon!!
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Ingoberra (trådstartaren)

#23 » 22:40:07, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gett upp har jag väl inte gjort. Får jag bara avreagera mig på nåt så äre lugnt. Urkopplingslagret såg inte riktigt lika ut som det gamla. Samma mått förutom 1mm högre. Så när jag monterade det första gången så tog plåten på lagret i så det gick inte fritt. Då hade jag lagt innerdelen i frysen före å ljummade lagret något. Men fick ju dra av lagret igen det å svarva lagerhållaren något. Inge frys eller värme vid andra monteringen, gick betydligt tyngre å montera. Så jag får nog skylla mig själv helt enkelt. Fingängad mutter hade nog gått å få tag på men den andra är nog en härdad historia. Ska vi gissa nå pris på dom. Lär väl inte kosta under tusingen för 3 st gissar jag.
Bild
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#24 » 13:38:11, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttrar fanns inte å få tag i längre. Så det blir retur på bultarna. Lutar åt en koppling ifrån tyskland nu. Visst skulle en 250 istället för en 228 pto disk passa? Den är både billigare å borde tåla mer. Samt en pryl mindre å skicka tillbaka.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#25 » 15:47:16, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var äntligen rätt grejer hemma. Med lite assistans ikväll ska den var redo imorrn. Den nya pto lamellen var hela 0.15mm tjockare än den gamla. Så den tusingen kunde man ha sparat in. Visst är det en transportsäkring kl 6 på bilden?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#26 » 17:24:05, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdraget slutfört! Gjorde grovjobbet igårkväll och finliret idag. Kan bara säga att det finns inga genvägar till ett smidigt kopplingsbyte. Jag tog tid på vid centrering av lamellen, men då gled den ihop på 5 min. Hade även 2 styrpinnar längst ner som underlättade en aning gissar jag. Å resultatet vart en underbar koppling. Ca 50% mer lättrampad. Den kopplar ur till 100%. Inga mer dubbeltramp vid byte av riktning så mitt vänsterknä är evigt tacksam. Jag är redo för helgens 30mm nederbörd.

3 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#27 » 19:36:25, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 3-4 h körning med snöslunga så kopplar den inte ur lika bra som vid första provkörning. Speciellt ptokopplingen. Nu måste man bromsa ptoaxeln lite försiktigt med spaken så axeln stannar innan man kan lägga i det. Vid provkörningen stannade axeln av sig själv å det gick i utan skorr. Före bytet betedd pto kopplingen sig så här också fast lite mer lättilagd. Är det normalt när lamellerna gått nån timme att dom greppar lite bättre å därmed draggar lite? Gissar att en varm lamell draggar mer med?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wesse och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se