Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 675-2 kraftuttag och drag

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

johanbo (trådstartaren)

#1 » 16:37:22, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är en pinfärsk traktorägare som försöker förstå mig på min MF 675-2 som jag nyligen inhandlat.

Jag har en manual till den men det är två saker jag inte riktigt förstår.

Fråga 1:
Hur lägger jag kraftuttaget i friläge, som det är nu verkar det snurra jämt. När jag köpte den så stod kraftuttaget still, då visade säljaren hur jag satte igång det. Det finns en IPTO-spak till vänster om förarstolen som man som jag uppfattar det kan dra i två lägen, fram och bak, har försökt känna efter ett mellanläge men känner inget och oavsett lägre så är det samma, axeln snurrar.

Manualen säger:
"MF675-2
Dessa traktorer saknas hydraulisk koppling, varför kopplingspedalen ska vara helt nedtrampad vid in- och urkoppling av kraftuttaget.

Urkoppling
- Trampa ned kopplingspedalen helt. För tillbaka spaken till neutralläge och släpp den"

Men var tusan är neutralläge? :-) Har något pajat eller fattar jag bara inte?

Fråga 2:
Hur sänker jag draget? Säljaren visade även detta men jag har ju minne som en fiskmås. Har rykt i lite av varje men får den inte att röra sig.

Mvh
Johan


Gå till lösningen
johanbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:21:00, 11-01-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675-2



johanbo (trådstartaren)

#2 » 16:59:27, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med draget har jag löst, krävdes lite mer beslutsamhet när man ryckte i den bara.
johanbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:21:00, 11-01-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675-2

Jim_the_one

#3 » 18:37:02, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dubbelkoppling. Halva vägen bara växellådan som växlar ut. Hela vägen ner till golvet och även kraftuttaget kopplar ur.
Vill minnas att min far bara har två lägen på spaken. Inkopplad eller urkopplad. Framåt ska det vara inkopplad.

Hitchkroken. Lyftarmarna i topp och sen sitter det en liten spak bakom till höger om stolen som det bara är att dra i å sen sänka armarna.


Detta inlägg har valts som lösning

Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bo Åkesson och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se