Har haft denna traktorn ståendes i 15 år, bogserade hem den o har knappt kört med den. Det är en 5vx med Terra trol hydraulik från 1961 sista året med B16 sen blev det BM320 med B18 eller diesel.
Det lilla jag har kört med den så går den på tre cylindrar, startmotorn slår inte till riktigt. Förgasaren läcker bensin som vanligt och tempmätaren funkar inte. Det jag gjort förut är att den fått 12v elsystem.
Som Fjeddan sa -Jag skulle bara kolla lite
Hittade en trasig termostat, var förutseende en gång o köpte en reservdelsmotor att plocka delar från så en frisk termostat finns.
Tänk att få lyfta av toppen på en ettrig Terrier o se vad som finns där för det är ju en dam
Komptrycket på 4:e cyl var 3,5kg medan de andra låg på 9,5kg. Jag hade lämnat tillbaka ventilbågen jag lånade men jag testade med att hälla T-sprit i förbränningsrummet o det rann ut rätt fort i fyrans avgasventil medan de andra var helt ok.
Upptäckte också att tändstiften satt lite långt in, det enda jag kan tänka mig är att tändstiftens packning är totalt ihoppressad.
Nyplanad topp med inslipade ventiler ligger o väntar. Skalade av 1,6mm o bör komma upp till samma kompförhållande som B16b ca 8,3
Bendixdrevet på startmotorn går väldigt trög framåt, blev värre i kylan. Startmotorn går igång utan att drevet går in i kuggkransen, stukade kuggar där gör att jag byter startmotorn.