Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd Volvo BM(?) lastartraktor upp till 100'

57 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

RD350

#46 » 11:03:29, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får hoppas 75000 är ink. moms... Bara en ägare, ser ut som en problemfri traktor. Servon saknar jag på min...
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



magloman

#47 » 11:03:55, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

johan.eriksson

#48 » 11:04:38, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så svårt att byta axel, jag gjorde det på min 320. Man byter rambalkar, axel och bryggan mellan axel och ram. Var gjort på några timmar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

RedNek

#49 » 11:21:53, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Jag tillhör också de som tycker att BM500/22xx (utan snabbväxel) är en helt okej traktor.

Det jag tycker är mindre bra är att den är långsam (knappt 25km/h) och konstruktionen på handbromsen.

Men så har jag ju en 4200 också, så jag gillar väl bastarder


Jag kör BM 2200 från 81, har haft den sedan 82 & kan säga att ryktet inte stämmer helt..
Detta är inget inlägg i pajkastningssyfte, vill bara nämna vad jag känner för min traktor :smile:

Den har gått i ett mindre spannmålsjordbruk till 91 ung. & snöröjt en 3km byaväg med snöslunga i 10 år.
Har Ålö 3030 lastare på den, fått svetsa lastarn några gånger, men det kan jag inte "lasta" traktorn för :lmao2:

Perkinsmotorn är riktigt bränslesnål men jag saknar lite vrid & kanske 10 hästar, dags för turboinstallation??
I allmänhet: En trevlig traktor jag trivts bra i under alla år, gillar särskilt fram/back spaken, mycket bra vid snöröjning!
Radar upp vad jag fixat på min här under, tänk på att detta är från 82 & fram till idag..

Elstammen är byttes (garanti) när den var nyköpt. De är visst kända för att brinna upp :aaargh: för att det blir kortis, jo vår stod med lyset på en dag men hann bryta strömmen i tid!

Kylarfläkten brast med kylarhaveri en gång, men det händer ju oavsett märke på plåtfläktar.

Bränsleslangen från tank till matarpump skavdes sönder en gång & det sögs in luft i den, svårt fel att hitta.

Växellänkaget under hytten blir slitet i kullederna med följd att man får i två växlar samtidigt ibland, när men har bråttom att växla fram/back. Går att byta leder & justera in länkaget. Alltså inget fel på växellådan (bra prutargument om ägaren inte vet detta).

En vajer för lyftarmarna har gått sönder en gång.

Ett bromsrör under hyttgolvet skavdes sönder med läckage till följd, jag bronslödde igen det lilla hålet. Hände på 80-talet, funkar än.

Handbromsen är svag på dessa & min vajer har gått av, kör utan h-broms numera.

Vattenpumpen är bytt för nåt år sedan & värmefläkten har börjat tjuta så den ska bytas i sommar. Lätt att komma åt.

Har bytt generator, men ville ha mer effekt, original räcker inte om man är mörkrädd :cool:

Utöver detta, bara vanlig service (oljor & filter, smörjning & översyn)

Jag har inte snabbväxel, den är inget att hänga i julgran, börjar slira med tiden & det är visst nån del som inte går att köpa längre till den.

2 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

Vajerkranen (trådstartaren)

#50 » 12:15:00, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur svårt är det att byta framaxeln?
Visst fanns det väl en mer ombonad hytt med en lite mindre bak ruta är det stor skillnad på dom? Den i annonsen är väl den enklare som är en störtbåge som är inklädd.
Lite spontant kan jag tycka att 75000 är lite mycket surtförvärade.
Ett minne från lantbruksskolan i Sala i slutet av -70talet . Det fanns en lösdrifts lagård där, skit skrapningen sköttes med BM volvo 350 den vart trasig , då hamnade skolans JD 2030 med frontlastare i lagårn den var inte tillräckligt slimmad för att användas där det var trångt. Såg kort sagt rätt sliten ut efter ett par dagar i lagårn.
Undrar om inte en Boxer är en traktor som klarar av att vara i skogen utan att den blir alltför risig.
Göran i Björnarbo


Du har rätt att den kändes dyr, men som skrevs här så är det väl inklusive moms och den är ju väldigt fin.
Ja Boxer är ju slitstark och oöm.

RedNek skrev:
Wizzman skrev:Jag tillhör också de som tycker att BM500/22xx (utan snabbväxel) är en helt okej traktor.

Det jag tycker är mindre bra är att den är långsam (knappt 25km/h) och konstruktionen på handbromsen.

Men så har jag ju en 4200 också, så jag gillar väl bastarder


Jag kör BM 2200 från 81, har haft den sedan 82 & kan säga att ryktet inte stämmer helt..
Detta är inget inlägg i pajkastningssyfte, vill bara nämna vad jag känner för min traktor :smile:

Den har gått i ett mindre spannmålsjordbruk till 91 ung. & snöröjt en 3km byaväg med snöslunga i 10 år.
Har Ålö 3030 lastare på den, fått svetsa lastarn några gånger, men det kan jag inte "lasta" traktorn för :lmao2:

Perkinsmotorn är riktigt bränslesnål men jag saknar lite vrid & kanske 10 hästar, dags för turboinstallation??
I allmänhet: En trevlig traktor jag trivts bra i under alla år, gillar särskilt fram/back spaken, mycket bra vid snöröjning!
Radar upp vad jag fixat på min här under, tänk på att detta är från 82 & fram till idag..

Elstammen är byttes (garanti) när den var nyköpt. De är visst kända för att brinna upp :aaargh: för att det blir kortis, jo vår stod med lyset på en dag men hann bryta strömmen i tid!

Kylarfläkten brast med kylarhaveri en gång, men det händer ju oavsett märke på plåtfläktar.

Bränsleslangen från tank till matarpump skavdes sönder en gång & det sögs in luft i den, svårt fel att hitta.

Växellänkaget under hytten blir slitet i kullederna med följd att man får i två växlar samtidigt ibland, när men har bråttom att växla fram/back. Går att byta leder & justera in länkaget. Alltså inget fel på växellådan (bra prutargument om ägaren inte vet detta).

En vajer för lyftarmarna har gått sönder en gång.

Ett bromsrör under hyttgolvet skavdes sönder med läckage till följd, jag bronslödde igen det lilla hålet. Hände på 80-talet, funkar än.

Handbromsen är svag på dessa & min vajer har gått av, kör utan h-broms numera.

Vattenpumpen är bytt för nåt år sedan & värmefläkten har börjat tjuta så den ska bytas i sommar. Lätt att komma åt.

Har bytt generator, men ville ha mer effekt, original räcker inte om man är mörkrädd :cool:

Utöver detta, bara vanlig service (oljor & filter, smörjning & översyn)

Jag har inte snabbväxel, den är inget att hänga i julgran, börjar slira med tiden & det är visst nån del som inte går att köpa längre till den.


Intressant inlägg. Dom är nog inte så dåliga trots allt men det är väl som med allt, får man tag i rätt objekt så går dom nog i en evighet.

Det här med snabbväxlar är ju också ett kapitel för sig. Jag gillar tanken att ha snabbväxel men har ju läst (och hört) att man ska undvika dom. Men hur fungerar snabbväxeln på T430? Håller dom bättre pga att motorn är klenare? För vad man läst om 500, 650 och 700 så ska dom ju undvikas. Men på just 430 är det inte lika mycket negativt att läsa.
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#51 » 17:06:38, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä dom brukar fungera bra på 430.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

rikard eriksson

#52 » 20:49:54, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att välja rätt traktor kan vara knivigt, det uppmärksammade BM själva och gav ut ett intressant häfte om det...
(Det hjälpte iof. inte mig, jag gick en annan väg och har köpt en av varje modell... :svettas:
Nu var det väl inte 25 st du skulle ha utan en,
En "modernare" med mer hyttkomfort är ju trevligt, en gammal är i utvecklingen näst efter ett järnspett och kan därmed nästan aldrig gå sönder..
Som någon skrev, en äldre är smidigare, ex. boxern är smidigare än "sexfemti" men deras arbetsprestation kan i mycket jämställas.
500:an är en storleksmässigt perfekt traktor, till ytterdimensionerna ungefär som gamle victor, men en modern förarmiljö, men lastarjobb på 500:an...
(har både fått loss växelspaken och låst vx-lådan några gånger..) Hur många timmar per år ska den användas, hur driftsäker robust smidig ska den vara?
En äldre med äldre förarmiljö funkar också, använder själv bara BM i företaget (100 tals timmar per år) och i topp ligger bison och T-24:an de är smidigare än både 700:an och för att inte tala om 2650´n..
Gör som någon föreslog, åk runt och testa! helt perfekt!
...eller köp en av varje modell... :klia:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
rikard eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:54:24, 12-05-2009
Ort: frödinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo
Volvo T-21 till volvo 2650

Vajerkranen (trådstartaren)

#53 » 22:30:31, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rikard eriksson skrev:Att välja rätt traktor kan vara knivigt, det uppmärksammade BM själva och gav ut ett intressant häfte om det...
(Det hjälpte iof. inte mig, jag gick en annan väg och har köpt en av varje modell... :svettas:
Nu var det väl inte 25 st du skulle ha utan en,
En "modernare" med mer hyttkomfort är ju trevligt, en gammal är i utvecklingen näst efter ett järnspett och kan därmed nästan aldrig gå sönder..
Som någon skrev, en äldre är smidigare, ex. boxern är smidigare än "sexfemti" men deras arbetsprestation kan i mycket jämställas.
500:an är en storleksmässigt perfekt traktor, till ytterdimensionerna ungefär som gamle victor, men en modern förarmiljö, men lastarjobb på 500:an...
(har både fått loss växelspaken och låst vx-lådan några gånger..) Hur många timmar per år ska den användas, hur driftsäker robust smidig ska den vara?
En äldre med äldre förarmiljö funkar också, använder själv bara BM i företaget (100 tals timmar per år) och i topp ligger bison och T-24:an de är smidigare än både 700:an och för att inte tala om 2650´n..
Gör som någon föreslog, åk runt och testa! helt perfekt!
...eller köp en av varje modell... :klia:

Bild


Önskar jag kunde köpa en av varje modell också. Men smidig och driftsäker bör den vara. Sen bör hytten vara någorlunda komfortabel. Har landat i antingen en T430 eller en T600 . Om nu inte 430 är för liten, men jag gillar den modellen som ni kanske märkt :mrgreen: . Jag får ta och åka runt och titta lite.

2 personer gillar det här inlägget.
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#54 » 23:09:17, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 100 000 kan du ju få något betydligt modernare med komfort..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM 4 ever

#55 » 12:20:41, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att hitta en fin 430 från - 75 till -79 med stora framvagnen. Ett dubbelt och ett enkelt hudrauluttag är vanligast, men det förekommer en del som bara har ett enkelverkande. Du ska så klart ha det förstnämda. Hitchkrok är oxå ett måste. Snabbväxel eller inte är väl en smaksak, jag tror jag du lever lika lycklig utan. Traktorn blir lite mer lättväxlad utan.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

robin.gustavsson

#56 » 12:36:54, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 430 har farsan på gårn, ingick i köpet av gårn för 30 år sen. Trevlig traktor som man kört mycket i sin ungdom. Totalt odödlig traktor, vårat exemplar har bla vickan ner från logbron, gått genom isen och gått av på mitten(köra ensilagebalar frekvent i lastaren är inge bra). Nu för tiden så står den mest som reserv om nån annan går sönder i höskörden. Lite lätt i baken för lastarkörning så en bakvikt är ett måste. Inte är det nån tungdragare heller men till lättare inomgårds sysslor duger den bra.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

johan.eriksson

#57 » 14:52:20, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största nackdelen med 430 som jag ser är att dom är trånga att kliva in och ut pga växelspakarna. Ha huggarstövlar eller kängor på dig när du ska provköra så förstår du vad jag menar, och prova med H/L spaken i båda lägena med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jarlingar och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se