Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Justera glapp i differential? Case 1494.

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 22:52:25, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inne och rotar i bakaxeln på en Case 1494, mest för att jag gör en ganska ordentlig renovering, dock egentligen inget med just bakaxeln, men det läckte olja vid några skarvar så därför tänkte jag byta packningar där när jag ändå håller på.
Då har jag skruvat bort så mycket grejer så att jag kommer åt differentialen.
Jag såg lite småskador på pinjongdrevet, dock inte så allvarligt tycker jag, men inga skador i kronhjulet.
Men då passade jag på att mäta glappet mellan kuggarna, alltså hur mycket jag kan vicka kronhjulet fram och tillbaka innan pinjongen började röra sig. Enligt reparationshandboken ska glappet vara 0,18-0,23mm. Men glappet här är upp till 0,40mm.
Kan man räkna med att det är normalt för en traktor som har gått 5000 timmar och inte göra nåt åt det, eller bör jag justera det när jag ändå är där? Justeringen är steglös genom att dra åt sidorna som trycker mot lagren.

Vad kan hända om glappet är för stort? Slits det fortare om glappet är för stort? Belastar det kuggarna mer så att de kan brytas av?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



QV_

#2 » 23:12:23, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte renoverat någon bakaxel men Volvos gröna häften för Amazon är enligt minnesbilden rätt utförliga på hur märkfärgen skall lägga sig på kuggarna när man drar runt den. Har för mig att det är något om tå och häl men kan vara ute och cykla.'

Om inte annat så kan du få en inblick i "hur mycket fel du har".

Om du inte hittar det häftet så kan jag ladda upp det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Henrik1977 (trådstartaren)

#3 » 00:44:54, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har reparationshandbok till den, så det står hur jag ska göra. Det behövs ingen färg när jag justerar spelet, bara en mätklocka att mäta med, men det jag funderar på är om jag ska göra nåt åt det eller låta det vara som det är.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Scania bonden

#4 » 06:12:59, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämna det, förutsatt att du bara ska köra lite normalt m traktorn. Skall du ta ut max effekt på låg växel timme efter timme så ok då bör du nog tigta till spelet lite, men annars klarar det sig säkert.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

kimmen

#5 » 10:20:09, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt att röra i inslitna, gamla delar, justerar du så måste dom slita in sig igen
Det rätta är ju att byta

Nä, smäll ihop det igen med ny olja

Justerar du så ändras punktbelastningen på kuggarna och dom kanske brister lättare då
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 10:50:13, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Så man borde egentligen justera pinjongen också om man ska röra då?
Jag läste nånstans att om man justerar kronhjulet så justerar man bara glappet, men justerar man pinjongen så justerar man var kuggarna greppar. Hur är det med det?
Greppet ska väl ligga nånstans mitt på kuggen? Flyttas greppet längre ut ju mer slitna kuggarna blir?
Ökar oljudet från kuggarna när de blir slitna eller när glappet blir större?

Och hur är det med lagren? Samma justering som justerar spelet justerar också spelet i lagren som differentialen sitter i. Är det nån idé att dra åt lite så att spelet blir som det ska va eller ska man låta det också vara orört?
( Det är också ganska enkelt.. man ska hänga en skruvmejsel genom hålet in i differentialen, och när skruvmejselns tyngd får den att snurra så har man rätt spel i lagret.)
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

ac tc

#7 » 12:25:14, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Jag läste nånstans att om man justerar kronhjulet så justerar man bara glappet, men justerar man pinjongen så justerar man var kuggarna greppar. Hur är det med det?"
- stämmer i princip, men så fort du flyttar nåt av dreven så kommer du även att måsta justera det andra.
Det är lite svartkonst att ställa in pinjonger..märkfärg är ett sätt att se hur det lyckades. Det svåra är att få rätt "pinion depth" dvs rätt instick så kuggarna linjerar som dom ska, detta syns ganska väl med märkfärg.
- endera så låter du den vara alt så gör du som fabriken säger, dvs justerar som det ska vara.
Sen har vi det här med att den är insliten...jag "tror" inte att det ska var nåt större problem, jag har aldrig hört talas om nån som byter utväxlingen i en jänke axel bara för att man har tagit ur hjulen när man micklar med diff och drivaxlar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Henrik1977 (trådstartaren)

#8 » 21:26:39, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en reparationshandbok som är ganska detaljerad med steg-för-stegbilder på allting, men kapitlet som handlar om differentialen säger inget om det handlar om nya drev eller de befintliga. Märkfärg används inte, utan man ska först sätta i pinjongen och så använda ett specialverktyg för att mäta avståndet från centrum där differentialen ska sitta till där pinjongdrev vilar mot lagret. Sen ska man shimsa så att man får rätt avstånd. Sen sätter man i differentialen och justera först lagspänningen ( där är glappet nu 0,25-0,30mm) och sen justerar man den mot pinjongen tills man får ett spel på 0,18-0,23 mm mellan kuggarna. Sen ska det va bra.
Om det nu skulle vara så att pinjongens lager också är lite slitet så att den har tryckts in lite, så skulle jag bli tvungen att lyfta ur och plocka isär hela växellådan för att kunna shimsa om pinjongen, plus att jag måste ha tag på ett specialverktyg som antagligen inte går att få tag på längre. Ett sån där som är gjort av Case just för den här modellen alltså..
Det lutar nog åt att jag låter det vara som det är då.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

rospigg

#9 » 21:55:55, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild berättar (Nu ska ni höra Hans Willius röst när ni läser texten)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#10 » 23:34:34, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det inte står något om märkfärg så kommer man ju att se hur det blir om man låter det vara.
Bilderna ovan är ju ett exempel på vilket svar man får från märkfärgen och därmed ett beslutsunderlag om man skall göra något och i viss mån vad som skall göras i så fall.

Att de är beg gör inget. Alla detaljer i min bakaxel var beg när de på SVIS plockade ihop den.
Det som måste vara är kronhjul/pion. Det är ett par och skall så vara. I vilken axel de hamnar i eller kommer i från är av mindre betydelse så länge de passar. Men paret skall man inte bryta.

Det intressant i detta läge är att detta då inte gäller dreven i en M40 låda. De är OK att blanda hej vilt enligt gubben som renoverade dessa på SVIS. Jag trodde att dreven i växellådan var "par".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Henrik1977 (trådstartaren)

#11 » 00:02:07, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade att måttangivelsen kanske inte stämmer om det är slitna drev, och att måtten då bara stämmer om man monterar nya drev.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#12 » 00:15:17, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Jag hade på lite färg och testade. Det verkar inte greppa för långt in eller ut på kuggarna, men det greppar mer mot centrum av kronhjulet än i ytterkanten.

Glapp i lagrena gör ju att kronhjulet kommer längre ifrån pinjongen, hur mycket glapp får det vara där innan man gör nåt åt det? Jag kan flytta differentialen 0,25mm i sidled.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

kimmen

#13 » 10:03:24, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ingenting, kör bara vidare
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#14 » 14:52:00, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tror inte vi ska överdriva saken........är spec som det är och det är 0,40 nu så handlar det om helt normala toleranser efter ett antal driftimmar. Finns nog ingen maskin som håller spec år efter år i allting. Vore ju skillnad om glappet skulle vara 4mm eller nåt.........då kan man ju börja fundera på att nåt hänt som bör åtgärdas.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#15 » 15:08:55, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska göra någonting, kanske du skulle skölja ur lådan med några liter fotogen så att allt slitagespån försvinner, sen i med olja och köra vidare
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lillmalen och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se